Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Čajkovskij po italsku. Zahájení koncertní sezony orchestru La Fenice v Benátkách
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Čajkovskij po italsku. Zahájení koncertní sezony orchestru La Fenice v Benátkách

Grand Teatro La Fenice v Benátkách je překrásným prostorem. Pocit jedinečnosti z tohoto místa i města samotného poskytne posluchači trochu jiný pohled na umění, které v něm vyslechne či zhlédne. Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice byl jedinečnou možností, jak si vychutnat klasickou hudební tvorbu v tomto městě na laguně. A i když to zní jako klišé, temperament italských hudebníků přináší v některých interpretacích klasických děl opravdu rozdílnou představu, než jakou mají orchestry za Alpami. Čajkovského Čtvrtá symfonie toho byla jistě důkazem.

Průša Jan
Published: 15/09/2016
Share
6 Min Read
SHARE
Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 - Eivind Gullberg Jensen, Guy Braunstein, Orchestra Filarmonica della Fenice - 12.9.2016 Benátky (foto © Walter Garosi)
Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 – Eivind Gullberg Jensen, Guy Braunstein, Orchestra Filarmonica della Fenice – 12. 9. 2016 Benátky (foto © Walter Garosi)

Čajkovskému předcházely dvě zcela rozdílné skladby. Koncert začal předehrou k Mistrům pěvcům norimberským od Richarda Wagnera. To byl pro dramaturgii večera nešťastný krok. Wagnerova pocitově velmi silná hudba k dekadentním Benátkám jistě patří. Wagner zde pobýval a navíc zde i zemřel. Problém je ovšem prostor Grand Teatro. Expresivní wagnerovská hudba není schopna se otevřít v takovýchto klasicistních prostorech. Orchestr byl posazen dále na pódiu, navíc byl obsazením zmenšen a efekt z romantické hry Wagnera byl i takto ošizen. Hudba zněla velmi monotónně. Problém tedy nebyl ve zvládnutí hry či interpretaci předehry, ale v akustice takového díla.

Těžkosti s akustikou symfonických koncertů jsou jistě v prostorech tohoto divadla problémem obecným, a proto tady nelze zahrát některé hudební kousky na stejné úrovni jako v divadlech jiných. Naopak, některé skladby jsou pro toto místo jako napsané. Koncert pro housle a orchestr e moll, op. 64 od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho je překrásným a lyrickým dílem, plným fantazie a malebné melodiky. Guy Braunstein, na něhož jistě mocně zapůsobila krása tohoto prostoru, přednesl sólový part v nádherných barvách.

Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 - Guy Braunstein, Orchestra Filarmonica della Fenice - 12.9.2016 Benátky (foto © Walter Garosi)
Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 – Guy Braunstein, Orchestra Filarmonica della Fenice – 12. 9. 2016 Benátky (foto © Walter Garosi)

Jeho hra byla příjemně jemná, nebyla přehnaná ani okázalá. Kadence poukázala na zručnou a technicky kvalitní hru. Dialog s orchestrem vyzněl, jako by s ním Braunstein pracoval každý den. Třešničkou na dortu byl překrásný závěr koncertu v capriciosním Rondu.

Na řadu ovšem přišel Čajkovskij. Hned překvapil překrásný a pomalý začátek první věty. Zde symfonici ukázali, že dokáží pracovat se silnými tématy. Jak uváděl sám autor, v první větě se zrcadlí podstata celé symfonie. Pomalé tempo se však ihned změnilo a v dalším tématu věty nebylo skoro nic z melancholie ani široké ruské duše. Paradoxně Čajkovskij vyzněl v prostorech Grand Teatro poměrně dobře, i když byl zvuk často silně utlumen. To nahrálo druhé větě. Byla to asi nejlepší část celé symfonie. Věta byla velmi krásná a překvapivě opravdu pomalá. Místy se až zdálo, že je v něco nepořádku a oproti spěchu první (a dalších vět) to byl úplně jiný svět.

Maestro Eivind Gullberg Jensen překvapil svým temperamentem a potřebou výrazně měnit Čajkovského. Hráči ho proto museli vnímat velmi pozorně.

Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 - Eivind Gullberg Jensen - 12.9.2016 Benátky (foto © Walter Garosi)
Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 – Eivind Gullberg Jensen – 12. 9. 2016 Benátky (foto © Walter Garosi)

Co ovšem překvapilo nejvíc, byla poslední, čtvrtá věta. Autor recenze nikdy neslyšel takové (v partituře neobsažené) změny tempa jako v tomto případě. Opakující se témata věty vyzněla nejprve velmi pomalu a nepřirozeně jemně. Po několika taktech následovala až raketová změna. A najednou to nebyl Čajkovskij. Byla to italská opereta s podivným melancholickým obsahem. Jako by tam, kde má být hra jemná, byla v prestu, a tam, kde presto být nemá, presto bylo. Uragán v závěru symfonii ukončil a pro turisty v sále to byl jistě perfektní a velmi emocionální zážitek.

Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 - Eivind Gullberg Jensen, Orchestra Filarmonica della Fenice - 12.9.2016 Benátky (foto © Walter Garosi)
Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 – Eivind Gullberg Jensen, Orchestra Filarmonica della Fenice – 12. 9. 2016 Benátky (foto © Walter Garosi)

Koncert Orchestra Filarmonica della Fenice v Grand Teatro byl ukázkou, jak i méně známý orchestr dokáže vytvořit interpretaci, která je originální a naprosto postrádá tradiční pohled na hudbu, kterou hraje. Celkový výsledek koncertu však budí rozpačité reakce. I přes krásně vyrovnanou a jemnou hru Braunsteina v Mendelssohnovi připadal středoevropskému posluchači Čajkovskij v Benátkách cizí. Široká a melancholická ruská duše se v místní interpretaci zcela ztratila a Čajkovskij tak postrádal svoji tolik ceněnou vlastnost. Místní publikum však může být jiného názoru a více efektní hra Čajkovského, která zde nepochybně zazněla, může být pro místní poměry žádaná. Nelze v tomto směru spojovat zážitek se slovem originalita. Pro autora recenze je originalita více než ceněná věc, ovšem i přes originalitu je potřeba zachovat skladbě její podstatu a jisté hudební cítění a zvyky. Zkrátka autor vidí Čajkovského jinak.

Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 - Eivind Gullberg Jensen, Guy Braunstein, Orchestra Filarmonica della Fenice - 12.9.2016 Benátky (foto © Walter Garosi)
Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016 – Eivind Gullberg Jensen, Guy Braunstein, Orchestra Filarmonica della Fenice – 12. 9. 2016 Benátky (foto © Walter Garosi)

 

Hodnocení autora recenze: 65%

Zahajovací koncert Orchestra Filarmonica della Fenice 2016
Dirigent: Eivind Gullberg Jensen

Guy Braunstein (housle)
Orchestra Filarmonica della Fenice
12. září 2016 Gran Teatro La Fenice Benátky

program:
Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg – předehra
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Concerto per violino e orchestra in mi minore, op. 64
Petr Iljič Čajkovskij: Sinfonia n. 4 in fa minore, op. 36
www.teatrolafenice.it

TAGGED:Eivind Gullberg JensenGuy BraunsteinLa Fenice VeneziaOrchestra Filarmonica della FenicePetr Iljič Čajkovskij
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article FOK zahájil novou sezonu, sólistou byl Vadim Repin
Next Article Zahajovací koncert Lípy Musicy. Oslava a lekce České Sinfonietty
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up