Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Divadlo v Ústí: Kam s ním? – Ředitel: Chybějí miliony
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Různé

Divadlo v Ústí: Kam s ním? – Ředitel: Chybějí miliony

redakce
Published: 16/11/2010
Share
4 Min Read
SHARE

Co bude dál s operním a baletním souborem v Ústí nad Labem? Těžko říct. Situace je vážná. Pro divadlo v severočeské metropoli totiž údajně už nejsou a ani nebudou peníze. Město proto už dál na krku divadlo mít nechce. A tak jej strká do správy kraji. Jenže ani kraj se o divadlo starat nechce. Také proto, že peníze na něj prý nemá. Jde o 72 milionů korun ročně.

 

Záměr převést Severočeské divadlo opery a baletu kvůli nedostatku financí na kraj už městští zastupitelé odhlasovali. Kraj se ale ústy náměstka hejtmanky vzápětí nechal slyšet, že to „považuje za srandu“, a že peníze na divadlo taky nemá. Komunální a krajští politici křičí jeden přes druhého, o silná slova není nouze. Pro ústecké divadlo to rozhodně příliš dobře nevypadá. Tady je rozhovor Opery Plus s ředitelem divadla Tomášem Šimerdou, pořízený před pár hodinami:

Nejspíš obtížná otázka hned úvodem – ale nelze začít jinak: Váš komentář k tomu, co se teď kolem budoucnosti ústeckého divadla odehrává?

Zatím opravdu bez komentáře. Ale podobnou situaci jsme již v minulosti zažili, takže věřím, že i tentokrát to dopadne dobře.

Konzultují s vedením divadla politici své kroky dostatečně?

Velmi omezeně, do dnešního dne jsem byl kontaktován a požádán o schůzku pouze třemi městskými zastupiteli.

Kde je podle vás příčina současných problémů? Nedalo se jim předejít?

To je velmi ošidná otázka a nejsem pro ni správný adresát, protože příčina je rozhodně v problematickém hospodaření města, které se neuváženě zadlužilo. Kromě toho vybudovalo různá zbytná zařízení, která budou ovšem potřebovat peníze na provoz (především mám na mysli lanovku k restauraci Větruše, jejíž provoz bude údajně ročně stát 8 milionů korun).

Jaká je podle vašeho názoru prognóza dalšího vývoje otázky financování ústeckého divadla?

Věřím, že to „ustojíme“.


Realisticky vzato: Jak velká je vaše naděje, že ústecký magistrát otázku financování vašeho divadla vyřeší tak, aby provoz divadla nemusel být oproti současnému stavu výrazněji omezen? Aby neutrpěla kvalita?

Věřím, že naděje je 100%. Je to ovšem pouze naděje….

Být vy politikem, ať už na městské, krajské či celostátní úrovni, jak byste podobnou situaci řešil?

Omezením výdajů v jiných položkách. Například si kladu otázku, zda je opravdu nutné zaměstnávat 180 městských policistů. Myslím, že na to poflakování po náměstí by jich stačilo mnohem méně, rozhodně by nemuseli chodit po dvou až po třech. A věřím, že šetřit by se dalo i jinde.


Jak velké má nebo nemá vaše divadlo vnitřní rezervy? Možnosti úspor? Nelze úspory hledat například i v daleko širší koprodukci s jinými oblastními operními či baletními soubory u nás?

Žádné vnitřní rezervy, žádné možnosti úspor, koprodukce nic neřeší, protože nám chybí peníze na platy. Při mém nástupu (pozn. Opery Plus: 1.7.2006) mělo divadlo 215 zaměstnanců, dnes je jich 170, dále už snižovat počet nemůžeme. Na tvorbu inscenací, ale i na údržbu a provoz (energie, teplo, voda) si tak jako tak musíme vydělat, na to nám zřizovatel nepřispívá. Takže ve všech těchto oblastech šetříme, jak se dá. A ještě pokud jde o koprodukce: Při dnešních cenách pohonných hmot je pomalu levnější si vyrobit vlastní inscenaci, než ji převážet z jednoho divadla do druhého. Čímž proti koprodukcím nic nemám, ale šlo by o úsporu v řádu desetitisíců a nám chybí miliony.

Závěrem se nelze nezeptat na to, jaký dopad má současné dění na poměry uvnitř divadla a na vaše zaměstnance a spolupracovníky?

Ani se neptejte…..

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jean Sibelius a skandinávská sága
Next Article Fenomenální Beethoven a Orff v Neapoli
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up