Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Brendel v Praze uvedl své oblíbené filmy
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy HudbaZprávy Různé

Brendel v Praze uvedl své oblíbené filmy

ČTKredakce
Published: 01/04/2014
Share
3 Min Read
SHARE

Znalec kinematografie, ale i básník, esejista a významný rakouský pianista Alfred Brendel včera v pražském kině Ponrepo zahájil přehlídku filmů, které osobně vybral. Pod názvem Mezi děsem a smíchem vybral osmnáct filmů, které „ukazují, že svět je absurdní“ a které v této „absurditě dle možností nalézají komično.“ Pořad v rámci programové řady Národního filmového archivu se uskuteční do 7. dubna, Brendel uvede každý z filmů.„Důležitá díla umění, literatury, divadla a hudby dvacátého století se nacházejí na hraniční linii mezi groteskním a děsivým, mezi hrůzou a smíchem. Zvláště kinematografie, tehdy ještě mladé umění, se rozvíjela v tomto paradoxním prostoru,“ uvedl Brendel.

Praha je po Vídni druhým městem, kde držitel mnoha čestných doktorátů svoji přehlídku představuje. Jako první včera nabídl výběr ze snímků Jana Švankmajera a Zdeňka Lišky. „V druhé polovině dvacátého století, v poválečném Československu, zůstal surrealismus zvlášť živý. Švankmajerovy filmy mu daly znovu zazářit. I když míří do sféry vně umění a estetična, mají jeho filmy estetiku nanejvýš vzrušující. Dokonalost je vzácná věc, ale film Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara dokonalý je,“ podotkl Brendel, rodák z Loučné nad Desnou.

Na úvod festivalu 1. dubna diváky čeká snímek Žebrácká opera režiséra Georga Wilhelma Pabsta z roku 1931 s hudbou Kurta Weilla. Dílo podle Brendela patří k raným vrcholům filmu.

Vybrané filmy sahají od začátku zvukového filmu přes Žebráckou operu, filmovou adaptaci divadelní hry Bertolta Brechta z roku 1931 v režii Georga Wilhelma Pabsta, až po pseudodokumentární týdeník Woodyho Allena Zelig z roku 1983. Více informací je na stránkách kina Ponrepo.

Třiaosmdesátiletého Brendela zařadila firma Phillips Records do edice Největší klavíristé 20. století a nahrála s ním kompletní Beethovenovo a Schubertovo klavírní dílo. Brendel je známý především interpretací skladeb Franze Schuberta, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Liszta. Jako první pianista na světě nahrál kompletní klavírní tvorbu Ludwiga van Beethovena. Je držitelem čestných doktorátů z univerzit v Oxfordu a Yale a významných ocenění za celoživotní přínos. Film si ho získal již jako dítě, když si doma na malé plátno promítal krátkometrážní osmimilimetrové snímky s Charliem Chaplinem a Busterem Keatonem. Později strávil mnoho víkendů v kině, kde byl jeho otec ředitelem.

Foto archiv

TAGGED:Alfred BrendelKino Ponrepo Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Polská krev a Yerma
Next Article Divadla zblízka: Teatro Colón v Buenos Aires
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up