Operní soubor DFXŠ se uvedením tohoto titulu vydává „za obzor“ hned třikrát: předně samotný Nemo a posádka Nautila ve složení harpunářka Neda, plavčice Salma a inženýr Smith vyrážejí s nejvyšším nasazením a odhodláním zkoumat neznámý (a možná dokonce nebezpečný) předmět za obzorem temné hladiny Tichého oceánu. Podruhé soubor uvedením tohoto titulu překračuje „obzor“ své dramaturgie a s radostí se vrací k uvádění operních inscenací pro děti 6+ a jejich blízké. Komorní dílo Lukáše Hurníka má pro děti adekvátní stopáž: dvě jednání se odehrají během 50 minut. Třetí překročení pomyslného obzoru je spojeno s tím, že první operní premiéra této sezony je zároveň první inscenací uváděnou v rámci nového uměleckého „start-up“ projektu BUŠENÍ, který DFXŠ vytvořilo pro tvůrkyně a tvůrce nacházející se na začátku profesionální kariéry. Tento projekt pořádá Divadlo F. X. Šaldy jako bienále s cílem podpořit začínající uměleckou generaci.
Hudební nastudování komorní opery bylo svěřeno Zdeňku Červinkovi, kterého liberecké publikum zná jako dirigenta Čajkovského opery Evžen Oněgin. Pod jeho taktovkou ztvární roli Nema Miloš Horák, role Salmy se ujme čerstvá držitelka Liberecké Thálie Veronika Kaiserová, Nedu hraje stálice operního souboru DFXŠ Petra Vondrová a inženýra Smithe Aleš Janiga. V roli Alcora se představí Dušan Růžička a v roli chobotničky Mantíka uvidíte některou ze tří mladých hereček: Emmu Dědkovou, Valerii Půtovou či Lucii Vojčiniakovou.

Porucha na lodi Nautilus není jen sci-fi příběhem o ztroskotání ponorky při plavbě do neznáma, ale Lukášovi Hurníkovi a režisérce inscenace Elišce Mervartové se v ní podařilo zobrazit také mnohem širší témata jedinečnosti každého z nás, vzájemného respektu i pochopitelného strachu z jinakosti, který je ovšem mnohdy zbytečný. Inscenace jistým způsobem otevírá i téma střetávání různých, zdánlivě nepropojitelných světů – oceánu a vesmíru. Scénografka Kristina Komárková spolu s light designerem Martinem Krupou a výtvarnicí kostýmů Magdalenou Černou vytvořili důmyslné prostředí plné proměnlivých světélkujících objektů, které mohou být mořskými korály, ale možná i čímkoli jiným – fantazii, obzvlášť té dětské, se meze nekladou.
Lukáš Hurník operu Porucha na lodi Nautilus zkomponoval pro Hudební festival Znojmo, kde měla světovou premiéru 13. července 2024. Tamější inscenace vznikla ve spolupráci s Hudební fakultou JAMU.
