Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Choreograf Ján Gonščák uvedl v Praze své taneční filmy i sólo
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy RůznéZprávy Tanec

Choreograf Ján Gonščák uvedl v Praze své taneční filmy i sólo

ČTKredakce
Published: 27/03/2015
Share
3 Min Read
SHARE

V české premiéře uvedli dnes večer v Divadle La Fabrika komponovaný program Volání z hlubin slovenský choreograf a tanečník Ján Gonščák a režisérka Andrea Šestáková. Ve třech tanečních filmech i představení, které tvořilo druhou část večera, sólově vystupuje Gonščák, Šestáková je autorkou filmů. Volání z hlubin je název sólové Gonščákovy choreografie, podle níž vznikl jeden z filmů a jež dala název i celému večeru. Volání z hlubin, latinsky De profundis, je úvodem sto třicátého biblického žalmu, ale naznačuje i to, že představení je „voláním z hlubin duše autorů“ – pro diváka neverbálním zážitkem plným poezie, smyslnosti a symbolických odkazů na různé významy a koncepty, říkají autoři.

Ve filmech a představní zní rozličná hudba – od Jeana-Baptista Lullyho a Michela Lamberta (Potopený chrám) přes Johanna Sebastiana Bacha (De profundis) po skupinu Laibach (Brána).

De profundis se v křesťanské tradici používá při pohřebních obřadech, ale i při oslavách narození či zvěstování boha. Je zpěvem o smíření, pokoře, milosrdenství a věrnosti, o naději, jistotě a osvobození. Film De profundis je osobní a niternou modlitbou, kde se stává umění rituálem a křesťanský mysticismus se prolíná s magickým okultismem, říká režisérka.

Ján Gonščák ve své choreografii vytváří odkazy na dva slavné obrazy – Melancholii Albrechta Dürera a obraz Henryho Wallise Smrt Chattertona, který zachycuje sebevraždu mladého romantického básníka. Autor odkazuje i na oblíbenou kratochvíli inscenování živých obrazů, která byla populární v devatenáctém století. Inscenování výjevů ze slavných obrazů zahrnovalo i touhu dotknout se krásy nebo být na moment ztracen v hloubce zobrazované scenérie nebo meditovat při pohledu na daný obraz a jeho obsah, být uvnitř obrazu. Bylo tedy možná také jakýmsi voláním z hlubin.

Film Potopený chrám je zase inspirovaný filmem Le Roi Danse (Král tančí) o králi Ludvíkovi XIV. a jeho velké zálibě v tanci a zároveň zobrazuje řecký mytologický příběh Persea a Medúzy. Natáčel se v podzemní stavbě v Istanbulu známé jako Basilica Cistern či Potopený chrám, postavené v šestém století.

Film Brána odkazuje na Dantovu Božskou komedii. Končí citátem z její první části, Inferna: „Zanechej za sebou veškerou naději, ty, který vstupuješ„. Také autoři filmu chtějí, aby divák po jeho zhlédnutí kráčel dál za bránu, která se za ním zavřela, transformovaný, zbavený iluzí a probuzený. Film se odehrává v prostoru železáren, tanečník se pohybuje v rytmu strojů za hudebního doprovodu kapely Laibach a odkazuje i ke slavnému německému expresionistickému filmu Fritze Langa Metropolis.

Foto archiv

TAGGED:Andrea ŠestákováJán Gonščák
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vídeň: Lady Macbeth – vraždící kajícnice
Next Article V Ostravě tančili baletní umělci z Česka, Polska a Slovenska
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up