Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Beethoven, Brahms a Šostakovič: Semjon Byčkov představuje tři nabité týdny s Českou filharmonií
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

Beethoven, Brahms a Šostakovič: Semjon Byčkov představuje tři nabité týdny s Českou filharmonií

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov se vrací ke svému orchestru, aby v následujících třech týdnech provedl ve Dvořákově síni Rudolfina tři různé programy. Od 17. do 19. dubna 2024 uvede Čtvrtou symfonii Johannesa Brahmse a Pátý klavírní koncert Ludwiga van Beethovena, v němž se sólového partu poprvé s Českou filharmonií na přání Semjona Byčkova ujme Steven Osborne. Od 24. do 27. dubna zazní pod taktovkou šéfdirigenta Sedmá symfonie „Leningradská“ Dmitrije Šostakoviče a od 1. do 3. května Devátá symfonie Ludwiga van Beethovena, kterou první český orchestr oslaví 20. výročí členství České republiky v Evropské unii.

Březina LuděkPR
Published: 15/04/2024
Share
4 Min Read
SHARE
Semjon Byčkov (zdroj Bartók Tavasz, foto Nagy Attila)
Semjon Byčkov (zdroj Bartók Tavasz, foto Nagy Attila)

Pro třetí dubnový týden si Semjon Byčkov vybral dva skladatele, kteří jsou mu hudebně velmi blízcí. Ludwig van Beethoven a Johannes Brahms mají ve svém skladatelském stylu i něco společného, o čemž může přesvědčit program kombinující klavírní koncert prvního v podání skotského klavíristy Stevena Osborna a symfonii druhého.

„Mám pocit, že jednou ze zásadních otázek ohledně hudebního díla je, co by si o něm myslelo první publikum? Co by je konkrétně překvapilo? Odpověď nás často může dovést k jádru hudby,“ říká klavírista Steven Osborne. „Je to obzvláště aktuální otázka, když přemýšlíme o Beethovenovi, skladateli, který možná více než kdokoli jiný přetvořil hudební strukturu a výraz k obrazu svému, a v Pátém klavírním koncertu nemusíme na překvapení čekat dlouho – posluchač je okamžitě konfrontován s improvizačním proudem klavíristy. Duch improvizace totiž prostupuje celým dílem, a to jak v přílivu a odlivu jeho emocí, tak v rozostření jeho strukturních hranic – kadence první věty je orchestrem jemně přerušena a druhá věta končí transovým přecházením do věty třetí. Je to opojná koncepce a hrát toto neobyčejně skvělé dílo s tak vynikajícím dirigentem a orchestrem je obrovským potěšením.“

Na konci dubna uvede Semjon Byčkov monumentální Sedmou symfonii Dmitrije Šostakoviče. „Genialita této symfonie spočívá právě v tom, že není popisná. Na žádném místě neuslyšíte například: tady německé tanky odbočily vlevo… To není účelem uměleckého díla. Umění je tady proto, aby v nás vyvolalo nějaký stav nebo pocit. A to se právě Šostakovičovi podařilo, najít zvuky a tóny, které v nás vyvolávají neochvějný pocit, že víme, o čem to je. To je to, co člověk vidí, cítí a slyší v Šostakovičově Sedmé symfonii – všechny aspekty života od štěstí přes naději až po strach, zkázu, dobro a zlo,“ uvádí Semjon Byčkov, kterého k Leningradské symfonii pojí silný osobní příběh jeho rodičů. Oba se narodili v roce 1924 a oba maturovali v roce 1941. Celou noc z 21. na 22. června oslavovali, že se stali dospělými, aby se ráno dozvěděli, že Sovětský svaz přepadla německá armáda.

Steven Osborne (foto Ben Ealovega)
Steven Osborne (foto Ben Ealovega)

Na začátku května 2004 vstoupila Česká republika do Evropské unie. Dvacáté výročí členství v evropském společenství oslaví Česká filharmonie s dirigentem Semjonem Byčkovem, se sólisty a Pražským filharmonickým sborem provedením Deváté symfonie Ludwiga van Beethovena. Výběr této skladby není náhodný. Beethovenova Devátá, od jejíž vídeňské premiéry 7. května uplyne 200 let, doprovázela řadu mimořádných událostí. Za všechny uveďme oslavy pádu Berlínské zdi v roce 1989, kdy se pod taktovkou Leonarda Bernsteina sešli v jednom orchestru hráči předních těles tehdejšího Východního a Západního Německa, Sovětského svazu, Velké Británie, Francie a USA. Dirigent při této příležitosti záměrně zaměnil v Schillerově textu závěrečné části slovo „Freude“ (radost) za „Freiheit“ (svoboda). V roce 1972 schválila Ódu na radost Rada Evropy jako svou hymnu, o třináct let později se stala její instrumentální verze oficiální hymnou Evropské unie.

TAGGED:Česká filharmoniePražský filharmonický sborSemjon ByčkovSEZSteven Osborne
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Smetanovské dny: Smetana Gala – Alžběta Poláčková, Richard Samek, Plzeňská filharmonie, 11. dubna 2024, Měšťanská beseda, Plzeň (zdroj Smetanovské dny) Smetana Gala v Plzni: Zajímavé sbory i dramaturgické počiny
Next Article Ilustrační foto (zdroj Pražský filharmonický sbor) Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor pořádá koncert ve Španělském sále
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up