Hodně dlouho předem se o přípravě této premiéry Carmen psalo, hodně dlouho předem se spekulovalo, jaká bude. Není divu v případě tak notoricky známého operního titulu, kdy své ideály o tom, jak by měl vypadat, má snad každý. Navíc každoroční zahájení nové sezóny v La Scale (Spettacolo inaugurale della Stagione 2009/2010), tentokrát spojené právě s touto premiérou Carmen, je prakticky stejně ostře sledovanou událostí nejen kulturní, ale i společenskou, jako tomu je třeba v newyorské Metropolitní opeře.

Právě jméno režisérky Emmy Dante, velmi originální a uznávané tvůrkyně současného italského divadla, propíraly nejen italské noviny dopodrobna řadu týdnů před premiérou. Dante se totiž netajila tím, že na Bizetovu Carmen má svůj osobitý pohled. Že tato Carmen nebude zrovna v klasickém balení, dávaly tušit i před časem zveřejněné návrhy scény, stejně jako i záběry ze zkoušek.



A jaká byla skutečnost? Příchod Daniela Barenboima za dirigentský pult působil tak trochu neohrabaně, možná až mírně komicky, když se mu dlouho nedařilo patřičně zkáznit židli, na kterou chtěl usednout. Ale hned s prvními tóny předehry člověk vzdychnul. Prostě Pan Dirigent. Z partitury jakoby si vybíral pouze skutečné třešničky na dortu a vše ostatní nechal jen prostě plynout, pod dohledem svého neuvěřitelného charisma. Stačí se podívat na tento záznam zkoušky:
Často docela originální tempa, na řadě míst vypíchnuté smyčce, skvěle hudebně vygradované jednotlivé scény. Něco takového se hned tak neslyší.


Adriana Damato coby Micaela začala velmi dobře a jejímu zpěvu nejde prakticky nic vytknout. Přesto se mi hlavně v třetím dějství zdálo, že ji prostě chybí ono nepopsatelné fluidum, které dělá výkon velkým. Oproti ostatním byla také tak trochu toporná herecky.

Ovšem Erwin Schrott si na svém Escamilovi doslova smlsnul. Jakoby tuhle ne zrovna lehkou roli zpíval jen tak mimochodem, s pevně posazenými plnými výškami a obdivuhodně širokou výrazovou škálou. Myslím, že za poslední rok dva na sobě udělal ohromný kus práce. Za zmínku stojí určitě i slovenská naděje Adriana Kučerová, jejíž Mercedes se rozhodně mezi zbývajícími, bez výjimky výbornými sólisty v menších rolích neztratila.

Ovšem Erwin Schrott si na svém Escamilovi doslova smlsnul. Jakoby tuhle ne zrovna lehkou roli zpíval jen tak mimochodem, s pevně posazenými plnými výškami a obdivuhodně širokou výrazovou škálou. Myslím, že za poslední rok dva na sobě udělal ohromný kus práce. Za zmínku stojí určitě i slovenská naděje Adriana Kučerová, jejíž Mercedes se rozhodně mezi zbývajícími, bez výjimky výbornými sólisty v menších rolích neztratila.
Co říci závěrem? Je to jednoduché: Skutečně vynikající Carmen. Bravo! A sluší se také za technicky bezchybný přímý přenos vyjádřit díky společnosti Palace Cinemas.



Georges Bizet:
Carmen
Dirigent: Daniel Barenboim
Režie a kostýmy:Emma Dante
Scéna: Richard Peduzzi
Teatro alla Scala Milán
premiéra 7.12.2009 (zahájení nové sezóny)
(live in HD v kinech v Praze, Brně a Bratislavě)
(live in HD v kinech v Praze, Brně a Bratislavě)
Don José – Jonas Kaufmann
Escamillo – Erwin Schrott
Le Dancaïre – Francis Dudziak
Le Remendado – Rodolphe Briand
Moralès – Mathias Hausmann
Zuniga – Gabor Bretz
Carmen – Anita Rachvelishvili
Micaëla – Adriana Damato
Mercédès – Adriana Kučerová
Frasquita – Michèle Losier
Une marchande d’oranges – Perla Viviani Cigolini
Un bohémien – Lorenzo Tedone
Lillas Pastia – Gabriel Da Costa
Guide – Carmine Maringola