Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká hudba z Mnichova. Magdalena Kožená a Jiří Bělohlávek
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Česká hudba z Mnichova. Magdalena Kožená a Jiří Bělohlávek

V Symfonickém orchestru Bavorského rozhlasu má česká hudba zvláštní místo. V Německu snad posluchač nenalezne těleso, které by představovalo české tóny tak líbezně a srdečně a které by se od ostatních orchestrů - snad s výjimkou Bamberských symfoniků - v pochopení zvuku české hudby tak lišilo. Rafael Kubelík, který dvě desetiletí představoval šéfdirigenta i architekta při stavbě orchestru po druhé světové válce, zde zanechal nesmazatelnou stopu. A to může být pro českého posluchače nečekaný a příjemný zážitek, protože poslouchat bavorské rozhlasové symfoniky při hře Dvořáka nebo Janáčka je balada po duši, která nijak nepřehání a nepřehrává, je přirozená a plnými tóny rozeznívá obrovský svět této hudby.

Průša Jan
Published: 30/04/2017
Share
4 Min Read
SHARE
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks – Gasteig Mnichov (zdroj FB BRSO)

Spojení Jiřího Bělohlávka, Magdaleny Kožené a Symfonického rozhlasu Bavorského rozhlasu tak je naprosto logické a otevírá možnost detailněji se zaměřit na některá místa české hudby. Program, zvolený z čistě českého repertoáru, představil Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka.

Magdalena Kožená a Jiří Bělohlávek (zdroj CEMA/foto Oleg Rostovtsev, ČF/foto Petra Hajská)

Zprvu pro mne bylo složité Bohuslava Martinů v Serenádě č. 2 v úpravě pro komorní orchestr vůbec najít. Hlavně tedy v první větě, nesmírně humorné, hravé, lehké a snad nezávazně zahrané. Ve druhé větě už se náznaky Martinů ukázaly. Hráči ji otevřeli velmi spontánně v jednotě a tak pateticky. Závěrečná věta zazněla v rychlém tempu, s potřebným drivem a výborným frázováním.

Dvořák je základem klasického repertoáru i tady v Mnichově, ovšem Janáček je zde tím zlatem, kterého si cením na Kubelíkových nahrávkách české hudby nejvíce. Pro čistou a důraznou intepretaci, odkrývající neuvěřitelnou modernitu a nezaměnitelnost Janáčkovy hudby.

První Janáčkovou skladbou večera byly Suity z opery Výlety páně Broučkovy (celkem šest). Pohled do hudby Janáčkovy opery vyzdvihoval některá hudebně důležitá místa, v některých momentech orchestr tato místa až vyzpívával. Znovu velmi přirozeně, nenuceně, chápavě a v jistých místech vlastně až zcela standardně. Domnívám se, že v případě Janáčka není šťastné vytrhávat operní hudbu a uvádět ji v podobě suity či jiného útvaru, protože může být ochuzena a nedokáže se tak posluchači plnohodnotně a v celé své jedinečnosti představit.

Nejvíce jsem byl zvědav na závěr koncertu a výpověď života Tarase Bulby. V poslední době jsem slyšel Tarase Bulbu několikrát (naposledy nečekaně v Palermu, recenzi najdete zde) a ta hudba mě vždy znovu a znovu překvapí. Je to složitě popsatelná kompozice, nikdo jiný nic takového nenapsal. V Mnichově to bylo, jako kdybych sledoval film. Taras Bulba byl jako paleta, která vás vtahuje do děje a vy máte potřebu si představovat celý Tarasův tragický život. Vnímat celou tu tragiku, ale i momenty života, boje, smrti, zklamání, štěstí a daleké budoucnosti. Přes patetická a dlouze rozeznělá sóla prvních houslí jsem si uvědomoval ryzí jedinečnost této hudby, stejně jako její sílu v závěrečných trubkách, hornech a trombónech. Vcelku přesný, hudebně vyvážený, v některých momentech uvědomělý a jemný, v jiných jistý až útočný přednes. Taras Bulba měl v Mnichově jasnou představu.

Dvořákovy Biblické písně vydala Magdalena Kožená rámci kompletu Love and Longing v roce 2012 společně s Berlínskými filharmoniky a svým manželem Simonem Rattlem. Úzký vztah těch dvou se odráží v citovosti nahrávky i jemnosti, kterou žalmům Kožená vtiskla. Mnichovský koncert byl stejně prostý a jednoduchý, jako jsou písně samy. Byla to mistrná výpověď, vycházející ze spolupráce s Bělohlávkem. Mezzosopranistka zpívala velmi lehce, bez potřeby stavět písně mimo jejich prostor. Mírná dynamika jejího hlasu a přirozená čeština napomáhaly niternosti jejího výrazu, především v písních Při řekách babylonských nebo Píseň novou zpívati budu. Radostný, ale stále uvážený výraz byl však přítomen i v dalších částech a celek byl proto příjemnou a srdeční záležitostí jak pro Koženou, tak Bělohlávka.

Hodnocení autora recenze: 90%

Jiří Bělohlávek & Magdalena Kožená
Dirigent: Jiří Bělohlávek
Magdalena Kožená (mezzosoprán)
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
27., 28. a 29. dubna 2017 Gasteig Mnichov
(psáno z koncertu 28. 4. 2017)

program:
Bohuslav Martinů: Serenade Nr. 2 (Fassung für Kammerorchester)
Leoš Janáček: Suite aus Die Ausflüge des Herrn Brouček
=přestávka=
Antonín Dvořák: Biblische Lieder für Stimme und Orchester op. 99
Leoš Janáček: Taras Bulba

www.br-so.de

TAGGED:Antonín DvořákBohuslav MartinůGasteig MnichovJiří BělohlávekLeoš JanáčekMagdalena KoženáSymphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zemřel německý wagnerovský tenorista Endrik Wottrich, bylo mu 52 let
Next Article Týden s hudbou
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up