Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Barokní apokalypsa v Červeném kostele. Zapomenuté Falvettiho oratorium zazní v české premiéře
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaPR ZprávyStará Hudba

Barokní apokalypsa v Červeném kostele. Zapomenuté Falvettiho oratorium zazní v české premiéře

Do prostor brněnského Červeného kostela zavítá 18. května 2025 mimořádné barokní oratorium, které v sobě spojuje dramatickou sílu, hudební pestrost a duchovní hloubku. Il Diluvio universale (Potopa světa), dílo sicilského skladatele Michelangela Falvettiho, se tak poprvé představí českému publiku – více než tři století po svém vzniku v roce 1682 v Messině.

redakce
Published: 07/05/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Červený kostel, Brno (zdroj Červený kostel, foto Ondřej Kořínek)
Červený kostel, Brno (zdroj Červený kostel, foto Ondřej Kořínek)

Falvetti, dnes stále ještě stojící na okraji hudebního zájmu, byl ve své době respektovaným kapelníkem a skladatelem církevní hudby. Jeho Il Diluvio universale však překvapí svou živostí a teatrální silou, která dalece přesahuje očekávání spojená s tradičním žánrem oratoria. Namísto strohé duchovní meditace nabízí fascinující hudebně-dramatický obraz biblické katastrofy, který místy připomíná až operní scénu.

Oratorium ve čtyřech aktech zhudebňuje známý starozákonní příběh o potopě světa. Božská spravedlnost požaduje trest za zkaženost lidstva a povolává čtyři základní živly – Vodu, Oheň, Vzduch a Zemi – aby naplnily Boží vůli. Noe, vedený samotným Bohem, se připravuje na nevyhnutelnou zkázu i záchranu. Po ničivé potopě se objevují Smrt a křehká Lidská přirozenost – a nakonec přichází smíření, symbolizované duhou a olivovou ratolestí.

Hudební jazyk díla je neobyčejně barvitý. Falvetti střídá monumentální sborové pasáže s jemně lyrickými momenty a využívá efektní kontrasty mezi dramatickým recitativem a melodickými áriemi. Dílo svou emotivní silou i hudebním bohatstvím snese srovnání s nejvýraznějšími skladateli vrcholného baroka, jako například Vivaldi.

Interpretace vychází z principů historicky poučené praxe. Původní obsazení – deset sólistů, pětihlasý sbor a smyčcový komorní ansámbl – bylo pro tuto inscenaci obohaceno o dechové nástroje, perkuse a rozšířenou sekci bassa continua (violoncello, viola da gamba, kontrabas, sackbut, theorba, barokní kytara, cembalo a varhanní pozitiv). V souladu s dobovou praxí pak byly dokomponovány některé sólové party.

Na realizaci projektu se podílejí interpreti barokní hudby spolu s vybranými studenty JAMU, kteří hrají na kopie i originály barokních hudebních nástrojů. Uměleckým vedoucím provedení je cembalista a dirigent Vít Bébar. Česká premiéra oratoria Il Diluvio universale proběhne v brněnském Červeném kostele 18. května 2025 od 18:00 hodin.

Michelangelo Falvetti : Il Diluvio universale
18. května2025 v 18:00 hodin
Červený kostel, Brno

Účinkující:
Jarmila Vantuchová – Giustizia Divina (Božská spravedlnost) / Morte (Smrt)
Tereza Zimková – Rad / Acqua (Voda)
Jakub Herzan – Noe
Jiří Miroslav Procházka – Bůh
Veronika Kladivová – Aria (Vzduch)
Ladislav Richter – Foco (Oheň)
Jan Faltýnek – Terra (Země)
Šárka Neprašová – Natura Umana (Lidská přirozenost)

Sbor:
Petra Švandová, Šárka Neprašová – soprán I. 
Blanka Křížová, Veronika Kladivová – soprán II.
Markéta Bébarová, Laura Uhorskaiová – alt 
Ladislav Richter, Jakub Herzan – tenor
Martin Kotulan, Jan Faltýnek – bas

Orchestr:
Bohdana Hinerová, Jan Mareček – housle
Marie Novotná, Hedvika Mojdlová – viola
Petra Machková Čadová – violoncello
Kateřina Stávková – viola da gamba
Vojtěch Novotný – kontrabas
Radovan Vašina – cink
Amálie Bébarová – zobcové flétny
Pavel Novotný – sackbut
Edgar Mojdl – perkuse
Tereza Samsonová, Karel Fleischlinger – theorba, barokní kytara
Vít Bébar – cembalo, varhanní pozitiv, umělecký vedoucí

TAGGED:Katedra hudební produkce JAMUSEZVít Bébar
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Still z filmu Rone L(oo)ping (foto archiv FTF) Taneční filmy jako poezie skutečnosti – blíží se pražský festival žánru dance for camera
Next Article Výstava zachycující Průřez historií a vývoj Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka v prostorách ostravského magistrátu na Prokešově náměstí (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka) Nová výstava na ostravské radnici ukazuje vývoj Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up