Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Cage, Adamčiak a Grygar: Spojení hudby a výtvarného umění
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaZ domova

Cage, Adamčiak a Grygar: Spojení hudby a výtvarného umění

"Ticho, zvuk, hudba" je nová výstava v pražské Galerii Pro arte. Představuje hudební partitury tří představitelů avantgardní hudby a výtvarného umění Johna Cage, Milana Adamčiaka a Milana Grygara. Spojení těchto tří umělců připravil v architektonickém řešení slovenský umělec Tomáš Džadon, finalista Ceny Oskára Čepana a Ceny Jindřicha Chalupeckého. Výstava bude přístupná od 15. dubna do 13. května 2019.

ČTK
Published: 12/04/2019
Share
2 Min Read
SHARE
John Cage (zdroj Getty Images)

Druhá polovina 20. století přinesla vznik aleatorické hudby, v níž důležitou úlohu hraje princip náhody. U jejího zrodu stál výtvarně i hudebně vzdělaný John Cage. Hudba, která podrývala zažitá pravidla, bourala zvukovou harmonii i rytmus, si vyžádala jiný přístup k notovému a grafickému záznamu. Začaly vznikat vizuální partitury, v tehdejším Československu je tvořili třeba Milan Grygar a Milan Adamčiak. Milan Grygar se dlouhodobě zabývá vztahem a vazbami mezi akustickým a vizuálním světem, Adamčiak byl také interdisciplinární tvůrce a pohyboval se na pomezí vědy, hudby, poezie a vizuálního umění.

A s Johnem Cagem oba dva vystavovali, v případě Adamčiaka dokonce spolupracovali. Jedna z výstav byla v roce 1993 v Praze, druhá v Ludwig museum v Koblenzi. Při druhém setkání s Cagem interpretoval Adamčiak jeho partituru Music Walk, do které i intervenoval.

John Cage rád připomínal, že jeho záměrem je nemít žádný záměr. Toužil ale poznat absolutní ticho, které je nakonec jedním z jeho nejsilnějších témat. Nechal se proto zavřít do zvukotěsné komory. „Když se necháte zavřít do zvukotěsné komory, slyšíte dva zvuky. Jeden je vysoký, ten vydává vaše nervová soustava, a jeden hluboký, který má na svědomí krevní oběh“ a poté prý přestal absolutní ticho hledat.

Milan Grygar jako první začal experimentovat se zvukem, který vzniká při samotné tvorbě uměleckého díla. Vytvořil specifický druh intermediálního umění, akustické či hmatové kresby.

Milan Adamčiak slyšel hudbu, rytmus a zvuk všude, kde se ostatním lidem slévají v nezajímavý šum; a podobně byl zaujat zvuky, které jiní považovali za odpuzující. Při pohledu na noční oblohu řekl, že je to jedna nekonečná partitura. Podle kurátorů výstavy neexistuje v Česku a na Slovensku autor s tak pestrou paletou partitur, vizuální poezie a konceptů na hudební performance. Adamčiak vytvořil tisíce děl a konceptů.

TAGGED:Galerie Pro arte PrahaJohn CageMilan AdamčiakMilan Grygar
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Nikolaj Luganskij v Praze jako interpret i pedagog
Next Article Pražská konzervatoř vypisuje konkurz na místa pedagogů
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up