Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dirigentky jsou pořád vzácností
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Dirigentky jsou pořád vzácností

Vojenská symfonieta Vítězslavy Kaprálové je přesně to dílo, které má v roce stého výročí vzniku republiky zaznít. Je věnována prezidentu Edvardu Benešovi a mladá dvaadvacetiletá autorka osobně dirigovala její premiéru – 26. listopadu 1937 v Lucerně. Mladá dáma v čele České filharmonie působila jako zjevení – a nutno dodat, že i dnes by šlo o vzácný zjev.

Bálek Jindřich
Published: 08/02/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Kian Soltani, Olga Machoňová Pavlů, FOK – Praha 7. února 2018 (zdroj FOK / foto © Petra Hajská)

Pozvat pro tuto skladbu dirigentku, která navíc Kaprálové dílo dobře zná a v roce 2015 ho kompletně uvedla, byla ideální volba. Symfonieta, ve které člověk podvědomě vždy slyší něco z Janáčka a něco z Martinů, vyzněla ve velké symfonické šíři. A Olga Machoňová Pavlů vedla orchestr jasnými a zároveň jemně elegantními gesty. Divák se nemohl ubránit dojmu, že by Kaprálová po dvaceti letech dirigovala právě takto. Vlastně se hned musíme zeptat, proč se tato ve Švýcarsku působící dirigentka u nás neobjevuje častěji. Zhruba ve věku, kdy Kaprálová složila Symfonietu, stala se tato dirigentka finalistkou soutěže v Besançonu a její umělecký záběr je hodně všestranný.

[clanek id=“149909″]

Program koncertu pokračoval velmi slavným, i když u nás nepříliš často uváděným Koncertem pro violoncello Edwarda Elgara. Jemné a introvertní dílo s několika expresivními vrcholy může leckterým ctitelům Dvořákova cellového koncertu připadat prostě fádnější. Jeho introvertní sloh má ale své kouzlo. A měl ho i tentokrát, protože pozvání přijal mladý perský – přesněji v perské rodině žijící v Rakousku narozený – violoncellista Kian Soltani. Má zajímavě nakročeno na světová pódia: spolupracoval s Barenboimem a jeho „blízkovýchodním“ orchestrem Západovýchodní divan a ve svých šestadvaceti má v životopise úctyhodnou sbírku debutů v Paříži, Vídni, Londýně či Lucernu. A teď také u Deutsche Grammophon. Jeho tón působil v Elgarovi jakoby zastřeně, což se k tomuto koncertu hodí. Nehrál na efekt, ale neobyčejně precizně a barvitě. A péčí dirigentky ho orchestr ztišeně a jemně doprovázel. Bylo to výborné provedení.

Dvořákova Sedmá ve druhé polovině je přesně tím dílem, které se celkovou náladou k Elgarovi hodí. A dirigentka zvolila pojetí, jež šťastně kombinovalo jednotný hudební proud a smysl pro detail. Už z první věty vytáhla řadu zpěvných míst a jedno přirozeně navazovalo na druhé. Druhá věta měla charakteristická temná zastavení, ale opět velkou přirozenou zpěvnost. Třetí věta byla neméně elegantně vedena a všechny jednotlivé hlasy se zajímavě scházely ve finálové větě. V úvodu středečního provedení se mírně nedařilo lesním rohům, ale jinak působil orchestr velmi vyrovnaně.

V publiku tentokrát nebylo možné přehlédnout manžele Drahošovy – nedávný prezidentský kandidát přijal osobní pozvání dirigentky, jako výraz sympatií za statečný boj ve volební kampani… Celkově to byl koncert, kde všechno dobře ladilo dohromady, byl vděčný a dramaturgicky velmi dobře vymyšlený.

Hodnocení autora recenze: 80 %


Dvořák – Symfonie č. 7
Dirigentka: Olga Machoňová Pavlů
Kian Soltani (violoncello)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
7. a 8. února 2018 Smetanova síň Obecní dům Praha
(psáno z koncertu 7. 2. 2018)

program:
Vítězslava Kaprálová: Vojenská symfonieta op. 11
Edward Elgar: Koncert pro violoncello a orchestr e moll op. 85
Antonín Dvořák: Symfonie č. 7 d moll op. 70

www.fok.cz

TAGGED:Antonín DvořákKian SoltaniOlga Machoňová PavlůSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOKVítězslava Kaprálová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zabavená dirigentská taktovka a další aktuality ze světa klasické hudby
Next Article Bratislava: Rossiniho Petite messe solennelle pod taktovkou Jozefa Chabroně
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up