Autor: Lebrecht Norman

Britský hudební publicista Norman Lebrecht je světově nejvirálnějším hudebním kritikem. Jeho vlastní portál Slippedisc naštíví měsíčně přes 2 miliony unikátních návštěvníků. V České republice se zapsal do povědomí knihou Mýtus jménem Maestro (česky vydal Polyart, Praha 2003), ve které odhaluje mnohdy zákulisí dirigentské profese. O rok později vyšel v češtině jeho biografický román Píseň jmen. Pravidelně spolupracuje s BBC jako komentátor významných hudebních událostí, jeho poslední knižní bestseller je Why Beethoven? Mimo to se celoživotně věnuje studiu života a děl Gustava Mahlera. Kromě odborného významu jeho osobnosti je třeba také zmínit společenské kontroverze s umělci (Yuja Wang – 2020), nebo soud s ředitelem Naxos Records Klausem Heymannem (2007), v obou případech se jednalo o Lebrechtovu nesmlouvavou a příkrou kritiku PR strategií na hraně nebo nemorálních obchodních praktik nahrávacího průmyslu.

Norman Lebrecht spolupracuje Operou PLUS od roku 2020. Je v pravidelném kontaktu s naší redakcí, přebírá od nás některé zprávy, často si ověřuje a upřesňuje informace o českém hudebním dění a přijímá od nás podněty o zajímavých nahrávkách z českého prostředí. Pro Operu PLUS píše eseje a také nám poskytuje svůj nekonečný cyklus Album týdne.

Album týdne Normana Lebrechta: Ravel, Dutilleux, Debussy – Quart de Nuit

Je to takový nemilosrdný mechanismus hudebního života: když skladatel zemře, upadne jeho…

Album týdne Normana Lebrechta: Alexander Zemlinsky – Malá mořská víla

Britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht si pro dnešní recenzi vybral…

Norman Lebrecht: Léto bez festivalů

Kvůli koronavirové pandemii nás čeká léto víceméně bez hudby. Tento fakt přiměl…

Norman Lebrecht: Hartmann a Penderecki v izolaci

Díky koronavirové pandemii jsme každý z nás okusili izolaci, která byla taktéž…

Norman Lebrecht: Zpívají ptáci hlasitěji?

První z příspěvků britského hudebního kritika a publicisty Normana Lebrechta pro Operu…

Album týdne Normana Lebrechta: Jean Sibelius – Orchestrální písně

Ve své pravidelné recenzi tento týden Norman Lebrecht hodnotí nahrávku orchestrálních písní…