Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie se vrací s Mahlerem do Baden-Badenu, pořídí také nahrávku
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Česká filharmonie se vrací s Mahlerem do Baden-Badenu, pořídí také nahrávku

První český orchestr se pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova po čtvrtstoletí vrací do lázeňského města Baden-Baden v německé spolkové zemi Bádensko-Würtenbersko, kde v sobotu 20. ledna provede Třetí symfonii Gustava Mahlera. Spolu s Českou filharmonií vystoupí i Pražský filharmonický sbor a chlapecký sbor Pueri gaudentes. Sólového partu v nejdelší Mahlerově symfonii se ujme americká mezzosopranistka Fleur Barron. O dva týdny později, od 31. ledna do 2. února, zazní Mahlerova Třetí symfonie, která patří podle hlasování světových dirigentů do první desítky nejlepších symfonií všech dob, také ve Dvořákově síni Rudolfina. Na těchto koncertech sólový part zazpívá německá mezzosopranistka Christa Mayer. Obě pěvkyně vystoupí s orchestrem poprvé.

Březina LuděkPR
Published: 18/01/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Ilustrační foto (zdroj Česká filharmonie)
Ilustrační foto (zdroj Česká filharmonie)

Úvod finále ze Třetí symfonie byly vůbec první Mahlerovy tóny, které Semjon Byčkov slyšel, když mu bylo 13 let: „A tak to všechno začalo. Celoživotní objevování a láska k této hudbě,“ říká šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov, který Mahlerovu Třetí symfonii provádí opakovaně. Naposledy ji nastudoval se studentským orchestrem londýnské Royal Academy of Music a s NDR Elbphilharmonie Orchester v polovině roku 2022.

Veřejná premiéra Třetí symfonie se konala 9. března 1897 v Berlíně za Mahlerovy přítomnosti, ovšem stejně jako v případě dvou předchozích symfonií v neúplné podobě. Pod taktovkou dirigenta Felixe Weingartnera tehdy zazněly tři věty: druhá, třetí a šestá. O pět let později, 9. června 1902, zazněla Třetí symfonie poprvé v úplnosti. Šlo o výjimečnou událost a skladatelův triumf. Alma Mahlerová vzpomínala: „Po první části vypukl obrovský jásot, po každé další větě se posluchači zdáli být více dojati a po poslední části zachvátilo publikum skutečné šílenství.“ Skladatel a dirigent v jedné osobě se na pódium musel vracet dvanáctkrát. 

Česká filharmonie nahraje Třetí symfonii Gustava Mahlera s mezzosopranistkou Christou Mayer pro vydavatelství Pentatone, s nímž uzavřela smlouvu o dlouhodobém partnerství na začátku roku 2022. Spolupráce byla zahájena v dubnu téhož roku vydáním Čtvrté symfonie Gustava Mahlera. Na podzim následovala Pátá symfonie a v roce 2023 Druhá a První symfonie. V minulé sezoně orchestr nahrál Šestou a Sedmou symfonii a o rok dříve Devátou, takže k dokončení celého cyklu už v příští sezoně zbývá pouze Osmá symfonie.

Česká filharmonie všechny Mahlerovy symfonie nahrála už v letech 1976 až 1982 pod taktovkou svého tehdejšího šéfdirigenta Václava Neumanna, jenž byl velkým propagátorem skladatelovy symfonické tvorby. Cyklus vznikající pod vedením Semjona Byčkova je tedy prvním pokusem o novou interpretaci Mahlerových symfonií ze strany České filharmonie po více než čtyřech desítkách let. V Pentatone navíc komplet symfonií Gustava Mahlera vyjde vůbec poprvé.

„Objevování Mahlerovy hudby se podobá objevování života samotného. Zažít to znamená být vtažen do jeho světa a hodnot. To, co vyplývá z jeho hudby, jeho dopisů a svědectví těch, kteří ho znali, je dualita tohoto muže. Jako tvůrce a zároveň interpret vymýšlí zvuky, které znovu tvoří svět přírody a lidí. Měl méně než 51 let na to, aby si uvědomil základní otázky naší existence, a ještě méně času na jejich zodpovězení. Přesto to byla doba dost dlouhá k vyjádření polyfonie života: jeho ušlechtilosti i banality, jeho reality i nadpozemskosti, jeho dětské naivity i neodmyslitelné tragédie,“ vyznává se ze svého vztahu k Mahlerovi šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.

TAGGED:Česká filharmonieChrista MayerFleur BarronPražský filharmonický sborPueri gaudentesSemjon ByčkovSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Magnus Vigilius (foto Helle Vitus Simonsen) Tenorista Magnus Vigilius: Janáček psal krásné role pro ženy
Next Article Frank Peter Zimmermann (zdroj BIS Records) Album týdne Normana Lebrechta: Proč orchestry ignorují hudební perly? Hrůša a Bamberger Symphoniker
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up