Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Českokrumlovské „otáčko“ slaví půlkulatiny
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Různé

Českokrumlovské „otáčko“ slaví půlkulatiny

ČTKredakce
Published: 09/06/2013
Share
3 Min Read
SHARE

Jako zřejmě první v Evropě a možná i na světě měli před pětapadesáti lety, 9. června 1958, diváci možnost zhlédnout divadelní představení na exteriérovém otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Tato točna, umístěná v zámeckém parku, tehdy uvezla asi 40 osob a byla poháněna ručně. Na té dnešní s kapacitou 644 osob se každoročně vystřídá zhruba 55 000 diváků a od roku 1958 navštívilo tamní představení přes 1,7 milionu lidí. Jako druhé v Evropě se zrodilo otáčivé hlediště ve finském Tampere v roce 1959 a v České republice bylo postaveno další takové ochotníky v Týně nad Vltavou v roce 1983.

Princip otáčivého hlediště, jež umožňuje divákům vnímat děj panoramaticky, možná nevynalezl autor českokrumlovské točny, architekt a scénograf Joan Brehms (1907–1995). Jako první ho ale podle dostupných údajů v exteriéru zrealizoval právě v Českém Krumlově. O hledišti, jež se otáčí do různých stran za herci, snad uvažoval švýcarský divadelní reformátor Adolphe Appia (1862–1928). V Čechách se první zmínka o takovém hledišti objevila v souvislosti s výstavou Pražské baroko v roce 1938, kdy ho režisér Jiří Frejka zamýšlel vybudovat v zahradě Valdštejnského paláce, ale údajně pro velkou náročnost z toho sešlo.

Ručně otáčenou dřevěnou točnu z roku 1958 pro 40 lidí nahradila v Českém Krumlově již následující rok točna větší pro 400 osob, jejíž otáčení zajišťovalo 40 vojáků. V roce 1960 se podoba hlediště znovu změnila, poprvé byla konstrukce zahloubena pod povrch a otáčení zajišťoval elektromotor. Kapacita vzrostla na 550 míst. V následujících letech proběhlo ještě několik rekonstrukcí a úprav točny, jejímž provozovatelem je Jihočeské divadlo se sídlem v Českých Budějovicích.Letitým problémem této přední evropské plenérové scény je spor s UNESCO, jehož výbor kvůli ní hrozí vyškrtnutím města ze seznamu památek UNESCO. Podle výboru i památkářů narušuje točna vzhled zahrady a o jejím odstranění se začalo mluvit již v roce 1992, kdy byl Český Krumlov na seznam UNESCO zapsán (v žádosti o zápis ale nebyla uvedena). Podle slibu ČR by měla točna zmizet do konce roku 2015. Divadlo a představitelé Českých Budějovic a Českého Krumlova za podpory kraje připravili model řešení. Neví se ale, jaký postoj k návrhu zaujme výbor UNESCO.
Foto archiv, 

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Čeští operní pěvci ve filmu (2)
Next Article Bolšoj balet: aféra Filin má dohru, zasáhne Putin?
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up