Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Christoph Prégardien připravil s Filharmonií Brno „kulinářský večer“
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Christoph Prégardien připravil s Filharmonií Brno „kulinářský večer“

Koncert Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, jehož premiéra se uskutečnila ve čtvrtek 25. ledna 2024 v Besedním domě v Brně, zprostředkoval interpretací děl Franze Schuberta, Ludwiga van Beethovena a Vojtěcha Matyáše Jírovce hudební kaleidoskop druhé poloviny 18. a první poloviny 19. století, v němž se postupně přetavoval klasicistní styl ve styl romantický.

Hrubá Blanka
Published: 26/01/2024
Share
5 Min Read
SHARE
Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien (foto Jakub Joch)
Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien (foto Jakub Joch)

Společným jmenovatelem skladeb Franze Schuberta, Ludwiga van Beethovena a Vojtěcha Matyáše Jírovce, na nichž byl zmiňovaný přerod hudebně ilustrován, bylo vedle časové datace rovněž samo město Vídeň, jež patřilo v dané době k významným centrům kultury a zároveň vytvořilo útočiště všem třem skladatelům (a to i v závěru života, neboť všichni tři jsou pohřbeni ve vídeňském Währingu).

Dalším do značné míry jednotícím prvkem byla rovněž určitá „syžetovost“ programu, neboť až na závěrečnou čtyřvětou Symfonii D dur Vojtěcha Matyáše Jírovce, která je ještě ukázkou klasicistního stylu v Haydnově duchu, všechny ostatní specifickým způsobem implikovaly dějovost. Beethovenova scénická hudba, vytvořená k dramatu König Stephan oder Ungarns erster Wohltäter (Král Štěpán aneb První dobrodinec Uher) německého dramatika a spisovatele Augusta von Kotzebue, byla na koncertu zastoupena předehrou, jež svým stylem postupné tempové gradace původně klidných ploch navozovala žár uherského naturelu. Také Schubertova scénická hudba k tříaktovému melodramatu Die Zauberharfe (Kouzelná harfa) včetně své předehry obsahuje i přes svůj symfonický ráz výrazné motivické prvky, spjaté s dějem hry, jejíž text se do současnosti bohužel nedochoval.

Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)
Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)

Dramatický vrchol celého večera však představovala interpretace vybraných Schubertových písní v orchestrální úpravě „instrumentálních malířů“ 19. a 20. století – Johannese Brahmse, Antona Weberna, Maxe Regera, Jacquese Offenbacha a Hectora Berlioze, zařazená do první poloviny programu. Franz Schubert, jenž patřil v oblasti písňové tvorby k jejím velkým inovátorům a k nepřekonatelným mistrům, v nich uplatnil svou oddanou lásku k literatuře, doplněnou o smysl pro práci s detailem, stejně jako hluboký prožitek dramatičnosti příběhů, vložený do barvitých melodií i harmonických doprovodů, a to vše zkoncentrované do malé formy v komorním obsazení.

Orchestrální úpravy, které následně vyšly z pera autorů 19. a 20. století, Schubertovu zvukomalebnost dále rozpracovávají, do drobných forem vnášejí znásobení intenzity smyslového požitku a zároveň kladou před zpěváka velkou výzvu na jeho schopnost udržení původního Schubertova niterného záměru.

Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)
Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)

Christoph Prégardien, jenž v současné době patří k předním lyrickým tenorům a vyhledávaným písňovým interpretům, se však v tomto prostoru pohyboval zcela mistrně a přirozeně jako (Schubertův) pstruh v peřejích. Stál na jevišti jako ikonický bard a do publika vysílal po orchestrální vlně poselství obsažená v různých příbězích, ať se jednalo o niterné výpovědi, které mohli posluchači slyšet například v úvodní písni Greisengesang (Píseň starých lidí – text F. Rückert, arr. J. Brahms), nebo jejich vzedmutí do exponovanějších vstupů jako je slavné „minidrama“ Erlkönig (Král duchů – text J. W. Goethe) s bohatou a divácky velmi vděčnou orchestrací Hectora Berlioze, či závěrečné až tajuplné Regerovo aranžmá písně Nacht und Träume (Noc a sny). Interpretace každého příběhu byla naplněna zcela odlišnou emocí i výrazem a Prégardien při ní s ohledem na orchestrální doprovod využil veškerou barevnou dynamickou škálu svého hlasu, podpořenou dokonalou dikcí.

Filharmonie Brno, jež po celou dobu koncertu působila pod taktovkou Dennise Russella Daviese jako dokonale sehraný, ale zároveň příjemně uvolněný orchestrální celek, dokázala v písňové části ustoupit dynamicky do pozadí, přičemž si však zachovala plnou škálu svých zvukomalebných možností. Společně s Christophem Prégardienem tak vytvořila pro posluchače skutečně hudební kulinářský večer.

Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)
Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)

Vídeň klasicistní, Vídeň romantická
25. ledna 2024, 19:00 hodin
Besední dům, Brno

Program
Franz Schubert – Die Zauberharfe (Kouzelná harfa), předehra („Rosamunde“) D 644
Franz Schubert – Písně

  • Greisengesang D778 / arr. Johannes Brahms
  • Ihr Bild D 957.9 / arr. Anton Webern
  • Du bist die Ruh D 776 / arr. Max Reger
  • Ständchen D 957.4 / arr. Jacques Offenbach
  • Der Wegweiser D 911.20 / arr. Anton Webern
  • Erlkönig D 328 / arr. Hector Berlioz
  • Nacht und Träume D 827 / arr. Max Reger

Ludwig van Beethoven – König Stephan (Král Štěpán), předehra op. 117
Vojtěch Matyáš Jírovec – Symfonie D dur op. 12 č. 1

Účinkující
Christoph Prégardien – tenor
Filharmonie Brno
Dennis Russell Davies – dirigent

Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)
Vídeň klasicistní, Vídeň romantická, 25. ledna 2024, Besední dům, Brno – Christoph Prégardien, Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno (foto Jakub Joch)
TAGGED:Christoph PrégardienDennis Russell DaviesFilharmonie BrnoSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Malba na přebalu CD Smetana: Má vlast, Česká filharmonie a Semjon Byčkov (autor malby Zdeněk Daněk) Česká filharmonie vydává Smetanovu Mou vlast
Next Article Bohdan Warchal (zdroj Školské) Slovenský komorní orchestr vzdá hold svému zakladateli Bohdanu Warchalovi
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up