Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Další fáze výstavby koncertního sálu v Ostravě začala se čtvrtročním zpožděním
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaPR Zprávy

Další fáze výstavby koncertního sálu v Ostravě začala se čtvrtročním zpožděním

Stavba nového ostravského koncertního sálu podle návrhu amerického architekta Stevena Holla vstupuje do své další fáze. Zhotovitel si dnes od města převzal staveniště pro pokračování druhé fáze výstavby. Zatímco dosud se pracovalo na hloubení stavební jámy a zakládání objektu, práce by se postupně měly dostat nad zemský povrch. Zahájení druhé fáze stavby má zhruba čtvrt roku zpoždění. Důvodem byly potřebné úpravy při založení stavby tak, aby vyhovovala požadavku na její sedání. Celý projekt má stát zhruba čtyři miliardy korun.

ČTKredakce
Published: 08/07/2025
Share
5 Min Read
SHARE
Vizualizace nové koncertní haly v Ostravě (foto město Ostrava)
Vizualizace nové koncertní haly v Ostravě (foto město Ostrava)

„Problém byl v tom, že nám nevycházelo sedání celé stavby. Stavba je obrovská a má obrovskou váhu. Podmínka pro její sedání, kterou nám dal architekt, je deset milimetrů, což je šibeniční záležitost,“ uvedl náměstek primátora Břetislav Riger (Ostravak). Při přepočtu statiky se ale ukázalo, že by stavba mohla teoreticky sedat o něco více, než byla určená mezní hranice deseti milimetrů. Provést se tak musely potřebné úpravy.

„Při zakládání na piloty dochází na jejich povrchu k tření, my jsme vlastně tu plochu toho tření zvětšili tím, že jsme od sebe oddálili piloty v jednotlivých skupinách,“ řekl Riger. Nemění se ale půdorys stavby ani další parametry. Podle náměstka jde pouze o změny pod samotnou základovou deskou objektu. Riger vysvětlil, že po první fázi stavební firma staveniště opustila a předala ho zpět městu, které ho dnešním dnem opět předalo zhotoviteli, který může pokračovat v další fázi projektu.

Riger uvedl, že pro město bylo výhodnější vzniklou komplikaci vyřešit ještě před zahájením druhé fáze stavby. Pozdržení stavby podle něj znamená nižší náklady, než její případné zastavení v další části výstavby. Aktuálně bude nutné provést ještě některé zkoušky, například nosnosti některých trámů a další nezbytné testy. Podle předpokladů by ještě do konce roku měly práce pokračovat ve stavební jámě a v příštím roce by se už stavaři měli dostat nad zem.

Zakázku na přestavbu Domu kultury města Ostravy spojenou s dostavbou koncertního sálu vyhrálo sdružení firem, které nabídlo cenu zhruba 2,8 miliardy korun. Město ale předpokládá, že celý projekt včetně vybavení a techniky by měl vyjít zhruba na čtyři miliardy korun. Město na koncertní sál střádalo peníze do speciálního fondu. Hlavním finančním zdrojem je ale dvoumiliardový úvěr od Evropské investiční banky, dále je to nenávratný finanční grant od Evropské komise ve výši půl miliardy korun, který je přímo účelově vázaný na koncertní halu. Dalších 300 milionů korun by na výstavbu haly měl přispět Moravskoslezský kraj a 600 milionů korun stát.

„Aktuálně jsou prováděny práce na přípravě staveništní plochy a demontážní i bourací práce v interiéru stávající budovy. Současně byla zahájena příprava k provedení zkušebních pilířů tryskové injektáže a jejich statické zatěžovací zkoušce, a dále příprava digitálního monitoringu pro sledování deformačních parametrů trámového stropu vstupního lobby stávající budovy,“ vysvětluje Martin Mlčoch, správce stavby INVIN.

Podobu koncertního sálu Ostrava představila v červenci 2019, kdy vyhlásila výsledky největší architektonické soutěže v novodobé historii města. Autory vítězného návrhu jsou studia Steven Holl Architects z New Yorku a Architecture Acts z Prahy. Americký magazín Architizer zařadil v roce 2021 projekt mezi deset nejočekávanějších staveb světa. Nový komplex bude využíván jako hudební, kulturní, produkční či vzdělávací zázemí a bude zároveň sídlem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Dokončen by měl být v roce 2028.

Nově vystavěný komplex nabídne koncertní sál s kapacitou 1300 míst, sál divadelní pak obsáhne dalších 490 míst a multifunkční komorní sál skýtá kapacitu 515 míst. Edukační centrum je definováno 200 místy a v přednáškovém multifunkčním sále bude možné využít 120 míst. Součástí komplexu bude nahrávací studio, prostory pro volnočasové aktivity i zázemí, kavárny, restaurace, salonky. Poprvé se město Ostrava pokusilo o výstavbu kvalitního koncertního sálu v 60. letech 19. století, naposledy v roce 1969. Nová podoba stavby je známa od července roku 2019, kdy byly vyhlášeny výsledky největší architektonické soutěže v dějinách města. Vítězný návrh studia Steven Holl Architects z New Yorku a Architecture Acts z Prahy důmyslně propojil stávající budovu Domu kultury města Ostravy architekta Jaroslava Fragnera s přístavbou koncertního sálu špičkových akustických parametrů.

„Ruku v ruce s pokračující stavbou kulturního komplexu probíhá ve spolupráci se společností Czechdesign soutěž na novou vizuální identitu a zároveň výběr nového názvu budovy. Z téměř čtyř desítek portfolií bylo vybráno pět grafických studií, která mají své návrhy vizuální identity zpracovat do konce srpna. Nový název budovy bychom se měli dozvědět koncem roku,“ doplňuje náměstkyně primátora Lucie Baránková Vilamová.

TAGGED:Janáčkova filharmonie OstravaKoncertní sál Ostrava
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Helena Tattermuschová (zdroj Národní divadlo) Zemřela emeritní sólistka Opery Národního divadla Helena Tattermuschová
Next Article FOK - logo Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK hledá pracovníka pokladny a zákaznického servisu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up