Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Českou filharmonii čeká turné po evropských městech
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaNovinkyPR ZprávyZ domovaZe světa

Českou filharmonii čeká turné po evropských městech

První český orchestr pod vedením svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova vyráží na evropské turné. Během něj uvede vždy dva koncerty ve Vídni, Londýně a Paříži a po jednom vystoupení v Amsterdamu a Bruggách. Pro turné byly připraveny dva programy: Šostakovičova Pátá symfonie bude doplněna jeho Prvním violoncellovým koncertem, zatímco Mahlerova Pátá symfonie zazní spolu s Mozartovým Koncertem pro dva klavíry č. 10 Es dur. Sólových partů se ujmou britský violoncellista Sheku Kanneh-Mason a klavíristky Katia a Marielle Labèque. Turné, zahrnující osm koncertů v šesti evropských městech, proběhne od 2. do 12. března.

Březina LuděkPR
Published: 27/02/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Semjon Byčkov (zdroj Česká filharmonie)
Semjon Byčkov (zdroj Česká filharmonie)

„Bylo mi asi 13 let, když jsem se stal posedlým Šostakovičovou Pátou symfonií. Nějak jsem si ji spojil s městem, kde jsem vyrůstal, a z nepochopitelného důvodu jsem si druhé téma v první větě vždycky představoval v souvislosti s bílými nocemi léta – obdobím, kdy si ve tři ráno můžete téměř číst noviny. V tu dobu se zvedají mosty spojující obě strany řeky, aby tudy mohly proplouvat lodě,“ vzpomíná Semjon Byčkov, který zařadil Šostakovičova díla do programu evropského turné jako připomínku padesátého výročí skladatelovy smrti.

„Šostakovičova Pátá symfonie je dílo, které se mnou promlouvá na nejhlubší úrovni. Obsahuje nesmírné utrpení, ale i naději. Je to hudba, která vypovídá o lidské duši, o její síle a zranitelnosti zároveň,“ říká Byčkov, pro kterého neexistuje zásadnější a osobnější skladba. V lednu 1974 si ji vybral ke zkoušce na Leningradské konzervatoři, kde však jeho interpretace byla odsouzena jako zvrácená. O jedenáct let později, v lednu 1985, s ní debutoval s Berlínskými filharmoniky. Berliner Tagesspiegel tehdy napsal: „Touto interpretací nabídli filharmonici jedno z nejlepších a nejkoncentrovanějších provedení poslední doby.“ Byčkovovo berlínské vystoupení se stalo odrazovým můstkem jeho mezinárodní kariéry. Následující rok podepsal smlouvu s vydavatelstvím Philips a pro svůj debutový nahrávací projekt s Berlínskými filharmoniky si opět zvolil Šostakovičovu Pátou symfonii. Nahrávka získala prestižní belgickou cenu Caecilia a ocenění Stereo Review za Nahrávku roku. V roce 2022 oslavil Semjon Byčkov své sedmdesátiny s Českou filharmonií – a samozřejmě se Šostakovičovou Pátou symfonií. Po návratu z turné ji první český orchestr uvede i na trojici abonentních koncertů a s Byčkovem pořídí novou nahrávku pro vydavatelství Pentatone.

Pátá symfonie Dmitrije Šostakoviče poprvé zazněla v Leningradu 21. listopadu 1937 v rámci oslav dvacátého výročí říjnové revoluce. V sále panovala napjatá atmosféra. A nešlo jen o celospolečenské očekávání, které se s premiérou velkého symfonického díla renomovaného skladatele tehdy pojilo. Všichni přítomní věděli, že autor dva roky nic veřejně neuvedl, protože se jeho tvorba znelíbila Stalinovi. Šostakovičovi šlo v době Velkého teroru o život, o který ostatně přišla řada jeho známých, přátel, dokonce i příbuzných. Stalin si byl ovšem v tomto případě vědom, že se jedná o světoznámého skladatele, jehož tvorba zní v prestižních sálech po celém světě. Proto neměl zájem jej zničit, ale spíše předělat. Semjon Byčkov k tomu připomíná: „Šostakovič musel veřejně mluvit o své Páté symfonii jako o ‚odpovědi sovětského umělce na oprávněnou kritiku‘. Svým přátelům však přiznal, že závěrečná část je satirickým obrazem diktátora, záměrně prázdným, ale topícím se v bezbřehém pochlebování.“

Česká filharmonie poprvé uvedla Pátou symfonii Dmitrije Šostakoviče na konci května 1946 v průběhu prvního ročníku Pražského jara. Taktovky se stejně jako při sovětské premiéře chopil skladatelův přítel Jevgenij Mravinskij. Od té doby ji první český orchestr hrál čtyřicetkrát.

TAGGED:Česká filharmonieSemjon Byčkov
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Martin Helmchen, 15. února 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, foto Ivan Malý) Každý tón měl smysl. Helmchenovo umění v čisté formě
Next Article Ester Trčková – Entropie (foto Vojtěch Brtnický) Reportáže z Malé inventury 2025 (2): Nápadité odhalování struktur kůže, krajiny i společnosti
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up