Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Balet NDM rozdá Rossiniho karty
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seTanecZ domova

Balet NDM rozdá Rossiniho karty

První baletní premiérou 101. sezóny Národního divadla moravskoslezského bude ve čtvrtek 21. listopadu v Divadle Jiřího Myrona komponovaný večer dvou současných choreografií pod názvem ROSSINIHO KARTY. Choreografie Itala Maura Bigonzettiho dala večeru jméno. Večer zahájí choreografie Španěla Juanja Arquése s názvem Následky. A soubor baletu NDM slibuje tentokráte opravdovou hostinu!

redakce
Published: 15/11/2019
Share
4 Min Read
SHARE
Rossiniho karty – NDM 2019 (foto Serghei Gherciu)

,,V první části večera představíme poprvé dílo španělského choreografa Juanja Arquése, který se věnuje nejen tanci, ale také divadlu obecně, filmu, módě (je i tvůrcem kostýmů) a performancím. Choreografie Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Má tři části. Úvodní vyjadřuje sílu přírody a přírodních katastrof. Podpořena je hudbou Rjúičiho Sakamota, která připomíná zvuk tektonického pohybu na dně moří. Druhá část vyjadřuje jediným duetem muže a ženy naději a nezdolnou sílu lidí pokračovat ve svých životech i po osobních tragédiích a znovu najít klid a rovnováhu; doprovází ji emotivní hudba Jóhanna Johannssona (skladatel byl dvakrát nominován na Oscara za hudbu k filmům). V poslední části choreografie se objevují odkazy na moderní technologie, které se mohou vymknout naší kontrole, a jsou doprovázeny jemnými elektronickými zvuky počítačů a klávesnic v minimalistické hudbě Alvy Nota a Rjúičiho Sakamota,“ přibližuje šéfka baletu Lenka Dřímalová.

S ostravskými tanečníky byl autor, bývalý sólista Anglického národního baletu a Holandského národního baletu, pravidelně v kontaktu a jezdil sám řídit zkoušky. Jedna z nich byla dokonce exkluzivně přístupná veřejnosti. Juanjo Arqués ostravský balet chválí. ,,V Ostravě se tanečníci učí již existující choreografii, protože Následky vznikly už před časem (pozn. – v  roce 2012), a mne těší, jak rychle dokážou vstřebat informace, jak jsou všestranní a dobře připravení vždy, když jsem s nimi na sále. Zdá se, že si celý proces užívají a přitom se i učí, aspoň doufám, “ řekl Arqués s tím, že v Ostravě vznikly i malé úpravy původního díla.

Rossiniho karty měly světovou premiéru v roce 2010 a ostravští diváci je uvidí v české premiéře ve druhé části večera. Jsou podřízeny především hudbě slavného italského skladatele Gioacchina Rossiniho, na rozdíl od první choreografie zazní hudba klavírní, část také ze záznamu. Operní génius Rossini si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Bigonzetti se tím inspiroval a tanečnímu dílu tak nechybí humor. „Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop jednotlivých scén, sled paralelních obrazů života spojených s příslušnými kartami, vykládanými za sebou jakoby bez vzájemné návaznosti. Nicméně právě toto zdánlivě prosté řazení scén ‚u stolu’ umožňuje předvést fascinující zvraty nálad a emocí, od dramatických ke komickým, a umožní nečekaně propojovat obsahy a významy oscilující mezi erotikou, marností a ironií. Prostě to je velkolepá taneční hostina s nádhernou hudbou! A k tomu připravil choreograf překvapení v podobě oblíbeného receptu slavného gurmána nebo náznaku zpěvu baletních sólistů, kteří skončí… v propadlišti,“ naznačuje (ale vše neprozrazuje) Lenka Dřímalová.

Tanečníky vybíral opět sám autor, s baletem NDM pak nastudovala Rossiniho karty Béatrice Mille, která tančila ve světové premiéře, a stala se pak autorovou asistentkou. Kostýmy vytvořila Helena de Medeiros.

Mauro Bigonzetti tančil mj. v baletu Římské opery, svou první choreografii vytvořil v roce 1990. Působil ve vedení několika světoznámých souborů, od roku 2012 se věnuje plně práci choreografa na volné noze.

TAGGED:Balet Národního divadla moravskoslezskéhoBéatrice MilleMauro BigonzettiNárodní divadlo moravskoslezské
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jan Kučera o skladatelské vášni, o Pivním oratoriu a spolupráci s FOK
Next Article Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2019 zná své vítěze
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up