Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dirigent Dennis Russell Davies excelentně provedl české premiéry skladeb Schwertsika a Glasse
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeSoudobá Hudba

Dirigent Dennis Russell Davies excelentně provedl české premiéry skladeb Schwertsika a Glasse

Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies nepochybně patří k renomovaným dirigentům soudobé hudby. Využívá svých dlouholetých zkušeností na tomto poli a snaží se systematicky uvádět díla skladatelů 20. a 21. století, s nimiž ho často pojí dlouholetá tvůrčí přátelství. Ve výběru repertoáru mívá nadmíru šťastnou ruku, o čemž svědčil také úspěch čtvrtého abonentního koncertu cyklu Filharmonie v divadle I, který ve čtvrtek 29. května 2025 nabídl vedle proslulé hudby Leonarda Bernsteina i české premiéry skladeb Rakušana Kurta Schwertsika a Američana Philipa Glasse. Koncert má páteční reprízu v Brně, nedělní v koncertní síni Musikvereinu ve Vídni a úterní v Domě umění v Košicích.

Drápela Emil
Published: 30/05/2025
Share
11 Min Read
SHARE
Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Dennis Russell Davies (foto Marek Olbrzymek)
Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Dennis Russell Davies (foto Marek Olbrzymek)

Vysoce nastavená laťka

Úvod programu patřil populárním Symfonickým tancům z West Side Story, nesmrtelného muzikálu Leonarda Bernsteina (1918–1990), hudby tak důvěrně známé, že ji na rozdíl od ostatních titulů není třeba blíže představovat. Možná je zajímavé uvést, že s Bernsteinovou hudbou – Mší, Candidem či 3. symfonií Kaddish – se Filharmonie Brno setkávala prostřednictvím hostujícího dirigenta Caspara Richtera a rezidenčního hostování na Innsbruckých letních slavnostech již dávno. Symfonické tance z West Side Story jsou vítanou příležitostí předvést všechny kvality velkého tělesa, což se tentokrát skvěle podařilo. Až mě překvapila síla a mnohotvárnost barev orchestrálního pléna, jakou jsem v akustice Janáčkova divadla ani nečekal, podtržená zaujetím a angažovaností všech hráčů orchestru. Všichni hráli dobře, zejména zaujala Anežka Nováková, hráčka skupiny bicích, virtuózně obsluhující marimbu, xylofon, vibrafon, dokonce i policejní píšťalku. Skvělý výkon předvedl rovněž hostující saxofonista Jiří Klement, celá skupina bicích, trubek, trombonů, klarinetů… Bernstein představoval silný úvod a já byl zvědav, zda orchestr udrží nastavenou laťku i nadále…

Obsah
Vysoce nastavená laťkaSmrt si dává dvacetČeská premiéra hudby z filmového dramatu
Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Filharmonie Brno (foto Marek Olbrzymek)
Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Filharmonie Brno (foto Marek Olbrzymek)

Smrt si dává dvacet

Šéfdirigent Dennis Russell Davies provedl v uplynulém půlstoletí mnohokrát celou řadu děl rakouského skladatele Kurta Schwertsika (nar. 1935). V Brně zazněla roku 2020 při příležitosti skladatelových 85. narozenin v české premiéře Schwertsikova Scvrklá symfonie a ve světové premiéře revidovaná verze skladby Pan K. objevuje Ameriku (o Franzi Kafkovi). 26. března 2023 premiéroval Davies s lipským Symfonickým orchestrem MDR Schwertsikovo dílo Muertes en Relajo (Smrt při relaxaci). Včera ho provedl s Filharmonií Brno v české premiéře.

Název skladby byl převzat z deníku mexické malířky Fridy Kahlo (1907–1954). Její surrealisticko-naivistické obrazy hýří barvami ve stylu mexické historické i současné lidové kultury. Malířka po nehodě autobusu, při níž utrpěla těžké zranění, většinou malovala vleže na lůžku, za pomoci zrcadla, své autoportréty. Její psychický i fyzický stav se zhoršoval, až na jedné z posledních stránek svého deníku namalovala tuší dětsky primitivní kresbu tří tančících postav – kostlivců s letícím ptákem, nazvanou Muertes en Relajo. Evokuje jednak mexický svátek Día de los Muertos, Den mrtvých, kdy davy tančí v ulicích v bizarních karnevalových maskách kostlivců (viz úvodní sekvence známé filmové bondovky Spectre), jednak hmatatelné vědomí stále přítomné fyzické bolesti a ztráty životní vitality v důsledku amputace dolní končetiny. Smrt vysvobodila malířku od bolestného bytí v sedmačtyřiceti letech.

Zmíněná morbidní kresbička zcela jistě nebyla jedinou inspirací optimistické, vtipné a živelné skladby Kurta Schwertsika. Muertes en Relajo, divertimento o sedmi větách, je totiž pravou esencí mexické lidové hudby a životního stylu. Hojně využity jsou nepravidelné „kulhavé“ rytmy ve stylizovaném tanečním doprovodu pod virtuózními sóly dechových nástrojů, koketujících s lehoučkými glissandy. Občas se přece jen ozve jakési zachřestění kostí, ale jinak tu smrt odpočívá, „dává si dvacet“, nepřichází. „La muerte vendrá mañana“ – smrt přijde až zítra. K nástrojům běžného obsazení se připojuje akordeon, jenž je nositelem významných, technicky a rytmicky komplikovaných sólových partií. Žaneta Vítová je zahrála naprosto famózně. K neotřelým nápadům přispělo kvarteto do rytmu tleskajících bicistů (viditelně si to užili), břeskně vířící trubky Ondřeje Jurčeky a Vojtěcha Novotného, i zdánlivé banality, jako jediný hluboký tón sólové tuby v závěru jedné z vět. Schwertsikovo dílo charakterizovala ravelovská barevnost, avšak i neoklasicistní střídmost. Kdepak Milhaudův Vůl na střeše! Chytlavé, lechtivé až pokleslé melodie byly Schwertsikem stylizovány apartně až cudně. Vzpomněl jsem si v té chvíli na báječnou francouzskou filmovou komedii Muž z Acapulca, v níž agent Bob Saint-Clare (Jean-Paul Belmondo) objednává mexickou kapelu k navození intimní atmosféry pro chvíli svádění krásné Arianne (Jacquéline Bisset). Kapela stojí při západu slunce na písečné pláži a tichou hrou dotváří atmosféru… Pokud mi ve Schwertsikově skladbě něco chybělo, byl to přesvědčivější závěr či výraznější pointa. Dílo sklidilo naprostý úspěch a přítomný autor, jenž 25. června 2025 oslaví devadesátiny, musel mnohokrát děkovat…

Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Kurt Schwertsik a Filharmonie Brno (foto Marek Olbrzymek)
Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Kurt Schwertsik a Filharmonie Brno (foto Marek Olbrzymek)

Česká premiéra hudby z filmového dramatu

Amerického skladatele Philipa Glasse (nar. 1937), jednoho z otců hudebního minimalismu, pojí prostřednictvím Denise Russella Daviese úzké pouto s brněnskou filharmonií už od dob covidu. Nahrávka Glassovy 12. symfonie „Lodger“ s americko-beninskou zpěvačkou Angélique Kidjo vznikla záhy po premiéře právě v Brně, následovalo provedení na Pražském jaru v rouškách, bez obecenstva, v přímém přenosu České televize a Českého rozhlasu. Byla to právě Filharmonie Brno, která toto Glassovo dílo provedla roku 2023 v Carnegie Hall v New Yorku. Pohled na děkujícího autora v nadšeně skandujícím slavném sále patřil k nezapomenutelným…

V roce 1985 vzniklo v USA filmové životopisné drama Mishima: Život ve čtyřech kapitolách o životě a díle kontroverzního japonského spisovatele Jukia Mishimy (1925–1970). Titulní roli ztvárnil Ken Ogata, producenty filmu byli Francis Ford Coppola a George Lucas. Hudbu, která mimochodem kvality filmu značně umocnila, složil Philip Glass. Film pojednává o Mishimově životě, o jeho přehnané úctě k tradici, tvrdé tělesné disciplíně a fyzické kondici. Mishima, posedlý samurajským kodexem cti a přesvědčený o božské úloze císaře, nenávidí moderní Japonsko a jeho konzumní společnost. Zakládá vlastní soukromou tajnou armádu a unáší velícího generála japonských sil domobrany, aby v předválečných intencích uskutečnil převrat a nastolil císaře jako premiéra. Japonsko se však dávno změnilo, je po EXPu 1968, Tokio spojuje s Ósakou šinkansen, země ekonomicky sílí a spěje k pluralitní demokracii… Když Mishima vystoupí s plamenným projevem, národ ho odsoudí a zesměšní, takže logicky páchá tradiční seppuku, japonskou rituální sebevraždu…

Hudbu z filmu Mishima využil Philip Glass v několika komorních skladbách a také ji s pomocí aranžéra Michaela Riesmana přetavil do podoby třívětého klasického klavírního koncertu, zachovávajícího dramatický charakter své předlohy. Mishima Concerto vznikalo na společnou objednávku Klavier-Festival Ruhr, MDR Sinfonieorchester, Filharmonie Brno, Residentie Orkest Den Haag a Dennise Russella Daviese. Dílo zaznělo v premiéře 7. července 2023 na Klavier-Festival Ruhr s manželkou dirigenta, klavíristkou Maki Namekawou, a lipským Symfonickým orchestrem MDR pod Daviesovou taktovkou.

Klavírní part Mishima Concerta není úplně typický. Zpočátku jsem nenalézal to, co dělá klavírní koncert koncertem, tedy tematický materiál v sólovém nástroji, efektní akordické pasáže, sólovou kantilénu, plný zvuk klavíru, samostatné koncertantní plochy… Místo toho nabízela první věta jen virtuózní vyhrávky pod orchestrálními sóly. To se změnilo s nástupem věty druhé, obsahující již velké kantabilní klavírní plochy a rozsáhlou kadenci. I v závěrečné rychlé části dostal klavír podstatně více prostoru. Maki Namekawa prokázala, že dílo důvěrně zná, a potvrdila pozici prvotřídní interpretky moderní klavírní literatury. Ve svém partu uplatnila celou škálu úhozů a širokou dynamickou paletu. I její souhra s doprovodným orchestrem byla skutečně příkladná.

Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies dirigoval celý program úspornými gesty, s naprostým muzikantským přehledem a vědoucí interpretační jistotou. K docílení precizní souhry a požadovaných zvukových parametrů nepoužíval okázalá gesta, nepotřeboval se efektně zviditelňovat a orchestr vedl s cílem maximálního vyznění interpretovaného díla a poskytnutí vrcholného zážitku posluchačům. Že byl úspěšný, prokázaly dlouhotrvající nadšené ovace vestoje. Dirigent spolu s manželkou pak společně zahráli čtyřručně klavírní přídavek, rovněž z pera Philipa Glasse.

Mé závěrečné myšlenky patří širším perspektivám Glassova hudebního minimalismu, dnes už jistě do značné míry překonanému pro všeobecný pocit neustálého opakování, časté akordické rozklady a mnoho dalších předvídatelně působících hudebních prvků. Avšak v momentě, kdy vám monotónnost začne tak nějak vadit, učiní Glass náhlou neočekávanou změnu, hudba zamíří jinam, zmoduluje do nečekaných podob a neotřelých barev. Zázračně se promění, opět vás chytne a nepustí… Je to dar, daný jen vynikajícím skladatelům. Pokud o minimalismu pochybujete a chcete si poslechnout naprosto úchvatného Glasse, zhlédněte tři filmy s podivnými názvy Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a Naqoyqatsi. Slova pocházejí ze zapomenutých indiánských jazyků a jde o vztahy civilizace, člověka, přírody a techniky, pokroku a tradic, o otázky života na naší modré planetě a udržitelnosti stavu věcí. Vůbec se tu nemluví, nikdo zde nehraje v žádných rolích, střídají se tu jen sugestivní dokumentární záběry podložené sugestivní Glassovou hudbou. Je to opravdu velmi silný zážitek…

Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Maki Namekawa a Filharmonie Brno (foto Marek Olbrzymek)
Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima, 29. května 2025, Janáčkovo divadlo Brno – Maki Namekawa a Filharmonie Brno (foto Marek Olbrzymek)

Filharmonie Brno: West Side Story, Frida Kahlo a Mišima
29. května 2025, 19:00 hodin
Janáčkovo divadlo Brno

Program
Leonard Bernstein: Symfonické tance z West Side Story
Kurt Schwertsik: Muertes en Relajo op. 126, česká premiéra
Philip Glass / arr. Michael Riesman: Mishima Concerto, česká premiéra

Účinkující
Maki Namekawa – klavír
Filharmonie Brno
Dennis Russell Davies – dirigent

TAGGED:Anežka NovákováDennis Russell DaviesFilharmonie BrnoJiří KlementMaki NamekawaOndřej JurčekaSEZVojtěch NovotnýŽaneta Vítová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Praha (zdroj Prague City Tourism) Praha vloží do kultury meziročně víc peněz, na kulturní dotace vyhradila 420 milionů korun
Next Article Ensemble Modern (foto Wonge Bergmann) Ensemble Modern uvede na Prague Offspring pět světových premiér
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up