Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie uvede premiéru skladby Pavla Zemka Nováka
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaNovinkyPR ZprávyZ domova

Česká filharmonie uvede premiéru skladby Pavla Zemka Nováka

Hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša připraví v příštím týdnu s prvním českým orchestrem neotřelý program. Ve světové premiéře zazní skladba CANTO Pavla Zemka Nováka, následovaná Griegovým Koncertem pro klavír a orchestr a moll s norským klavíristou Leifem Ovem Andsnesem, který v Praze s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Závěr programu bude patřit Vokální symfonii Vladimíra Sommera, kterou filharmonie uvede ve spolupráci s Pražským filharmonickým sborem, mezzosopranistkou Markétou Cukrovou a vypravěčem Martinem Myšičkou. Koncerty se uskuteční ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a v pátek 24. a 25. dubna od 19:30 hodin a v sobotu 26. dubna od 15:00 hodin.

Březina LuděkPR
Published: 16/04/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Leif Ove Andsnes (zdroj Mahler Chamber Orchestra)
Leif Ove Andsnes (zdroj Mahler Chamber Orchestra)

„Byl jsem poměrně plachý a nejistý kluk z norského venkova,“ vzpomíná jeden z nejvyhledávanějších klavíristů současnosti Leif Ove Andsnes na své klavírní začátky. Ve svých patnácti letech se setkal s českým klavírním pedagogem Jiřím Hlinkou, který od sedmdesátých let 20. století působil v Norsku a u něhož Andsnes později studoval na konzervatoři v Bergenu.

„Hlinka byl vášnivý člověk, pro kterého byla hudba otázkou života a smrti. Otevřel mi mnoho cest – z každé hodiny jsem odcházel s obrovskou motivací posouvat se dál a při hraní jsem se cítil stále jistější,“ vzpomíná Andsnes, mimo jiné i v souvislosti s nácvikem Griegova Klavírního koncertu, který poprvé nastudoval právě pod Hlinkovým vedením.

Toto dílo – s ohledem na národnost Edvarda Griega – patří pochopitelně k vyhledávanému repertoáru Leifa Oveho Andsnese. S Českou filharmonií sice zatím vystoupil pouze jednou, a to v roce 2019 na festivalu v Bad Kissingenu, nicméně na Pražském jaru debutoval už v roce 1993 a vrátil se tam ještě několikrát. Griegův Klavírní koncert poprvé nahrál ve dvaceti letech, tedy v roce 1990, ale brzy poté ho na několik let stáhl z koncertního programu. K této skladbě se vrátil na počátku nového tisíciletí, kdy ji znovu nahrál – tentokrát s větší hloubkou a propracovaností, jak si všimla odborná kritika. Jeho nahrávku s Berlínskými filharmoniky pod vedením Marisse Jansonse ocenil deník The New York Times jako „Nejlepší CD roku“ a magazín Gramophone jí udělil svou prestižní cenu.

Griegův Klavírní koncert má v historii České filharmonie své pevné místo – orchestr jej provedl už více než čtyřicetkrát. Poprvé ho nastudoval Hanuš Trneček v roce 1902 a zazněl také při obou návštěvách Edvarda Griega v Praze, v letech 1903 a 1906. Do aktuálního programu jej hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša zařadil po bok dvou děl českých skladatelů. Prvním z nich je CANTO. Unisono pro orchestr Pavla Zemka Nováka, které vzniklo na objednávku České filharmonie a nyní zazní ve světové premiéře. Druhou skladbou je Vokální symfonie Vladimíra Sommera, kterou orchestr uvede již počtvrté.

Vokální symfonie patří k nejzásadnějším dílům Vladimíra Sommera a představuje jeden z vrcholů české poválečné hudby. Tato výrazově silná a hluboce emotivní kompozice se prostřednictvím mimořádně působivé hudební řeči dotýká duchovních i existenciálních témat. Dílo se pohybuje na pomezí symfonie, kantáty a oratoria a vyznačuje se dramatickým tahem, ostrými kontrasty i mimořádnou zvukovou imaginací.

Sommer dokončil Vokální symfonii v roce 1958, její uvedení se však z různých důvodů zpozdilo. Světová premiéra zazněla až 12. února 1963 v podání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Václava Neumanna. Česká filharmonie dílo poprvé uvedla v roce 1964 na Pražském jaru s Karlem Ančerlem a od té doby skladbu nastudovala ještě dvakrát – v roce 1992 opět s Václavem Neumannem a v roce 2003 s Ondřejem Kukalem.

Nahrávka Vokální symfonie, kterou s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem, mezzosopranistkou Věrou Soukupovou a recitátorem Otakarem Brouskem pořídil Václav Neumann, vyšla u Supraphonu v roce 1965 a o pětatřicet let později se dočkala reedice.

TAGGED:Česká filharmonieJakub HrůšaLeif Ove AndsnesMarkéta CukrováMartin MyšičkaPražský filharmonický sbor
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Tisková konference Národního divadla Brno k sezoně 2025/2026: Martin Glaser, Mario Radačovský, 15. dubna 2025, Brno (zdroj Národní divadlo Brno) Národní divadlo Brno představilo sezonu 2025/2026
Next Article Christian Tetzlaff (zdroj Kronberg Academy, foto Andreas Malkmus) Symfonický orchestr Českého rozhlasu představil program své 99. koncertní sezony
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up