Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: DekkaDancers na začátku nové sezony
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

DekkaDancers na začátku nové sezony

Kocourková Lucie
Published: 08/10/2013
Share
7 Min Read
SHARE

Soubor DekkaDancers se na naší taneční scéně zformoval nenápadným způsobem. Přes dílčí projekty, s uměřenou publicitou a bez velkých slov si během několika sezon vydobyl místo na scéně i v přízni diváků. Dnes v něm působí tanečníci na volné noze, částečně s ním spolupracují členové Národního divadla a jako host se může objevit prakticky kdokoli z naší taneční komunity, ve které je mimo kamenná divadla někdy těžko určit hranice. Projekty DekkaDancers obvykle mají příjemnou dramaturgii, mění se obsazení choreografií, proto se vlastně vždy jedná o originální vystoupení.

Sezonu 2013/2014 zahájili DekkaDancers 1. října na Nové scéně Národního divadla, která je jejich hlavním působištěm. Doufejme, že jím i zůstane, protože projekty DekkaDancers se na toto jeviště vyloženě hodí, sluší jim odstup tradičního divadla, ale i neformální prostředí Nové scény a pro své choreografie už potřebují i dostatečný jevištní prostor. To je i případ právě reprízované choreografie Černý mraky nepláčou, kterou pro ně v minulé sezoně vytvořil mladý choreograf Jiří Pokorný, bývalý člen Nederlands Dans Theater.Černý mraky nepláčou jsou choreografií postavenou obsahově na konkrétním tématu a vizuálně na specifickém využití detailu výpravy, v tomto případě masky. Jsou dílem velmi tanečním a dynamickým, které vyváženým způsobem využívá střídání volnějších a rychlých pasáží tak, aby udrželo divákovu pozornost a vtáhlo jej do své atmosféry. Ústředním tématem je přetvářka, proto masky. Ale ne přetvářka úmyslná, spíš nevědomé maskování, které používáme jako mimikry ve společnosti, která nás formuje a nutí hrát dobře naše role, bez ohledu na pnutí vnitřních pocitů. Schovat se, splynout s davem, přizpůsobit se, skrýt své já…

Není to jen současná choreografie, kdo kritizuje uniformitu, do které nás společnost uvrhuje. Kritika ale vždy zasáhne jen jeden výsek společnosti, jejího působení. Člověk a společnost jsou neoddělitelným celkem, vzájemně provázaným. Socializace nás připravuje na život v ní už od narození a provází nás po celý život, společnost formuje své části proto, aby se spojily ve fungující soukolí, na druhou stranu jako jeho individuální částečky máme moc svým jednáním celek ovlivňovat a postupně měnit. Určitě je v pořádku kriticky poukazovat na nešvary, které s sebou naše existence uvnitř společenských norem a očekávání přináší, jen je třeba mít na paměti, že určitá jejich míra umožňuje vůbec společnostem a civilizacím vznikat a udržet svou existenci.Ale zpět k choreografii. Už samotná scéna je vizuálně poutavá, na horizontu je silueta mraku vytvořená z rozevřených černých deštníků, ve své podstatě zcela jednoduchého civilního prvku, ale jak působivého, když je využit jako výtvarný. Tanečníci jsou oblečeni celí v černé, jen bílé masky prozařují tmu. Masky jsou nasazeny v týlu hlavy a choreograf staví pohyby zprvu tak, že je stěží rozeznatelné, že k nám tanečník nestojí čelem, ale zády. Je velmi lákavé přistoupit na tuto hru a dívat se maskám do vyhaslých očí při pozorování mechanických pohybů, kterými se unifikovaní tanečníci pohybují. V kontrastu s nimi pak působí duety a interakce tanečníků, kteří bez masek využívají plný tok energie, rychlosti pohybu, impulsu a reakce v partnerské práci. V nich ožívá akce bez přetvářky, intuitivně, mohou uvolnit emoce uzavřené pod rouškou davu. Jak ale tak trochu očekáváme, nakonec se stejně zase všichni seskupí, v maskách s uniformním výrazem, které zakryjí skutečná já a projevy individuality. Bezbarvost žití je umocněna společným monotónním pohybem. Kdybychom anulovali vizuální složky a soustředili se čistě na pohyb, nemusela by se nám již choreografie zdát tak inovativní, nicméně kouzlo dobré práce spočívá právě v rovnoměrném využití všeho, co se dá jako vyjadřovací prostředek použít. Originalitu nelze dílu upřít, je plodem zkušeného tvůrce.Nebyli by to DekkaDancers, aby své diváky nechali utápět v existenciálních tématech bez špetky veselí. Večer tedy na odlehčení doplnili jednou starší, ale velmi úspěšnou choreografií, hříčkou Kill de Bill parodující vojenskou službu. Je třeba přiznat, že i po mnohém zhlédnutí má své kouzlo filmová i jevištní složka. Raport, zátah na kance, šikana, dětský taneček vojáků na pravdě boží a finále ve stylu Lord of the Dance, všechny části choreografie stále fungují. DekkaDancers mají pro sestavování divácky úspěšných večerů cit, vědí, že publikum se chce zamyslet i pobavit. Na svých večerech kombinují vážnější kusy s groteskami, které kmenové duo Rychetský–Konvalinka vytváří s chutí a stylem. Zakomponovat do choreografie humor není dáno každému, snad toto pole vypadá méně seriózně a lákavě v době, kdy většina tvůrců chce promlouvat především o společenských problémech. Diváci se ale vždy budou dožadovat i odlehčení a odpočinku.Jaká vůbec má nová sezona DekkaDancers být? Další projekt chystají už na začátku prosince (přesné datum ještě není určeno) a opět na Nové scéně Národního divadla. Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka připravují multimediální představení inspirované australským hudebníkem Nickem Cavem s názvem Caves and Creatures. Premiérou minulé sezony se soubor posunul o hodný kus dopředu, takže není pochyb, že ani kmenoví choreografové neustrnuli a diváky čeká další inspirativní novinka.

Hodnocení autorky recenze: 100 %

Černý mraky nepláčou
Koncept a choreografie: Jiří Pokorný
Hudební aranžmá: Yukari Sawaki
Scéna a kostýmy: Jan Nečas
Světelný design: Pavel Kotlík
Premiéra: 14. května 2013 Nová scéna Praha
(psáno z reprízy 1. 10. 2013)

Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka, Mathias Deneux, Marek Svobodník, Leila Labiodová, Helena Šťávová, Tereza Kučerová, Zuzana Příhodová

Kill de Bill
Choreografie, kostýmy, světelný design, scéna: Tom Rychetský, Viktor Konvalinka
Hudba: Ronan Hardiman, Vera Lynn, Mark Isham, AC/DC
Koncept: DekkaDancers
Premiéra 8. června 2011 Nová scéna Praha
(psáno z  reprízy 1. 10. 2013)

Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka, Marek Svobodník,  Jiří Urban, Tomáš Kopecký, Tomáš Červinka, Pavel Knolle

Foto Pavel Hejný

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Agitátor a exorcista je mrtvý (2)
Next Article Barenboim a čtyři Češi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up