Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie se po půl roce triumfálně vrátila před živé publikum
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Česká filharmonie se po půl roce triumfálně vrátila před živé publikum

Nadešel okamžik, na který všichni hudebníci i diváci dlouhé měsíce čekali – v Rudolfinu se 10. května 2021 konal živý koncert s publikem, i když zatím jen třetinovým. Byl to benefiční koncert ve prospěch rodin sociálních pracovníků, kteří zemřeli na covid kvůli výkonu své práce. Současně to byl pilotní pokus, jak by v budoucnu bezpečné kulturní akce mohly probíhat. Všichni zúčastnění se několik dní před koncertem podrobili PCR testům, které se tak staly jejich druhou vstupenkou na akci. Koncert moderoval Marek Eben a na obrazovkách jsme mohli vidět, jak díky SMS dárcům výtěžek akce stoupal až k 1 600 000 korunám.

Barančicová Svatava
Published: 11/05/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Před Českou filharmonii se postavil její šéfdirigent Semjon Byčkov. Zvláštní příležitost benefičního koncertu se projevila v pestrém programu, připomínajícím akademie z devatenáctého století, kde se střídaly osobnosti i žánry skladeb. Na úvod zazněly tři dvořákovské kusy: Slavnostní pochod op. 54a, známý Slovanský tanec č.7 C dur, op.72 a Klid pro violoncello a orchestr, op. 68/5. Violoncellového partu se ujal koncertní mistr ČF Václav Petr, přednesl jej s jistotou, čistě a s uhlazenou elegancí, bez velkých emočních vrcholů – ale ostatně proč ne, když je poklid přímo v názvu skladby… Hezky vyzněla spolupráce s klarinetem, flétnou.

Následovala Čajkovského předehra-fantazie Romeo a Julie. Skladba, kterou Čajkovskij osobně v Rudolfinu roku dirigoval roku 1888 s obrovským úspěchem. Semjon Byčkov vetknul dílu tajemnou atmosféru, tichá dynamika držená po dlouhou dobu stupňovala potřebné napětí, které vyvřelo v několika gradacích s bicími nástroji nebo ve stříbřitém reji rychlých smyčců. Pohřební náladu navodily tuby s tympány a čistá dechová harmonie v závěru připomínala čistotu duší obou mladých milenců stoupajících k nebi.  Byl to jeden z vrcholů večera.

Václav Petr, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Václav Petr, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Režie televizního přenosu (Michael Beyer) na ČT Art nám bohužel opět nabídla temnou variantu, kdy orchestr seděl s lampičkami na ztemnělém pódiu a publikum tonulo v indigové tmě. Takže nadšené provolání Marka Ebena k divákům „já se na vás nemůžu vynadívat“, vyjadřující radost z návratu k normálnímu stavu koncertu s publikem, vyznělo skoro ironicky. Normální je na koncertě svítit a číst si program nebo sledovat hráče a dirigenta, na rozdíl od operního nebo divadelního představení.

Po přestávce pokračovala přehlídka sólistů z řad České filharmonie. Trumpetista Walter Hofbauer uvedl známý hobojový Koncert c moll Alessandra Marcella ve verzi pro trubku a orchestr. Slavná je zvláště pomalá druhá věta, velice jímavá, po které publikum spontánně spustilo potlesk. Největší výzvou pro sólistu byla ovšem třetí věta, která rozhodně není šitá pro nástroj jako trubka, a Hofbauer si s náročnými figuracemi a ornamenty poradil výtečně.

Jan Mráček, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)
Jan Mráček, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Dalším virtuózem byl houslista Jan Mráček; jeden z nejmladších vítězů pražskojarní soutěže působí v našem předním orchestru jako koncertní mistr a současně má vynikající sólovou kariéru. Na tomto večeru přednesl brilantní Introdukci a Rondo capriccioso francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse. Jeho výkon byl omračující, je svrchovaným pánem houslí a muzikantem do morku kostí. V jeho prstech vypadá veškerá technika jako hračka, neomylně a v závratném tempu vystřihne figurace a škály ostře jako žiletkou, každý skok a flažolet je zřetelný a na správném místě. A ještě se stihne po zvlášť zdařilé finese usmát do publika nebo na hráče v orchestru, jako že je to show, zábava. Tak nějak si představuji, že asi na diváky působila hra Paganiniho. Po skončení ronda se dirigent Byčkov rozzářil úsměvem jak sluníčko a s uznáním Jana Mráčka objal.

Poslední položkou této rozmanité jízdy po české, ruské a francouzské hudební krajině byla Bizetova Arlézanka – výběr ze dvou suit, které vznikly z Bizetovy scénické hudby. Orchestr s dirigentem Byčkovem odhodlaně zahájil Předehrou z první suity s hezkým saxofonovým a klarinetovým sólem, Menuet odtančil v houpavém valčíkovém stylu a dojemné Adagietto se neslo ve vyrovnané jemné dynamice. Z druhé suity si vypůjčili ohnivou Farandolu, což je rychlý provensálský kolový tanec, a za zvuku tamburín koncert parádně završili.

TAGGED:Česká filharmonieJan MráčekMarek EbenSemjon ByčkovSEZVáclav PetrWalter Hofbauer
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Broumovská klávesa (foto Michal Sedláček) Soutěž Broumovská klávesa přivítá na čtyřicet soutěžících ze čtyř zemí Evropy
Next Article Národní divadlo - logo Orchestr Národního divadla hledá hráče do skupiny lesních rohů
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up