Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Car Saltan Rimského-Korsakova v Drážďanech
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Car Saltan Rimského-Korsakova v Drážďanech

Horník Pavel
Published: 28/10/2015
Share
10 Min Read
SHARE

Nikolaj Rimskij-Korsakov, spolu s Balakirevem, Borodinem, Kjujem a Musorgským člen známé „mocné hrstky“, byl velmi plodným operním autorem. Většina z jeho šestnácti operních děl, jako třeba Sadko, Zlatý kohoutek nebo Legenda o neviditelném městě Kitěži, stále plní hlediště operních divadel, bohužel však spíše na východě, v Rusku. Jinde je to již zřídka, a u nás se nehraje prakticky vůbec. Pohádková opera o caru Saltanovi podle Alexandra Puškina měla premiéru roku 1900 v moskevském Solodovnikově divadle. U nás byla naposledy na jevišti Národního divadla inscenována v roce 1958, v roce 1990 ji nastudovala opera plzeňská. Vzpomínám, že jsem jako student navštívil ono pěkné pražské představení s vynikajícím Rudolfem Asmusem, alternovaným Ladislavem Mrázem v titulní roli Saltana. Zpívalo se, jak bylo tehdy u nás u všech cizích titulů zvykem, česky. O mnoho let později jsem zhlédl výpravné provedení opery v Michailovském divadle v Petrohradě, což je druhá operní scéna vedle divadla Mariinského. Tam se ovšem jednalo o klasicky výpravné a typicky ruské realistické provedení. Nikdy by mne nenapadlo, že v Německu uvede Korsakovovo dílo operetní divadlo v Drážďanech.

Staatsoperette Dresden (foto Pavel Horník)
Staatsoperette Dresden (foto Pavel Horník)

Zdejší Státní opereta, sídlící v menším divadle na předměstí saské metropole, uvádí v každé sezoně jeden nový operní titul. V loňském roce to byla Smetanova Prodaná nevěsta, o které jsem referoval zde, na zdejším jevišti ještě uvádějí Mozartovu Kouzelnou flétnu. Opery se hrají vždy v němčině, a tak byla uvedena jako novinka nové sezony Das Märchen vom Zaren Saltan.

Staatsoperette Dresden (foto Pavel Horník)
Staatsoperette Dresden (foto Pavel Horník)

Bylo zajímavé poznat, jak se s tímto náročným a výpravným dílem o čtyřech dějstvích a sedmi obrazech na libreto básníka Vladimíra Bělského drážďanští vypořádají. Trochu mne zarazila poznámka uváděná v annoncích na představení, že je to opera pro celou rodinu, tedy i pro malé děti, a mohu potvrdit, že jich bylo na nedělním odpoledním představení dost. Ale vůbec nezlobily, protože i pro ně bylo zdejší, hlavně výtvarné zpracování díla zajímavou podívanou. Připravil ji režisér Arne Böge na trochu muzikálově laděné scéně Hendrika Scheela, který byl také výtvarníkem někdy velice zajímavých a avantgardních kostýmů, z nichž bych vyzdvihl někdy až fantastické oblečení choreograficky nápaditě vedené baletní skupiny (choreografie Radka Stopky, plzeňského rodáka, jehož kariéra tanečníka a choreografa se profilovala hlavně v Německu).

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Stephan Floss)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto SO Dresden)

V opeře, kterou precizně nastudoval s dobře disponovaným divadelním orchestrem hudební šéf divadla Andreas Schüller, není klasická orchestrální předehra, tu nahrazuje prolog. Úvodní fanfáru zatroubil člen orchestru na forbíně, kde byla přes její celou šíři instalována jakási symbolická tovární linka na výrobu potravinářských baget a jiného občerstvení. U ní pracovaly tři sestry (nejmladší Militrisa, střední tkadlena a nejstarší pekařka) za dohledu starosvatky Babarichy (zvučná Silke Richter).

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Stephan Floss)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto Stephan Floss)

V typické vojenské uniformě se objevuje car Saltan, který ve skrytu jejich zpěv poslouchal. Nejmladší Militrisa, jejíž píseň, ve které se ona svěřuje, že by carovi chtěla dát syna bohatýra, se mu líbí a vybírá si ji za ženu. Linka se rozjíždí do obou stran zákulisí a v prvním jednání se objeví dekorace carského paláce včetně pestrého dvorního života. Protože car odjel do války, vidíme sedět na trůně krásnou carevnu Militrisu, oblečenou do nádherného dobového kostýmu s korunou; výborně ji zpívá hezká štíhlá Paula Rummel. Militrisa porodila careviče Kvidona, který velmi rychle roste. Zatím je ztvárněn loutkou, kterou vedou dva loutkoherci.

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)

Jeho malá postavička se postupně stále zvyšuje (děti sedící vedle mne z toho byly u vytržení), až dosáhne výšky pubertálního jinocha. Závistivé carevniny sestry spolu s Barbarichou ale poslaly nepřítomnému caru Saltanovi ošklivou zprávu, že se mu narodila zrůda. Ten posílá po poslovi dopis, aby carevnu posadili do smolného sudu (v inscenaci je to plechový barel, jaký se používá třeba na naftu) a poslali na moře.

Druhé dějství se odehrává na bájném ostrově Bujan, kam moře vyplavilo carevnu a dospělého careviče Kvidona oděného do námořnické uniformy, kterého zvučně zpíval náš Richard Samek (hned bylo vidět, že se objevil pěvec zpívající na scénách řádově vyšších).

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Stephan Floss)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto Stephen Floss)

Carevnu již představuje jiná, ale velmi dobrá pěvkyně, Ingeborg Schöpf. Carevič si z větévky stromku udělá luk a zastřelí velkého černého ptáka – jestřába (ve skutečnosti je to čaroděj) pronásledujícího labuť, jíž je zakletá dívka. Ta mu velmi děkuje. Z očarovaného města Ledence spadne kletba a vše se probouzí k normálnímu životu. Nadšení obyvatelé vítají Kvidona a nabízejí mu místo moudrého a laskavého vládce. Po pauze se opět dostáváme zpět na ostrov Bujan. Vládce Kvidon se objevuje v honosném kostýmu, jaké se nosily v barokních hrách, a zpívá svoji pěvecky velmi náročnou árii Z moře lehce vítr stoupá… Zachráněná labuť s obrovskými křídly skoro přes celou scénu (nazvaná v Drážďanech princezna Swanhilde), ztvárněná mladou Mariou Perlt, nabádá careviče toužícího po vlasti a po otci, aby se změnil v čmeláka a takto se nepozorovaně vrátil domů.

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)

„Čmelák“ se spolu s dalšími muži schová na korábu, který vypadá jako ponorka, silně připomínající obrázky z českých Zemanových filmů. Koráb pluje do města jeho otce Saltana, starobylé Tumutarakaně. Po příjezdu jsou cestovatelé uvítáni u dvora a vyprávějí o své zemi, o krásném hlavním městě, o mladém a moudrém vládci Kvidonovi, o bohatýrech vystupujících z moře spolu se strýčkem Černomorem. Skazka o veverce louskající zlaté oříšky s diamantem uprostřed jádra probudí v caru Saltanovi, jenž je poslouchá s velikým zaujetím (hostující sonorní bas z drážďanské Semperovy opery Tillmann Rönnebeck), silný zájem se tam podívat.

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)

Tomu se ale pochopitelně snaží klevetami zabránit obě zlé sestry společně s babicí Babarichou. Leč do čmeláka převtělený Kvidon vše poslouchá, a zlolajné a klevetivé ženy svým žihadlem popíchá. Zde musím připomenout známou a často hranou tříminutovou skladatelovu suitu Let čmeláka. Zde v opeře je tento motiv ale o mnoho kratší. Car Saltan se však rozhodne, že ostrov Bujan navštíví. A tím se dostáváme do posledního dějství. Kvidon jako čmelák vrátivší se zpět touží setkat se s neznámou carevnou. Jeho přání je vyslyšeno, labuť se přeměňuje v sličnou carevnu a on se s ní zasnoubí.

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan - Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Das Märchen vom Zaren Saltan – Staatsoperette Dresden 2015 (foto Pavel Horník)

Na moři se objevuje přijíždějící loď a za velké uvítací slávy vystupuje se svým dvorem car Saltan. Kvidon mu ukazuje veverku louskající zlaté oříšky a také skupinu bohatýrů – rytířů v šupinách vedených Černomorem. Jsou znázorněni téměř jako mimozemšťané; vystupují z moře a vyprávějí Saltanovi smutný příběh o jeho ženě-carevně a synovi, které kvůli zlým pomluvám zavrhl a nechal poslat v sudu na širé moře. Kvidonova carevna-labuť zařídí setkání Saltana s jeho Militrisou, a pohádka tak šťastně končí. Představení bylo provedeno skutečně s velkým profesionálním nasazením všech složek, které to na nepříliš velikém jevišti nemají jednoduché. Na konci příštího roku se mohou diváci těšit na představení operetního souboru v úplně nové velké divadelní budově, jen nedaleko vzdálené od Semperovy opery.

Hodnocení autora recenze: 65 %

Nikolaj Rimskij-Korsakov:
Das Märchen vom Zaren Saltan
Hudební nastudování a dirigent: Andreas Schüller
Režie: Arne Böge
Scéna a kostýmy: Hendrik Scheel
Sbormistr: Thomas Runge
Choreografie: Radek Stopka
Loutky: Anna Menzel, Patrick Borck
Orchestr a sbor Staatsoperette Dresden
Premiéra 16. října 2015 Staatsoperette Drážďany
(psáno z reprízy 18. 11. 2015)

Zar Saltan – Tilmann Rönnebeck
Militrissa – Paula Rummel
Weberin – Antigone Papoulkas
Bäckerin – Elke Kottmair
Base Barbaricha – Silke Richter
Zarewitsch Gwidon – Richard Samek
Prinzessin Schwanhilde – Maria Perlt
Zarin – Ingeborg Schöpf
Bote / Zweiter Schiffer – Gerd Wiemer
Alter Mann / Erster Schiffer – Hauke Möller
Skomoroch, Hofnarr / Dritter Schiffer – Herbert G. Adami
Fabrikarbeiter, Katze, Kindermädchen, Schwanendiener, Eichhörnchenwärter, Hummelbegleiter, Meerriesen, Qualle u.a. – Anna Menzel, Patrick Borck
Blaumiesen, Flugzeuge, Wellen, Meerriesen – Damen und Herren des Balletts

www.staatsoperette-dresden.de

TAGGED:Richard SamekStaatsoperette Dresden
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ve 20 dnech 12 koncertů. Filharmonie Brno s Kahánkem a Svárovským míří do Japonska
Next Article Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (45)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up