Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dohnányi a jeho současníci v programu Státní filharmonie Košice
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZe světa

Dohnányi a jeho současníci v programu Státní filharmonie Košice

Státní filharmonie Košice zve na symfonický koncert Dohnányi – Rajter – Kodály. Bratislavský rodák Ernő Dohnányi byl jedním z nejvýznamnějších klavíristů své doby a významně přispěl k pozdně romantickému klavírnímu repertoáru. Návštěvníci uslyší jeho Klavírní koncert č. 1 v interpretaci populárního klavíristy Ladislava Fančoviče. Na koncertě zazní také díla jeho současníků – Zoltána Kodályho, Bély Bartóka a Ľudovíta Rajtera. Orchestr ŠFK je uvede pod vedením hlavního hostujícího dirigenta Zbyňka Müllera. Abonentní koncert cyklu A Dohnányi – Rajter – Kodály se uskuteční 19. ledna 2023 v 19:00 hodin v Domě umění.

PRRadzová Lucia
Published: 12/01/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Státní filharmonie Košice a Zbyněk Müller (foto Miriama Fenciková)
Státní filharmonie Košice a Zbyněk Müller (foto Miriama Fenciková)

Klavírista, aranžér, saxofonista a milovník starého jazzu i klasiky, Ladislav Fančovič, se do Košic vrací často a vždy je zárukou výjimečného posluchačského zážitku. Tentokrát se hudebníkovi v Košicích splní další z jeho hudebních snů: „Možnost koncertního provedení Klavírního koncertu č. 1 e moll Ernő Dohnányiho mi splnila jeden z mých největších hudebních snů. Tímto dílem skladatel navázal na velké symfonické klavírní koncerty Johannesa Brahmse, a jsem nesmírně šťastný, že po více než sto letech opět zazní opět na Slovensku. Podle mých informací hrál skladbu v Bratislavě naposledy sám skladatel v květnu 1908. Je mi proto velkou ctí, že mohu toto výjimečné dílo provést v de facto ‚obnovené slovenské premiéře‘ se Státní filharmonií Košice pod taktovkou skvělého Zbyňka Müllera.“

Dramaturgické spojení čtyř skladatelů 20. století zajímavě ilustruje osobní příběh významného slovenského dirigenta a skladatele Ľudovíta Rajtera. Intenzivně se zajímal o tvorbu Bély Bartóka a toužil studovat v Budapešti, která byla v té době inspirativní a otevřenou metropolí moderního umění. Mladý Rajter vyhledal Bélu Bartóka a ukázal mu svou diplomovou práci – Sinfoniettu. Vzhledem k tomu, že Bartók sám kompozici nevyučoval, dal mu doporučení k Ernő Dohnányimu. To byl jeden z klíčových momentů pro další směřování Rajterovy profesionální činnosti. Bratislavský rodák Dohnányi byl vedle Bély Bartóka a Zoltána Kodályho nejvlivnější osobností maďarské hudby první poloviny 20. století. Jako hlavní dirigent Orchestru Filharmonické společnosti, ředitel Vysoké hudební školy Ference Liszta a hudební ředitel Maďarského rozhlasu byl také určující osobností budapešťského hudebního života. Přijal Ľudovíta Rajtera do své Mistrovské školy kompozice na Vysoké hudební škole Ference Liszta a zároveň mu nabídl i dirigentské vystoupení v Maďarském rozhlase v čele Orchestru Filharmonické společnosti. V rozhlasovém studiu i na koncertním pódiu se tak Rajter setkal s největšími osobnostmi tehdejšího maďarského hudebního života. S Bartókem uvedl Bachův klavírní koncert, s Dohnányim spolupracoval na kompletním uvedení klavírních koncertů W. A. Mozarta a spolupracoval také se Zoltánem Kodálym.

Pro tvorbu Ľudovíta Rajtera je charakteristická originalita v rámci pravidel tradice, přehlednost formy i harmonie, koncentrovanost, vyváženost racionálních a emocionálních prvků či smysl pro humor a lyriku. Všechny tyto prvky se koncentrují i v jeho orchestrálním díle Allegro sinfonico z roku 1986.

Díla Zoltána Kodályho a Bély Bartóka, která zazní na čtvrtečním koncertě, spojuje silný vliv folkloru. Okouzlující Tance z Galanty vycházejí z lidové hudby z oblasti Galanty, kde Kodály několik let žil. Dílo je inspirováno žánrem tzv. verbunku a vychází z dvoudílné struktury – pomalé introdukce a série čtyř rychlých tanců s typickými podmanivými tanečními rytmy.

Rumunské tance jsou jedním z nejoblíbenějších děl Bély Bartóka. Původně se jednalo o suitu pro klavír se šesti krátkými skladbami, které Bartók upravil také do orchestrální podoby. Jádrem tohoto cyklu jsou autentické rumunské melodie, které skladatel nahrál v Transylvánii, přičemž v interpretaci folklorních pramenů zachoval původní melodii a rytmickou strukturu a zároveň hudbu oživil vlastními harmonickými barvami.

Abonentní koncert cyklu A Dohnányi – Rajter – Kodály se uskuteční ve čtvrtek 19. ledna 2023 v 19:00 hodin v Domě umění.

TAGGED:Ernő DohnányiLadislav FančovičSEZŠtátna filharmónia KošiceZbyněk Müller
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Miloš ORSON Štědroň (foto Klára Kinterová) Česká filharmonie uvede ve světové premiéře skladbu Bimetal
Next Article Národní divadlo moravskoslezské vypisuje výběrové řízení na pozici: umělecký truhlář
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up