Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Červnový baLETNÍ sen pod hvězdnou oblohou
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Červnový baLETNÍ sen pod hvězdnou oblohou

V podvečer 22. června se na jevišti Divadla na Vinohradech sešly bývalé i současné baletní hvězdy německých divadel, baletu Teatro alla Scala a pražského Národního divadla. Midsummer Ballet Gala in Prague zorganizovali producenti Kumiko Noshiro, Jana Malisová a Adam Zvonař. Galavečerem provázel v angličtině bývalý sólista a současný baletní mistr Národního divadla v Brně Thoriso Magongwa, který doslova oslňoval diváky svými exkluzivními kostýmky a doplňky, prozrazoval jim své zážitky z baletního zákulisí, naznačoval obsah neoklasických choreografií a rozesmíval drobnými vtípky.

Hronková Libuše
Published: 01/07/2025
Share
9 Min Read
SHARE
Rosa Pierro a Artem Sorochan v The End of Our Exploring (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Rosa Pierro a Artem Sorochan v The End of Our Exploring (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)

Téměř každý pár vystoupil dvakrát. Neoklasické kusy vyžadovaly dokonalé zvládnutí tance na špičkách, perfektní souhru obou partnerů nejen v náročných zvedaných figurách, rychlost i klasickou eleganci. Efektně se střídaly s nejznámějšími baletními pas de deux včetně sólových variací a společné cody. Jako první se představila dvojice Rosa Pierro a Artem Sorochan v Grand Pas Classique. Elegantní, s příjemným výrazem ve tváři a zároveň technicky brilantní tanečnice dalece předčila svého partnera v sólové variaci i závěrečné codě. Tyto disproporce téměř zmizely v jejich druhé choreografii The End of All Our Exploring. Potřebnost průvodce, který nám na cestě životem dokáže podat pomocnou ruku, byla tématem prvního duetu Biancy Teixeiry a Josepha Graye s názvem Path. Poté zatančili za doprovodu zpěvu Franka Sinatry americky živelnou choreografii Under my Skin. Zpívající hlava partnera vykukující ze zatažené opony předznamenala, že se vše odehraje s nadsázkou přátelského pošťuchování a peprných hereckých gest i grimas.

Bianca Teixeira a Joseph Gray (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Bianca Teixeira a Joseph Gray (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Madoka Sugai a Ariel Merkuri v duetu z Šeherezády (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Madoka Sugai a Ariel Merkuri v duetu z Šeherezády (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Maria Eichwald a Clemens Fröhlich v Jeunehomme (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Maria Eichwald a Clemens Fröhlich v Jeunehomme (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)

Naproti tomu velmi melancholicky až tragicky působil milostný příběh Martiny Arduino a Marca Agostina Come Prima dei miei baci. V podobném duchu prezentovali také technicky vyzrálé pas de deux ze 2. jednání baletu Giselle. Sourozenci Polina Semionova, jejíž tělo připomínalo 3D anatomický atlas svalů, a Dmitry Semionov vystoupili v neoklasickém díle Face My Fears a v duetu ze scény Stínů v baletu La Bayadère. Hudebním podkladem ke druhému z nich byla zřejmě pracovní nahrávka z představení.

Pouze jednou vystoupily dvojice Maria Eichwald a Clemens Fröhlich, Nikola Márová a Danilo Lo Monaco. První vizualizovala v díle Uwe Scholze s názvem Jeunehomme mladíka zamilovaného do starší ženy. Droboučká Maria Eichwald mě doslova ohromila svými něžnými port de bras dokonale ladícími s hudbou, tancem na špičkách, a především neskutečným rozsahem pohybu adekvátním primabalerínám na vrcholu jejich kariéry. Přestože patřil tento duet k jedněm z nejdelších v celém večeru, zatančila jej i v sólových partech v plné síle až do konce. Její partner lehce dokresloval lyrický nádech celého vystoupení a poskytoval záruku bezpečné opory v náročných zvedačkách. Druhá dvojice předvedla těsně před závěrem galavečera Mask Duet, neoklasickou choreografii bez špiček, přesto se stejným dynamickým i technickým nasazením jako ostatní páry.

Polina Semionova a Dmitry Semionov v Face My Fears (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Polina Semionova a Dmitry Semionov v Face My Fears (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Polina Semionova a Dmitry Semionov v Face My Fears (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Polina Semionova a Dmitry Semionov v Face My Fears (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Maria Eichwald a Clemens Fröhlich v Jeunehomme (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Maria Eichwald a Clemens Fröhlich v Jeunehomme (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)

Miláčky publika se stali Iana Salenko a Dinu Tamazlacaru. Jejich pas de deux ze 3. jednání baletu Labutí jezero bylo vrcholem první poloviny programu. Energická tanečnice zralého věku mě zaujala svým extrémním rozsahem pohybu a provedením choreografie ve velmi rychlém tempu s až zbytečně afektovanými pohyby paží. Charismatický Moldavan se jí technikou i šarmem vyrovnal. Na jeviště se poté vrátili v sólech – Iana Salenko jako ikonická Umírající labuť s dokonale elegantním a plastickým port de bras. Dinu Tamazlacaru se blýskl kombinací svých hereckých i tanečních dovedností v sólu Le Bourgeois na hudbu Jacquese Brela.

Atraktivní japonská tanečnice Madoka Sugai se představila nejprve v duetu z baletu Šeherezáda za doprovodu Ariela Merkuriho, poté uzavřela celý galavečer slavným svatebním pas de deux z baletu Don Quijote s novým partnerem Razmikem Marukyanem. Oběma se podařilo s radostí a technickou jistotou skvěle zakončit tuto jedinečnou přehlídku mimořádných baletních dovedností a jejich jevištní prezentace.

Madoka Sugai a Razmik Marukyan v pas de deux z Dona Quijota (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Madoka Sugai a Razmik Marukyan v pas de deux z Dona Quijota (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Nikola Márová a Danilo Lo Monaco v Mask Duet (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Nikola Márová a Danilo Lo Monaco v Mask Duet (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Martina Arduino a Marco Agostino v pas de deux z Giselle (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Martina Arduino a Marco Agostino v pas de deux z Giselle (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)

Velice mě těší, že jsem měla možnost zhlédnout během necelých tří hodin tolik mezinárodně uznávaných baletních umělců, a to jak v zahraniční „abstraktní“ neoklasice, kterou jen zřídka vidíme na českých jevištích, tak v tradičních pas de deux. Uvádět tyto galavečery mimo hlavní baletní scény u nás není dlouholetou tradicí, a tak je třeba tomu zavčas přizpůsobit cenu vstupenek. Věřím, že si každý divák našel tu svou nejzářivější hvězdu a sní o tom, že ji jednou uvidí v celovečerním představení ať naživo, či ze záznamu.

Po Midsummer Ballet Gala 2025 (foto Serghei Gherciu)
Po Midsummer Ballet Gala 2025 (foto Serghei Gherciu)

Pozn. red.: Jak již bylo řečeno v úvodu, za produkcí pražského Midsummer Ballet Gala stojí Kumiko Noshiro. Tato vizionářka a manažerka se narodila v japonské prefektuře Ishikawa, ve svých 15 letech se přestěhovala do Evropy a v roce 2012 založila Mezinárodní baletní školu v Mnichově. Inspirována baletní cestou svého syna vytvořila školu, která nabízí špičkové vzdělání pod vedením profesionálních tanečníků. Paní Kumiko Noshiro je známá podporou baletních talentů na jejich cestě k mezinárodnímu úspěchu.

Po Midsummer Ballet Gala 2025 (foto Serghei Gherciu)
Po Midsummer Ballet Gala 2025 (foto Serghei Gherciu)
Kumiko Noshiro (foto archiv pořadatele)
Kumiko Noshiro (foto archiv pořadatele)
Po Midsummer Ballet Gala 2025 (foto Serghei Gherciu)
Po Midsummer Ballet Gala 2025 (foto Serghei Gherciu)

Grand Pas Classique
Choreografie: Viktor Gzovsky
Hudba: Daniel-François-Esprit Auber 
Tančí: Rosa Pierro (sólistka Bavorského státního baletu v Mnichově) a Artem Sorochan (bývalý první sólista Finského národního baletu)

Path
Choreografie: Young Soon Hue
Hudba: Antonio Vivaldi, houslový koncert B Dur, andante
Tančí: Bianca Teixeira (první sólistka baletu Drážďanské opery) a Joseph Gray (hostující sólista Dortmundského baletu)

Šeherezáda (duet)
Choreografie: Michail Fokin
Hudba: Nikolaj Rimskij–Korsakov
Tančí: Madoka Sugai (první sólistka Hamburského baletu) a Ariel Merkuri (sólista Bavorského státního baletu v Mnichově)

Iana Salenko a Dinu Tamazlacaru v pas de deux z Labutího jezera (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Iana Salenko a Dinu Tamazlacaru v pas de deux z Labutího jezera (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)

Come Prima dei miei baci
Choreografie: Antonella Albano
Hudba: Diego Morga – Il Canto
Tančí: Martina Arduino a Marco Agostino (první sólisté baletu milánského Teatro alla Scala)

Face My Fears
Choreografie: Stephen Delattre
Hudba: The Newton Brothers
Tančí: Polina Semionova (první sólistka Berlínského státního baletu) a Dmitry Semionov (bývalý hostující sólista Dortmundského baletu)

Jeunehomme
Choreografie: Uwe Scholz
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Tančí: Maria Eichwald (bývalá sólistka Bavorského státního baletu v Mnichově) a Clemens Fröhlich (sólista Stuttgartského baletu)

Madoka Sugai a Razmik Marukyan v pas de deux z Dona Quijota (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)
Madoka Sugai a Razmik Marukyan v pas de deux z Dona Quijota (Midsummer Ballet Gala 2025, foto Serghei Gherciu)

Labutí jezero – černé Pas de deux
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Tančí: Iana Salenko (první sólistka Berlínského státního baletu) a Dinu Tamazlacaru (bývalý první sólista Berlínského státního baletu)

Giselle – Pas de deux z 2. jednání
Choreografie: Jean Coralli
Hudba: Adolphe Adam
Tančí: Martina Arduino a Marco Agostino

The End of All Our Exploring
Choreografie: Gianni Melfi
Hudba: Max Richter
Tančí: Rosa Pierro a Artem Sorochan

Le Bourgeois
Choreografie: Ben Van Cauwenbergh
Hudba: Jacques Brel
Tančí: Dinu Tamazlacaru

La Bayadère – Stíny (pas de deux)
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Ludwig Minkus
Tančí: Polina Semionova a Dmitry Semionov

Under My Skin
Choreografie: Kinsun Chan
Hudba: Cole Porter – I Get a Kick Out of You; I’ve Got You Under My Skin (zpěv: Frank Sinatra)
Tančí: Bianca Teixeira a Joseph Gray

Umírající labuť
Choreografie: Michail Fokin
Hudba: Camille Saint-Saëns
Tančí: Iana Salenko

Mask Duet
Choreografie: Douglas Lee
Hudba: Antonio Vivaldi
Tančí: Nikola Márová (bývalá první sólistka Baletu Národního divadla) a Danilo Lo Monaco (sólista Baletu Národního divadla)

Don Quijote – Pas de deux
Choreografie: podle Maria Petipy
Hudba: Ludwig Minkus
Tančí: Madoka Sugai a Razmik Marukyan (první sólista v Durynském státním baletu)

Programem provázel: Thoriso Magongwa

Midsummer Ballet Gala in Prague, 22. června 2025, Divadlo na Vinohradech, Praha

TAGGED:Adam ZvonařAriel MerkuriArtem SorochanBianca TeixeiraClemens FröhlichDanilo Lo MonacoDimitry SemionovDinu TamazlacaruIana SalenkoJoseph GrayKumiko NoshiroMadoka SugaiMarco AgostinoMaria EichwaldMartina ArduinoMidsummer Ballet GalaNikola MárováPolina SemionovaRazmik MarukyanRosa Pierro
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Franz Lehár: Veselá vdova, Divadlo J. K. Tyla Plzeň (foto Martina Root) Noc s operou v lochotínském amfiteátru navštívilo více než 5200 diváků
Next Article Ostravská univerzita logo Ostravská univerzita přijme docenta nebo odborného asistenta v oblasti muzikologie
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up