Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Co je víc řečí, jazyk nebo tanec?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Co je víc řečí, jazyk nebo tanec?

Pomalu, ale jistě se blíží Vánoce. Období, ve kterém emoce, ale i vztahy dostávají větší prostor než běžně, nebo si to alespoň myslíme. K tomu se však pojí i určitá rozpačitost, kdo si s kým u stolu s cukrovím (ne)porozumí. Podobnou nejistotu prožívají i postavy Anežka a Kamila z nové multižánrové inscenace Můj hood, která vznikla v kooprodukci Collective Coller & Studio Citadela a A studia Rubín, čímž se výstižně trefují do předvánoční pocitové vypjatosti.

Kupcová Petra
Published: 20/12/2024
Share
5 Min Read
SHARE
Můj hood (foto Richard Bezděka)
Můj hood (foto Richard Bezděka)

Inscenaci překotně spojující objektové, loutkové, taneční, fyzické a činoherní divadlo vytvořily choreografka Kamila Mottlová (která se k projektu připojila místo Evy Staré) společně s režisérkou Lucií Ferenzovou a tanečnicí Jindřiškou Křivánkovou a s performerkou Anežkou Hessovou. Rámec situací tvoří setkání dvou kamarádek – Anežky a Kamily po 30 letech, přičemž jejich pojítko představuje tanec, kterému se obě věnují od dětství. Jedná se však o autofikci, protože Anežka Hessová zde vypráví svůj skutečný příběh, kterého však Kamila Mottlová nebyla součástí a její postava nahrazuje jinou, avšak právě i ona zde vychází ze svých zkušeností. Zatímco jedna vyrůstala v překrásném světě víl a tance v maringotce ve Švýcarsku, druhá naopak našla své nejen taneční útočiště v Praze plné temných uliček. Obě vyprávění mezi sebou kontrastují: zatímco Anežka působí jako snílek, Kamila oproti ní stojí v pozici realisty se sklony k ironii.

Můj hood (foto Kristýna Milaberská)
Můj hood (foto Kristýna Milaberská)

Z počátku představení diváka upoutá, když se vedle vchodu do sálu A studia Rubín objeví v bílém sportovním úboru a s harmonikou pověšenou na hrudi Anežka Hessová, která na tamním baru doslova rozloží své dětství za pomocí různých propriet: obrázků, fotografií, figurek a dětských skládaček, které jsou jejími skutečnými vzpomínkami na život ve Švýcarsku. Hessová je ve svém vyprávění nezastavitelná, překypuje dětským nadšením a komediantským laškováním s divákem. Zaměřuje se na malé detaily, které umí zahřát u srdce i rozesmát, avšak na dospělou ženu působí naivně a nepřirozeně. Oproti tomu, když Kamila Mottlová otevře dveře sálu, kde za doprovodu světel, živé hudby a v ruce se šampaňským a jednohubkami vítá diváky, je o ironické koření do rádoby růžového světa postaráno.

Můj hood (foto Kristýna Milaberská)
Můj hood (foto Kristýna Milaberská)
Můj hood (foto Kristýna Milaberská)
Můj hood (foto Kristýna Milaberská)
Můj hood (foto Kristýna Milaberská)
Můj hood (foto Kristýna Milaberská)

Nejzásadnější moment večera rozhodně představuje reakce obou žen na zinscenované setkání po letech. Kde nefunguje jazyk, tam dostává prostor tanec, a takto se to opakuje stále dokola. Frustrace obou vyvěrá především v techno a disco hudbě a v moderním tanci, ve kterém se těla regenerují, aby nedávala najevo tolik svou rozpačitost. Vyklidnit se. Nadechnout a začít spolu mluvit, nebo spíš vést dva monology? Přirozená kontinuita v řeči i ve vyprávění drhne. Nefunguje spojení, možná záměrně, možná ne. Chvílemi mám pocit, že příběh Anežky egocentricky přehlušuje ten Kamilin, který je mi svou hrubostí, zvláště například při vzpomínkách na tančení v nočním klubu, bližší, zajímá mě paradoxně víc. A zároveň si uvědomuji, že inscenace líčí pocit ze ztráty domova, protože Anežka zde figuruje spíš jako cizinec, který si své místo doma musí vykřičet. Právě v hořkosti obou příběhů naštěstí představení přistupuje na nadsázku a ve stylu stand-upu jej i tvůrci zpracovávají, třeba když Anežka a Kamila vedou průtrž trapných vtipů o Švýcarsku. Na všudypřítomné diváky performerky nezapomínají a komunikují s nimi. Ptají se jich, nutí je k reakci.

Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)

Nejen rozpačitost, ale i vzpomínky se prezentují skrze tanec. Kamila Mottlová jeho prostřednictvím například demonstruje právě zážitky v nočním klubu, při kterém si na ruce trefně motá bandáž a posléze nasazuje na ruce rukavice na box coby ochranu před oplzlými návrhy a fyzickými ataky návštěvníků. Anežka Hessová pro změnu v poetické módu za doprovodu živé hudby, ale i fotek promítaných na plátno vzpomíná na svou cestu s rodiči po Indii, při čemž tančí kathak.

Můj hood tak stále osciluje mezi hořkostí a snovostí, mezi bolestí a radostí, ale i přes to vyúsťuje ve dva od sebe odtržené monology, které alespoň dle mého úsudku ani tanec nemůže spojit, stejně jako časovou propast mezi postavami.

Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)
Můj hood (foto Jakub Hrab)

Můj hood
Hrají: Anežka Hessová, Kamila Mottlová, Petr Šmíd
Režie: Lucie Ferenzová, Jindřiška Křivánková a kol.
Scéna: Jana Hauskrechtová, Andrijana Trpković
Kostýmy: Andrijana Trpković
Choreografie: Kamila Mottlová, Anežka Hessová
Pohybová spolupráce a choreografická spolupráce: Eva Stará, Jindřiška Křivánková
Hudba: Petr Šmíd
Produkce: Kristýna Milaberská
Producent: Collective Coller & Studio Citadela
Premiéra 12. a 13. 12. 2024, A studio Rubín, psáno z představení 13. 12.

TAGGED:A studio RubínAnežka HessováKamila Mottlová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Marty Photography) Divadelní Rybovku v Liberci letos doplní Vepřové hody a Liberecká koleda
Next Article Filharmonie Bohuslava Martinů vypisuje výběrové řízení na manažera orchestru
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up