Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Collegium 1704 oslavilo závěr roku velkolepě
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Collegium 1704 oslavilo závěr roku velkolepě

Ve znamení až okázalé brilance se nesl koncert souboru Collegium 1704 na závěr roku. Dvě Concerta grossa Franceska Barsantiho, Händelův Koncert pro dva orchestry a Hudba k ohňostroji žádaly velké obsazení dechových nástrojů. S končícím rokem, který Collegiu 1704 přinesl obtíže spojené s rušením koncertů a omezením činnosti i nečekané výzvy, zejména účinkování na zahajovacím koncertě Pražského jara, se soubor rozloučil opulentní hudební hostinou.

Venclík Jan
Published: 04/01/2022
Share
6 Min Read
SHARE
Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Koncerty Collegia 1704 na závěr roku, v minulosti konané i přímo na Silvestra, pomalu získávají status společenské, nejen kulturní události. Tomu dobře odpovídal i velmi slavnostní, čistě instrumentální program sestávající z děl Georga Friedricha Händela a jeho současníků Antonia Caldary a Francesca Barsantiho.

Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Benátčan Antonio Caldara (1670–1736) se učil u slavného Giovanniho Legrenziho. Působil v Mantově, Barceloně a v Římě u knížete Ruspoliho, který byl jen o málo dříve mecenášem Händela během jeho italského pobytu. Posledních dvacet let života strávil jako vícekapelník na vídeňském dvoře Karla VI. Je znám především jako autor oper, kantát, oratorií a chrámové hudby. Collegium 1704 od něj v posledních letech uvádělo oratorium Maddalena ai Piedi di Cristo či mši Missa Matris Dolorosae – její audiovizuální záznam nabídlo posluchačům v květnu 2020. Caldara byl dovedným a invenčním skladatelem i na poli hudby čistě instrumentální, jak ukazuje jeho Sinfonia in C. Bohaté využití sólových nástrojů, především dechových, dodává této třívěté skladbě na efektnosti, jež byla patřičně interpretačně podpořena.

Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Francesco Barsanti (1690–1775) nepatří právě k frekventovaným autorům. Tento Ital působil většinu života na Britských ostrovech v Edinburghu a v Londýně, kde se účastnil i Händelových produkcí. Jeho Concerto grosso op. 3, č. 4 sólově exponuje lesní rohy. Erwin Wieringa a Miroslav Rovenský – hráči Akademie für Alte Musik Berlin, tedy souboru, v němž v minulosti jako sólo hornista působil sám Václav Luks, si vedli suverénně a zvládli i nasazené velmi rychlé až mezní tempo v první větě. Volně plynoucí druhá věta přinášela maximální kontrast. Skladba končí dvojicí menuetů da capo, z nichž ten první evokuje oslavné fanfáry. V Concertu grossu č. 6 ze stejné sbírky, které bylo na programu po přestávce, role sólových nástrojů převzala trubka a hoboje Kathariny Andres a Petry Ambrosi. I tato skladba, včetně fugy ve smyčcích v druhé rychlé větě, vyzněla velmi přesvědčivě.  

Collegium 1704: Královský ohňostroj (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Od Georga Friedricha Händela byly na programu Koncert pro dva orchestry HWV 333 a Hudba k ohňostroji HWV 351. V případě první jmenované skladby jde v podstatě o pasticcio starší autorovy hudby pocházející převážně z jeho oratorní tvorby. Právě o přestávkách oratorních koncertů bylo toto dílo také prováděno. „Dvousborovost“ spočívá v zapojení dvou ansámblů dechových nástrojů – po dvou lesních rozích, dvou hobojích a fagotu. Hudba k ohňostroji vznikla roku 1749 pro slavnost vztahující se k uzavření cášského míru, který ukončil války o rakouské dědictví po smrti Karla VI. Ta se podle dobových svědectví příliš nevydařila. Počasí hrozilo deštěm (byl konec dubna), pyrotechnické efekty vázly a část slavnostní instalace dokonce lehla popelem. Händel uvedl o zhruba měsíc později své dílo znovu s větším úspěchem při jiné příležitosti, tentokrát i s obsazením smyčců, které v původní verzi nemohl použít, protože si král přál vojenskou hudbu.

Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Pokud jde o kvality provedení, je třeba vyzdvihnout, že ani v takto opulentním, mohutném celku se nevytrácel smysl pro detail. Provedení nepřinášelo jen jednotvárnou oslňující pompu. Václav Luks měl mohutný aparát pevně v ruce. Energické nasazení s chutí hrajících hudebníků bylo i dobře vidět – ne zcela obvykle totiž i v takto velkém počtu hráli většinou vestoje.

Collegium 1704: Královský ohňostroj (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Publikum odměnilo účinkující na závěr koncertu velkými ovacemi a vyžádalo si přídavek, jímž se stala čtvrtá část Hudby k ohňostroji: La Réjouissance. Zdálo se, že Václav Luks si úspěch tentokrát užívá možná o něco intenzivněji než obvykle. I když plánovaná novoroční repríza programu v Drážďanech byla zrušena, Collegium 1704 s ním ještě jednou vystoupí, a to na konci ledna ve Vídni v rámci festivalu Resonanzen. Vzhledem k tomu, že soubor se nyní podílí na nastudování opery Alcina v Národním divadle v Brně, jež má premiéru 5. února 2022, je tak právě na „Händelovské vlně“.

Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks (foto Petra Hajská)
Collegium 1704: Královský ohňostroj – Václav Luks, 30. prosince 2021 (foto Petra Hajská)

Hodnocení autora recenze: 90%

Královský ohňostroj
30. prosince 2021, 19:30 hodin
Rudolfinum

Program:
Antonio Caldara: Sinfonia in C
Francesco Barsanti: Concerti grossi op. 3, č. 4 a č. 6
Georg Friedrich Händel: Koncert pro dva orchestry (Concerto a due cori) HWV 333
Georg Friedrich Händel: Hudba k ohňostroji (Music for the Royal Fireworks) HWV 351

Účinkující:
lesní roh: Erwin Wieringa, Miroslav Rovenský
hoboje: Katharina Andres, Ester van der Peog
trubka / hoboje:  Hans-Martin Rux / Katharina Andres, Petra Ambrosi

Collegium 1704
Václav Luks – dirigent

TAGGED:Collegium 1704Erwin WieringaKatharina AndresMiroslav RovenskýPetra AmbrosiSEZVáclav Luks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Michal Novenko (foto se souhlasem Michala Novenka) Michal Novenko: Překvapení k mým 60. narozeninám – rádio bude vysílat 24 hodin pouze mé nahrávky
Next Article Varhany v kostele Nanebevzetí Panny Marie, Rapotín (zdroj Varhany Rapotín) Náklady na rekonstrukci vzácných varhan z Rapotína vyjdou na 2,4 milionu korun
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up