Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dnes v pražském FOKu: Brittenův Průvodce mladého člověka orchestrem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Dnes v pražském FOKu: Brittenův Průvodce mladého člověka orchestrem

Landová Pavlína
Published: 26/11/2011
Share
2 Min Read
SHARE

Britský skladatel 20. století Benjamin Britten (1913-1976) projevoval své mimořádné hudební nadání už v dětství.  Již ve čtrnácti letech měl zkomponováno na sto vokálních a klavírních skladeb. Následné studium skladby, klavíru a dirigování na Royal College of Music v Londýně tvořilo ideální oborovou kombinaci pro autorovo všestranné hudební uplatnění. Jeho kompoziční styl byl ovlivněn staroanglickou tvorbou Thomase Weelkese (1576-1623) a Henryho Purcella (1659-1695), současně byl inspirován anglickým folklórem, který je však v jeho skladbách přítomen ve velmi stylizované podobě.Rok po skončení druhé světové války se Britten dočkal prvního velkého operního úspěchu s operou Peter Grimes. Jeho jméno se ale zapsalo do povědomí hudební veřejnosti už o pár let dříve, kdy byl označen za největšího anglického hudebního skladatele od doby Purcella. Rok 1946 nebyl pro autora pouze obdobím operního úspěchu. Komponoval další skladby a také hudbu k filmu Orchestrální nástroje. Z ní následně vzniklo dílo s názvem Průvodce mladého člověka orchestrem (The Young Person’s Guide to the Orchestra), variace na téma H.Pucella op. 34. Autorovým cílem bylo vytvořit kus, který pouhým poslechem bez slovního výkladu umožní nezkušenému posluchači poznávat charakteristické zvukové barvy jednotlivých nástrojů. Skladba je ale přesto koncipována i pro mluvené slovo, avšak na pódiích se můžeme setkávat i s interpretací bez vypravěče. Pro srozumitelnost svého záměru zvolil hudební formu variací a fugy. Tematický materiál převzal, podobně jako Luboš Fišer, z barokní hudby, konkrétně z Purcellovy opery Abdelazer z roku 1695. I když zazní hlavní téma nejprve ve slavnostním barokním zvuku celého orchestru, tak v následujících variacích autor dílo nebarokizuje. Pro každý nástroj vytváří Britten výraz, který otiskuje jeho vlastnosti a možnosti tak, jak je měl autor možnost poznat z hudby předešlých epoch.  Jednotlivé variace jsou věnované konkrétnímu nástroji a jejich pojetí je plné ozvláštňujících a překvapujících prvků. Závěrečná fuga postupně splétá variované elementy tématu zpět do původního tvaru a spěje k pompéznímu vrcholu díla.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vítejte na nové Opeře Plus
Next Article Michiyo Keiko: Když se vracím z Japonska, vracím se domů
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up