Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Česká filharmonie koncertně uvede Lišku Bystroušku s Jakubem Hrůšou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Česká filharmonie koncertně uvede Lišku Bystroušku s Jakubem Hrůšou

Česká filharmonie v rámci oslav Roku české hudby uvede Příhody lišky Bystroušky, jedno z nejkrásnějších scénických děl Leoše Janáčka, které si letos připomíná sto let od své premiéry. Koncertní provedení opery s orchestrem nastuduje hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša spolu s „nejlepší Bystrouškou současnosti“, sopranistkou Jelenou Callagovou, která s Českou filharmonií zazpívá poprvé. V dalších rolích se představí Kateřina Kněžíková, Jan Martiník a další. S Českou filharmonií vystoupí i Kühnův dětský sbor a Sbor Státní opery. Na přípravě představení režijně spolupracuje Tomáš Ondřej Pilař. Lišku Bystroušku Česká filharmonie uvede ve Dvořákově síni Rudolfina celkem třikrát – v pátek 5. dubna, ve středu 10. dubna a ve čtvrtek 11. dubna vždy od 19:30 hodin. Všechna představení jsou již vyprodána.

Březina LuděkPR
Published: 03/04/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Jakub Hrůša (zdroj Česká filharmonie)
Jakub Hrůša (zdroj Česká filharmonie)

Jelena Callagova, jedna z nejžádanějších sopranistek své generace, si získala mezinárodní renomé pro svůj mimořádný vokální i dramatický um. Hlavní operní role německého, italského, ruského a francouzského repertoáru ztvárňuje hlavně v Bavorské státní opeře a Německé opeře v Berlíně. Do hudebního povědomí se dostala nejprve díky vítězství v Rachmaninově soutěži a poté ztvárněním titulní role v opeře Příhody lišky Bystroušky v Pařížské opeře v roce 2005, jejíž nahrávka se stala „DVD roku“ při udělování cen Victoires de la musique. Superlativy operních kritiků sklidila za společné provedení s Jakubem Hrůšou i na renomovaném festivalu v Glyndebourne v roce 2016. V roli Bystroušky pak zazářila také v nové inscenaci Barryho Koskyho v Mnichově.

Leoš Janáček začal komponovat Příhody lišky Bystroušky ve svých 67 letech, kdy už se řadil mezi vůdčí představitele moderní hudebně dramatické tvorby. Premiéry jeho děl vzbuzovaly velká očekávání a Janáček nepřestával překvapovat originalitou hudebního jazyka, volbou nekonvenčních předloh a geniální schopností jejich dramatické adaptace. Jako předlohu pro novou operu si zvolil obrázkové příběhy Stanislava Lolka o nezbedné lišce, k nimž literární doprovod napsal Rudolf Těsnohlídek. Literární předlohu si na libreto Janáček adaptoval sám. Těsnohlídkovy postavy charakterově prohloubil, dramatický akcent přesunul z jeviště do vnitřní citové reflexe. Z předlohy vybíral přednostně scény, v nichž se prolíná zvířecí a lidský svět. Jejich kontrapozicí vytvořil alegorii, v níž jednota a mír přírodního světa kontrastují s všedností a průměrností lidského života. Tím, že nechal svou Bystroušku zemřít, umožnil, aby jeho opera vyzněla jako filozofická reflexe života, jako výraz jeho panteistické víry.

Premiéra opery se uskutečnila 3. listopadu 1924 v Divadle Na hradbách v Brně (dnešním Mahenově divadle), dirigoval František Neumann. Rychle následovalo první uvedení v Národním divadle v Praze (18. května 1925, dirigoval Otakar Ostrčil). Hranice národního státu opera překročila v kontroverzní německé adaptaci Maxe Broda v Mohuči (13. února 1927, dirigoval Paul Breisach). Trvalou cestu po světových jevištích odstartovalo provedení v berlínské Komické opeře v režii Waltera Felsensteina, které bylo uvedeno 218krát (premiéra 30. května 1956, dirigoval Václav Neumann). Partitura vyšla tiskem ve vídeňské Universal Edition až v roce 1961, kritickou edici připravil Jiří Zahrádka v roce 2010. V současnosti je opera běžně uváděna v jazyce originálu. Bystrouščino roztomile popletené moravské nářečí se tak stalo alespoň na operních jevištích světovým jazykem.

Samostatnou cestu po koncertních pódiích si našla orchestrální suita z opery, kterou ve 30. letech 20. století připravil Václav Talich. Janáčkovu instrumentaci přitom v dobré víře podrobil rozsáhlým romantizujícím retuším. Původní janáčkovskou sazbu v suitě obnovil o půl století později Charles Mackerras.

Česká filharmonie má k Lišce Bystroušce vřelý vztah. V letech 1979–1980 pořídila pod taktovkou Václava Neumanna vynikající nahrávku s Magdalénou Hajóssyovou, Gabrielou Beňačkovou a Richardem Novákem v hlavních rolích.

TAGGED:Česká filharmonieJakub HrůšaJan MartiníkJelena CallagovaKateřina KněžíkováKühnův dětský sborOperní sbor Státní operyRok české hudbyTomáš Ondřej Pilař
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Divadlo Jatka78 vypisuje výběrové řízení na pozici v technické produkci
Next Article Studio ALTA 2024 (foto Simona Rybová) Studio ALTA se připravuje na novou sezonu – pod širým nebem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up