Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Design a zvuk: Shanghai Oriental Art Center
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Různé

Design a zvuk: Shanghai Oriental Art Center

Bráza Aleš
Published: 14/02/2014
Share
33 Min Read
SHARE

V roce 2000 si stejně jako radní v Pekingu správa města Šanghaj zvolila architekta Paula Andreu, aby pro ně navrhl budovu pro městské centrum umění – Shanghai Oriental Art Center (上海东方艺术中心). Jisté je to, že architekt pro Peking, stejně jako pro Šanghaj – nedozírnou průmyslovou megalopoli – navrhl multifunkční budovy s podobnými atributy. O National Center for the Performing Arts v Pekingu jsme psali zde. Budova v Šanghaji leží ve zcela nově sanované čtvrti Pudong na nábřeží řeky Huangpu. Původně průmyslové čtvrti, která začala vznikat v roce 1919 a na konci 20. století byla po vzoru revitalizace starých průmyslových oblastí západoevropských metropolí zcela přestavěna. Nová obchodní čtvrť je nyní osídlena především evropskými firmami působícími v Šanghaji.Přestože záměr revitalizace čtvrti Pudong vznikl již v roce 1930 a obsahoval plány na výstavbu nových vládních budov, zůstal až do roku 1980 u ledu. Teprve po roce 1980 došlo k asanaci starých budov a stavbě nových, především výškových budov, které poskytují ze svých kancelářských i obytných prostor úchvatné pohledy na město a řeku.

Navrženo stejným architektem a vnějškově formou velmi podobné pekingskému National Center for the Performing Arts, je přesto to Šanghajské centrum orientálních umění jiné. Reprezentační a vstupní část komplexu má vnitřní uspořádání velmi podobné budovám, které vznikaly pro tyto účely v devatenáctém století v Evropě, tedy centrální mohutné vstupní schodiště s balustrádami, na něž navazují rozlehlé foyery přes celý výškový profil budovy. I když ambice Shanghai Oriental Art Center nejsou globální, tak jak tomu je v Pekingu (v budově se mají produkovat a prezentovat především místní hudba, divadlo, balet a opera), vnější podoba ani vnitřní výzdoba nevyužívají ani lokálních materiálů, ani nevycházejí z čínských tradičních architektonických forem.

Budova je umístěna v parku. Její kulová skleněná fasáda zrcadlí okolní stromy, řeku a budovy. Mohutné duté ocelové nosníky, ukotvené flexibilně tak, aby odklonily vibrace okolní dopravy a zároveň aby jako „komíny“ odhlučnily hlavní divadelní sál, jsou přiznané. Budova z výšky okolních mrakodrapů působí jako rozevírající se květ. Ostatně metamorfované tvary rostlin jsou pro tvorbu architekta Paula Andreu typické. Budova je tvořena pěti uprostřed spojenými dílčími tvary v podobě okvětních lístků. Nejmenší z nich tvoří vstupní foyer do prostoru uprostřed budovy, v přeneseném smyslu slova jakéhosi středu květu. Z něho se pak přechází do tří zbylých „okvětních lístků“, které zahrnují koncertní sál pro 1 979 posluchačů, operní divadlo s 1 054 místy a komorní divadelní sál s 330 místy. Výstavní prostory, které jsou také součástí komplexu, jsou důmyslně umístěny mezi velkým operním a menším divadelní sálem do jednoho z menších „okvětních lístků“. V přízemních částech okvětních lístků jsou kavárny, francouzská restaurace a obchody s uměleckými předměty.

Sály uvnitř na sebe upoutají pozornost pestrou barevností (operní sál je purpurový, koncertní sál žlutý, divadelní sál hnědý). Zatímco vstupní foyer a chodby kombinují šedou a stříbrnou barvu, operní sál má velmi podobné uspořádání jako pekingské „vajíčko“. Mírně elevující centrální prostor hlediště je doplněn pouze zadním balkónem, který vybíhá do dvou krátkých křídel. Zvuk z orchestřiště, které pojme více než sto hudebníků, označují někteří hudební publicisté za stejně plochý,  jako tomu je v Pekingu, kde hlavní sál je za nepříliš dobrou akustiku kritizován. Operní, koncertní i divadelní sál je nazvučen. Z tohoto pohledu je rozmístění reproduktorů podřízeno spíše estetickému než uměleckému hledisku, a tak ani reprodukované nebo nazvučené produkce v tomto sále po zvukové stránce nezní dobře.+++===Přes všechny nedostatky dokázala dvě čínská konsorcia firem postavit projekt, do jehož příprav, dispozičních úprav a úprav projektu bylo zapojeno několik významných světových odborníků na hudbu a zvuk. Ti nakonec dokázali prosadit více než dvě stě konstrukčních a designových úprav jednotlivých sálů komplexu a po více než čtyřech letech stavby odevzdali v roce 2004 městu dokončený kulturní komplex za více než sto čtyřicet šest milionů dolarů.

Foto archiv, agentura Paula Andreu, Bruno Morandi 

TAGGED:Paul AndreuShanghai Oriental Art Center
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jenůfa z Bruselu: podívejte se na kompletní záznam
Next Article Bratislava: Emmanuel Villaume a Mahlerova „Tragická“
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up