Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Beethovenův Fidelio aneb další moderní inscenace neinscenace
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blogOpera

Beethovenův Fidelio aneb další moderní inscenace neinscenace

"Uvedením Beethovenova Fidelia splácí Národní divadlo tomuto jedinečnému dílu svůj takřka třicetiletý dluh. Tedy – spíše se o to pokouší, bohužel s nepříliš přesvědčivým výsledkem," vyjadřuje svůj ryze subjektivní názor autor příspěvku, Vojtěch Rataj.

Rataj Vojtěch
Published: 16/10/2018
Share
3 Min Read
SHARE
Fidelio, Národní divadlo 2018 (foto Hana Smejkalová)

Režisérka Vera Nemirova na jevišti Stavovského divadla vystavěla inscenaci, jež sice na první pohled působí velkolepě a neotřele, ovšem už během prvních několika minut se ukáže, že tato neotřelost tkví spíš ve scénografií, popř. kostýmech (Ulrike Kunze), než v samotném uchopení či režii, která jakoby téměř neexistovala. Interpreti přicházejí a odcházejí, mezitím na jevišti jen tak postávají nebo posedávají, v jiných případech zase naopak až komicky přehrávají. Vývoj postav ani jakákoli chemie mezi nimi se nekoná – tedy určitě ne tak, aby to zaznamenal divák. Jako by si inscenace kladla za cíl jediné – nebýt klasicky pojatá. To se přece samo o sobě nedá považovat za pořádný nápad – zvlášť když v současnosti klasické produkce téměř nevznikají.

Pěvecké výkony sice vesměs lehce přesahují zdejší průměr, ovšem otázku, proč je většina hlavních rolí alternována zahraničními hosty, repríza 11. října nezodpověděla. Paradoxně nejpřesvědčivějších výkonů jsme se dočkali od „domácích“ – sopranistka Yukiko Kinjo dokáže zamilovanou Marzellinu obsáhnout pěvecky i výrazově, poutavý a vyrovnaný výkon předvádí i Oleg Korotkov v roli žalářníka Rocca. Zapamatovatelný je rovněž Don Fernando Rakušana Paula Armina Edelmanna. Naproti tomu „titulní“ Leonora německé sopranistky Manuely Uhl postrádá lehkost a svěžest a divák snadno pozná, že interpretka si v mnoha případech sahá až na své dno.

Na hudebním nastudování (Andreas Sebastian Weiser) je znát spousta práce, ovšem akustika Stavovského divadla neodpustí žádnou chybku ani nepřesnost. Pokud se inscenace dočká přenesení na jeviště zrekonstruované Státní opery, mohlo by jí to zásadně prospět.

Celkový dojem z představení hodně sráží i zdánlivé banality, např. nápověda, jež je slyšet po celém divadle, či titulkovací zařízení – nově instalované LED panely ozařující celý prostor hlediště, nepříjemně oslňují diváka a v podstatě pohřbívají práci light designéra (v tomto případě Iva Dankoviče).

Fidelio je další z operních inscenací ND, jež působí poněkud odbytým dojmem, přestože (snad) odbytá není. Nebýt zajímavé výpravy a některých výkonů, skoro by se nabízela otázka, zda si raději nepočkat (snad méně než 30 let) na další nastudování. Naštěstí je tu ale Beethovenova hudba, díky níž se na Fidelia rozhodně vyplatí jít.

TAGGED:Andreas Sebastian WeiserFidelioManuela UhlOleg KorotkovPaul Armin EdelmannUlrike KunzeVera NemirovaYukiko Kinjo
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hudební delikatesy Kateřiny Javůrkové
Next Article Dvořák a Berio s Českou filharmonií
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up