Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Balet Národního divadla naposledy v této sezoně uvede komponované představení Beyond Vibrations
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyPR ZprávyTanecZ domova

Balet Národního divadla naposledy v této sezoně uvede komponované představení Beyond Vibrations

Komponované baletní představení Beyond Vibrationsse v historické budově Národního divadla odehraje v této sezoně naposledy 14., 18. a 19. června, program zahrnuje tři díla současných světových choreografů dvou generací: Moving Rooms Krzysztofa Pastora, Frank Bridge Variations Hanse van Manena a Fly Paper Bird Marca Goeckeho. Spojujícím elementem není jen moderní pohybový slovník, hledání individuální estetiky a metaforického sdělení, ale i vibrace „nástrojů“: tančícího těla a znějící struny. Vibrace v choreografiích i v hudbě Alfreda Schnittkeho, Henryka Góreckého, Benjamina Brittena a Gustava Mahlera.

Andělová SimonaPR
Published: 14/06/2025
Share
2 Min Read
SHARE
Balet ND – Beyond Vibrations (foto Serghei Gherciu)
Balet ND – Beyond Vibrations (foto Serghei Gherciu)

Inscenace je na repertoáru od října 2023 a patří k progrmamové linii, která představuje choreografie dvacátého i jednadvacátého století vycházející z moderních technik i z vlivů současného tance u mladších tvůrců. Pokud jde o Beyond Vibrations, všechny tvůrce spojuje dramaturgická linka: I když Pastor (66), Manen (91) a Goecke (51) pocházejí ze tří různých zemí, spojuje je holandská zkušenost, místní nepopiratelné milieu – Nizozemsko je kolébkou současného baletu. Kromě vibrací spojuje jednotlivé tvůrce láska ke střízlivosti, umírněné přesné harmonii. Choreografie mohou být dramatické, ale nikdy melodramatické. Čistota projevu, estetická střídmost – to je holandská škola.

Hans van Manen je nejznámější a nejuznávanější taneční umělec, jaký se kdy v Nizozemsku narodil – jeho dílo čítající sto padesát choreografických titulů patří již k moderní klasice evropského divadelního repertoáru. Krzysztof Pastor, umělecký ředitel Polského národního baletu Teatr Wielki, tančil s Nizozemským národním baletem deset let a jako choreograf v Amsterdamu vytvořil velké celovečerní inscenace. Marco Goecke pochází z německého Wuppertalu, studoval tanec na Královské konzervatoři v Haagu a řadu let vytvářel choreografie pro Scapino Ballet Rotterdam a Nederlands Dans Theater (NDT), kde je od roku 2013 hostujícím choreografem.

Balet ND – Beyond Vibrations (foto Serghei Gherciu)
Balet ND – Beyond Vibrations (foto Serghei Gherciu)

Krzysztof Pastor, původem z Polska, vytvořil své dílo Moving Rooms pro Nizozemský národní balet v roce 2008. Nizozemský choreograf Hans van Manen, žijící legenda, přináší ve svém díle Frank Bridge Variations dotek čistoty a elegance. Choreografii vytvořil pro Nizozemský národní balet v roce 2005. „Van Manen evokuje podmanivý vesmír harmonie a krásy, jež jsou pro něho typické. Postavy na jevišti kreslí křivky, kruhy a spirály… Pět párů tanečníků osciluje mezi ladností plynulého pohybu a dynamikou. Hudba Benjamina Brittena je konejšivá i zneklidňující a nenechá diváka v klidu,“ píše o jeho choreografii produkce Baletu ND. Posledním dílem baletního triptychu je opus uznávaného německého tvůrce Marca Goeckeho Fly Paper Bird k Páté symfonii Gustava Mahlera. Choreografie vznikla v roce 2021 pro Vídeňský státní balet. 

TAGGED:Balet Národního divadlaHans van ManenKrzysztof PastorMarco Goecke
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article ZUŠ Ledeč nad Sázavou - logo ZUŠ Ledeč nad Sázavou hledá učitele hry na klavír
Next Article Simone Sandroni – Budiž světlo (foto Adéla Vosičková, Tanec Praha 2025) Tanec Praha 2025 (2): Budiž světlo: taneční divadlo jako satirický pohled do zákulisí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up