Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie přivítá zotavujícího se Semjona Byčkova a debutujícího Sheku Kanneh-Masona
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaPR Zprávy

Česká filharmonie přivítá zotavujícího se Semjona Byčkova a debutujícího Sheku Kanneh-Masona

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie se po prosincové operaci kyčelního kloubu vrací ke svému orchestru. Na programu bude Smuteční symfonie Josepha Haydna a Druhá symfonie Ludwiga van Beethovena. Prostřední skladbou večera je Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur Dmitrije Šostakoviče, od jehož úmrtí letos uplyne padesát let. Sólového partu se ujme pětadvacetiletý violoncellista Sheku Kanneh-Mason, který s prvním českým orchestrem vystoupí i na několika zastávkách březnového evropského turné. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od středy do pátku 19.–21. února, vždy od 19:30 hodin.

Březina LuděkPR
Published: 18/02/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Sheku Kanneh-Mason (zdroj Sheku Kanneh-Mason)
Sheku Kanneh-Mason (zdroj Sheku Kanneh-Mason)

„Beethoven i Šostakovič byli poznamenáni svými osudy – Beethoven hluchotou, Šostakovič útlakem. Oba museli přežít po svém, a oba to dokázali,“ říká Semjon Byčkov. „U Šostakoviče je obdivuhodné, že někdo s takovou kreativitou mohl působit ve skutečně represivní a diktátorské společnosti. Zázrakem se dožil roku 1975, kdy zemřel, místo aby zahynul jako miliony lidí v gulagu v polovině 30. let. Otázkou je, jak to bylo možné? Jediná odpověď, kterou znám, je, že právě kvůli útlaku musel najít způsob, jak vyjádřit život, jaký skutečně žil – stejně jako jej žili jeho lidé. Našel způsob, který byl přijatelný pro režim i pro veřejnost. A to je čistý důkaz génia.“

Britský violoncellista s africkými a karibskými kořeny Sheku Kanneh-Mason je hudební celebritou – a to nejen proto, že hrál na královské svatbě Meghan Markle a prince Harryho. „Nejdříve jsem byl osloven, zda bych nechtěl během obřadu vystoupit. Odpověděl jsem, že samozřejmě ano. A pak zazvonil telefon – ‚Ahoj, tady je Meghan. Chystáme svatbu a byla bych ráda, kdybys nám na ní zahrál.‘ Byl jsem úplně u vytržení,“ vzpomíná na moment, který v přímém přenosu sledovalo asi 30 milionů lidí po celém světě.

Jeho popularita ale sahá dál než jen k tomuto vystoupení. V roce 2016 se stal vítězem soutěže BBC Young Musicians a už o rok dříve se svými sourozenci triumfoval v televizní show Británie má talent. Během koronavirového lockdownu na jaře 2020 s nimi z rodinného domu v Nottinghamu pořádal dvakrát týdně živé koncertní přenosy, které sledovaly stovky tisíc posluchačů z celého světa. Jeho debutové album Inspirace (2018) se stalo nejprodávanějším klasickým albem roku. Obsahuje mimo jiné Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur Dmitrije Šostakoviče – stejnou skladbu, s níž nyní debutuje ve Dvořákově síni Rudolfina pod taktovkou Semjona Byčkova. S Českou filharmonií se ale nesetkává poprvé. V lednu 2022 s orchestrem zkoušel, ale koncerty se kvůli covidu nakonec nekonaly. Společně tak Sheku Kanneh-Mason a České filharmonie vystoupili až s Dvořákovým Violoncellovým koncertem v Hamburku a v Lucernu v srpnu 2024.

Šostakovičův velmi náročný První violoncellový koncert byl napsán pro legendárního Mstislava Rostropoviče. Jeho česká premiéra se uskutečnila v rámci festivalu Pražské jaro v roce 1960, a to s Českou filharmonií, Mstislavem Rostropovičem a dirigentem Kirilem Kondrašinem. Naposledy ho posluchači prvního českého orchestru mohli slyšet ve Dvořákově síni Rudolfina v roce 2018 v podání Alisy Weilerstein za řízení Tomáše Netopila.

Šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov tentokrát zasadil Šostakovičův koncert mezi dvě klasicistní skladby, které rovněž nesou výrazné hudební napětí – Haydnovu Symfonii č. 44 e moll, známou jako Smuteční symfonie, a Beethovenovu Druhou symfonii. V době jejího komponování se Beethoven potýkal se závažnými zdravotními problémy, především s postupnou ztrátou sluchu. Lékaři mu předepisovali různé terapie, ale žádná nepomáhala. Zoufalství ho dovedlo až k myšlenkám na sebevraždu, což se odráží i v hudbě – místy vzpurné a bouřlivé.

TAGGED:Česká filharmonieSemjon ByčkovSheku Kanneh-Mason
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Musica Florea (zdroj Musica Florea) Barokní improvizace znovu ožije. Musica Florea nabídne koncerty napříč republikou
Next Article Národní divadlo (zdroj Magická Praha) Národní divadlo v nové sezoně – 19 premiér, rekonstrukce a znovuobjevení neznámé české opery
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up