
Téměř každý pár vystoupil dvakrát. Neoklasické kusy vyžadovaly dokonalé zvládnutí tance na špičkách, perfektní souhru obou partnerů nejen v náročných zvedaných figurách, rychlost i klasickou eleganci. Efektně se střídaly s nejznámějšími baletními pas de deux včetně sólových variací a společné cody. Jako první se představila dvojice Rosa Pierro a Artem Sorochan v Grand Pas Classique. Elegantní, s příjemným výrazem ve tváři a zároveň technicky brilantní tanečnice dalece předčila svého partnera v sólové variaci i závěrečné codě. Tyto disproporce téměř zmizely v jejich druhé choreografii The End of All Our Exploring. Potřebnost průvodce, který nám na cestě životem dokáže podat pomocnou ruku, byla tématem prvního duetu Biancy Teixeiry a Josepha Graye s názvem Path. Poté zatančili za doprovodu zpěvu Franka Sinatry americky živelnou choreografii Under my Skin. Zpívající hlava partnera vykukující ze zatažené opony předznamenala, že se vše odehraje s nadsázkou přátelského pošťuchování a peprných hereckých gest i grimas.



Naproti tomu velmi melancholicky až tragicky působil milostný příběh Martiny Arduino a Marca Agostina Come Prima dei miei baci. V podobném duchu prezentovali také technicky vyzrálé pas de deux ze 2. jednání baletu Giselle. Sourozenci Polina Semionova, jejíž tělo připomínalo 3D anatomický atlas svalů, a Dmitry Semionov vystoupili v neoklasickém díle Face My Fears a v duetu ze scény Stínů v baletu La Bayadère. Hudebním podkladem ke druhému z nich byla zřejmě pracovní nahrávka z představení.
Pouze jednou vystoupily dvojice Maria Eichwald a Clemens Fröhlich, Nikola Márová a Danilo Lo Monaco. První vizualizovala v díle Uwe Scholze s názvem Jeunehomme mladíka zamilovaného do starší ženy. Droboučká Maria Eichwald mě doslova ohromila svými něžnými port de bras dokonale ladícími s hudbou, tancem na špičkách, a především neskutečným rozsahem pohybu adekvátním primabalerínám na vrcholu jejich kariéry. Přestože patřil tento duet k jedněm z nejdelších v celém večeru, zatančila jej i v sólových partech v plné síle až do konce. Její partner lehce dokresloval lyrický nádech celého vystoupení a poskytoval záruku bezpečné opory v náročných zvedačkách. Druhá dvojice předvedla těsně před závěrem galavečera Mask Duet, neoklasickou choreografii bez špiček, přesto se stejným dynamickým i technickým nasazením jako ostatní páry.



Miláčky publika se stali Iana Salenko a Dinu Tamazlacaru. Jejich pas de deux ze 3. jednání baletu Labutí jezero bylo vrcholem první poloviny programu. Energická tanečnice zralého věku mě zaujala svým extrémním rozsahem pohybu a provedením choreografie ve velmi rychlém tempu s až zbytečně afektovanými pohyby paží. Charismatický Moldavan se jí technikou i šarmem vyrovnal. Na jeviště se poté vrátili v sólech – Iana Salenko jako ikonická Umírající labuť s dokonale elegantním a plastickým port de bras. Dinu Tamazlacaru se blýskl kombinací svých hereckých i tanečních dovedností v sólu Le Bourgeois na hudbu Jacquese Brela.
Atraktivní japonská tanečnice Madoka Sugai se představila nejprve v duetu z baletu Šeherezáda za doprovodu Ariela Merkuriho, poté uzavřela celý galavečer slavným svatebním pas de deux z baletu Don Quijote s novým partnerem Razmikem Marukyanem. Oběma se podařilo s radostí a technickou jistotou skvěle zakončit tuto jedinečnou přehlídku mimořádných baletních dovedností a jejich jevištní prezentace.



Velice mě těší, že jsem měla možnost zhlédnout během necelých tří hodin tolik mezinárodně uznávaných baletních umělců, a to jak v zahraniční „abstraktní“ neoklasice, kterou jen zřídka vidíme na českých jevištích, tak v tradičních pas de deux. Uvádět tyto galavečery mimo hlavní baletní scény u nás není dlouholetou tradicí, a tak je třeba tomu zavčas přizpůsobit cenu vstupenek. Věřím, že si každý divák našel tu svou nejzářivější hvězdu a sní o tom, že ji jednou uvidí v celovečerním představení ať naživo, či ze záznamu.

Pozn. red.: Jak již bylo řečeno v úvodu, za produkcí pražského Midsummer Ballet Gala stojí Kumiko Noshiro. Tato vizionářka a manažerka se narodila v japonské prefektuře Ishikawa, ve svých 15 letech se přestěhovala do Evropy a v roce 2012 založila Mezinárodní baletní školu v Mnichově. Inspirována baletní cestou svého syna vytvořila školu, která nabízí špičkové vzdělání pod vedením profesionálních tanečníků. Paní Kumiko Noshiro je známá podporou baletních talentů na jejich cestě k mezinárodnímu úspěchu.



Grand Pas Classique
Choreografie: Viktor Gzovsky
Hudba: Daniel-François-Esprit Auber
Tančí: Rosa Pierro (sólistka Bavorského státního baletu v Mnichově) a Artem Sorochan (bývalý první sólista Finského národního baletu)
Path
Choreografie: Young Soon Hue
Hudba: Antonio Vivaldi, houslový koncert B Dur, andante
Tančí: Bianca Teixeira (první sólistka baletu Drážďanské opery) a Joseph Gray (hostující sólista Dortmundského baletu)
Šeherezáda (duet)
Choreografie: Michail Fokin
Hudba: Nikolaj Rimskij–Korsakov
Tančí: Madoka Sugai (první sólistka Hamburského baletu) a Ariel Merkuri (sólista Bavorského státního baletu v Mnichově)

Come Prima dei miei baci
Choreografie: Antonella Albano
Hudba: Diego Morga – Il Canto
Tančí: Martina Arduino a Marco Agostino (první sólisté baletu milánského Teatro alla Scala)
Face My Fears
Choreografie: Stephen Delattre
Hudba: The Newton Brothers
Tančí: Polina Semionova (první sólistka Berlínského státního baletu) a Dmitry Semionov (bývalý hostující sólista Dortmundského baletu)
Jeunehomme
Choreografie: Uwe Scholz
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Tančí: Maria Eichwald (bývalá sólistka Bavorského státního baletu v Mnichově) a Clemens Fröhlich (sólista Stuttgartského baletu)

Labutí jezero – černé Pas de deux
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Tančí: Iana Salenko (první sólistka Berlínského státního baletu) a Dinu Tamazlacaru (bývalý první sólista Berlínského státního baletu)
Giselle – Pas de deux z 2. jednání
Choreografie: Jean Coralli
Hudba: Adolphe Adam
Tančí: Martina Arduino a Marco Agostino
The End of All Our Exploring
Choreografie: Gianni Melfi
Hudba: Max Richter
Tančí: Rosa Pierro a Artem Sorochan
Le Bourgeois
Choreografie: Ben Van Cauwenbergh
Hudba: Jacques Brel
Tančí: Dinu Tamazlacaru
La Bayadère – Stíny (pas de deux)
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Ludwig Minkus
Tančí: Polina Semionova a Dmitry Semionov
Under My Skin
Choreografie: Kinsun Chan
Hudba: Cole Porter – I Get a Kick Out of You; I’ve Got You Under My Skin (zpěv: Frank Sinatra)
Tančí: Bianca Teixeira a Joseph Gray
Umírající labuť
Choreografie: Michail Fokin
Hudba: Camille Saint-Saëns
Tančí: Iana Salenko
Mask Duet
Choreografie: Douglas Lee
Hudba: Antonio Vivaldi
Tančí: Nikola Márová (bývalá první sólistka Baletu Národního divadla) a Danilo Lo Monaco (sólista Baletu Národního divadla)
Don Quijote – Pas de deux
Choreografie: podle Maria Petipy
Hudba: Ludwig Minkus
Tančí: Madoka Sugai a Razmik Marukyan (první sólista v Durynském státním baletu)
Programem provázel: Thoriso Magongwa
Midsummer Ballet Gala in Prague, 22. června 2025, Divadlo na Vinohradech, Praha