Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie se chystá na zájezd do Rakouska a Japonska
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaPR Zprávy

Česká filharmonie se chystá na zájezd do Rakouska a Japonska

Česká filharmonie, která si 4. ledna připomněla 125 let od svého prvního koncertu, bude nyní méně viditelná, nicméně první český orchestr bude hrát dále. Filharmonie vzhledem k nepříznivé epidemické situaci nemůže vystupovat před publikem, ale chystá další online přenos. Podrobnosti zveřejní v následujících dvou týdnech.

ČTKredakce
Published: 05/01/2021
Share
4 Min Read
SHARE
David Mareček (foto © Česká filharmonie)

„Čas využíváme také k nahrávání Smetanovy Mé vlasti s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem a plánujeme i další nahrávání,“ řekl generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Posledním online přenosem ČF byl novoroční koncert pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta Tomáše Netopila. Uskutečnil se bez přítomnosti publika, stejně jako čtyři mimořádné koncerty o adventních nedělích. Kvůli pandemii koronaviru se vedení orchestru rozhodlo poté zrušit všechny koncerty pro veřejnost v období ledna a února 2021. ČF nyní začne zkoušet k nahrávání Mé vlasti a na první letošní online přenos. V součinnosti s ministerstvem kultury a případně ministerstvem zdravotnictví chce vedení ČF vypracovat plán budoucnosti orchestru a jeho podzimního návratu do koncertního režimu. „Jednáme, jak by mohlo do sálu znovu přijít publikum, buď úpravou stávajících pravidel nebo testováním návštěvníků,“ uvedl Mareček.

Z plánovaných letošních zahraničních zájezdů se ČF chystá do Rakouska a Japonska. „Zatím nám neodřekli zájezd pořadatelé koncertu na začátku února ve Vídni, pouze chtějí zahrát program třikrát a ne jednou, aby se obsloužilo celé publikum. Na podzim nás čeká velký zájezd do Japonska. Ten bychom absolvovali rádi, protože Japonsko se chystá na odložené olympijské hry. Pokud by se konaly, mělo by se uskutečnit i naše turné,“ sdělil Mareček.

Česká filharmonie živě u Vás IV.: Tomáš Netopil (zdroj FB)

Česká filharmonie, která svůj první koncert provedla v Rudolfinu 4. ledna 1896 pod vedením Antonína Dvořáka, je podle současného generálního ředitele Marečka „srdcem české hudby“ a její vzestup je rámován jmény velkých českých muzikantů.

„Václav Talich svou neúnavnou prací pozvedl Českou filharmonii z lokálního tělesa na orchestr světové úrovně. Rafael Kubelík dosáhl převedení filharmonie pod stát a po emigraci se k ní na konci kariéry vrátil, čímž symbolicky završil návrat svobody do naší země. Karel Ančerl otevřel Českou filharmonii světu a obstál v těžké konkurenci na nahrávkách i koncertech. Václav Neumann s noblesou dovedl orchestr k listopadu 1989 a dodal mu odvahu být živou součástí velkého dějinného okamžiku. Životní příběh Jiřího Bělohlávka se naplnil návratem do čela filharmonie a přinesl orchestru zpět stabilitu a umělecký lesk,“ připomněl při příležitosti výročí ČF Mareček.

Rudolfinum – Dvořákova síň (zdroj flickr.com)

Orchestru se po roce 1989 nevyhnuly konflikty kolem nové organizační struktury tělesa. Jeho pověsti uškodily i problematické odchody šéfdirigentů Gerda Albrechta či Zdeňka Mácala. Pod vedením Marečka, který se svými kolegy k orchestru přišel před deseti lety, se situace uklidnila. „Stabilita souboru je daná stabilitou vedení. Ne však našeho manažerského, ale uměleckého. Těžké časy České filharmonie, zejména po roce 1989, byly těžké zejména proto, že se střídali šéfdirigenti častěji, než je u podobných orchestrů obvyklé. Jiří Bělohlávek dobře nastolil trend a po jeho předčasném úmrtí na něj Semjon Byčkov dokázal navázat. Plánujeme v pěti až desetiletém horizontu, a to je klíčové, protože v klasické muzice nic nevzniká rychle,“ dodal Mareček.

TAGGED:Česká filharmonieDavid MarečekSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Týden s tancem
Next Article Pavel Zemek-Novák: Svět je neustálým a fascinujícím seznamováním bez konce
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up