Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Bach se neustále zrychluje, tvrdí vědecká studie
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudba

Bach se neustále zrychluje, tvrdí vědecká studie

Dílo Johanna Sebastiana Bacha se hraje s větším kvapem než před 50 lety. To jsou výsledky výzkumu, publikované v nové studii společnosti Universal Music Group.

redakce
Published: 25/12/2018
Share
2 Min Read
SHARE
Valerij Jeršov: Bach s motorkou (2014) (foto: MutualArt)

Studie, která analyzovala nahrávky děl Johanna Sebastian Bacha, zjistila, že některá díla se hrají téměř o 30 procent rychleji než před půl stoletím. Nedávné nahrávky téhož díla jsou tedy kratší než jejich předchůdci.

Tato novinka se objevila ve studii publikované v Musicae Scientiae, časopise Evropské společnosti pro kognitivní hudební vědy (European Society for the Cognitive Sciences of Music) v roce 2017, která zjistila, že popové písně se zrychlují v souvislosti s nižší schopností posluchačů se déle soustředit a s rostoucí popularitou streamingových služeb jako je Spotify. “Popová hudba následuje evoluci společnosti jako takové: Vše se zrychluje,” řekl v roce 2016 Švédský popový guru Max Martin, který stojí za hity Britney Spears, Katy Perry, Taylor Swift a dalších.

Odráží se však tento trend i v interpretaci vážné hudby?

V nové studii se vědci z nahrávacích firem Deutsche Grammophon a Decca, které obě spadají pod Universal Music Group, zaměřili na tři nahrávky Bachova slavného Koncertu pro dvoje housle. Nejstarší nahrávka od Davida Oistracha a Igora Oistracha, je z roku 1961 a trvá 17 minut. Pozdější nahrávka z roku 1978 má sotva 15 minut, zatímco nejnovější, z roku 2016, má okolo 12 minut. Jedná se o téměř pětiminutové zrychlení – minuta za každé desetiletí, tedy téměř třiceti procentní redukce!

Ve svém úvodu ke studii napsal muzikolog Sir Nicholas Kenyon: „Zdá se, že dnes dáváme přednost průsvitnému, lehkému, světlému zvuku což se hodí k interpretaci děl skladatelů jako jsou Bach, Händel a Mozart. Je to zásadní změna vkusu z poněkud zatěžkaného koncertního stylu minulých dob směrem k interpretaci, která je lehká, vzdušná, a hybná.“

Každý trend má však svůj proti trend. Některé popové písně se dnes například naschvál zpomalují, aby něčím vynikly. Nemusí se tedy zpomalovat celý žánr, jen určitý úsek. Co se týče interpretace vážné hudby, zrychlování díla J. S. Bacha se nemusí odrážet v dílech jiných skladatelů, jejichž dílo nebylo součástí studie.

TAGGED:David OistrachIgor Davidovič OistrachJohann Sebastian BachNicholas KenyonSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Smetanova Litomyšl 2019: Dalibor, Svatá Ludmila, ale i Jesus Christ Superstar
Next Article English National Opera: Co se stane, když dáte dětem vstupenky zdarma?
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up