Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Atrium na Žižkově zve na klavírní cyklus plný českých i světových premiér
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

Atrium na Žižkově zve na klavírní cyklus plný českých i světových premiér

Světové i české premiéry a skladby méně známých tvůrců, které práh koncertních síní běžně nepřekračují. Atrium na Žižkově ve spolupráci s předním českým klavíristou Miroslavem Beinhauerem uvede cyklus tří koncertů soudobé hudby a hudby 20. století. Cílem unikátního projektu je přiblížit technicky náročná, avšak posluchačsky atraktivní díla, z nichž část zůstává široké veřejnosti téměř neznámá. Cyklus nese název Nová hudba v Atriu a milovníci soudobé hudby se mohou těšit na skladby Petra Bakly, Milana Knížáka, Aloise Háby, Johna Adamse, Helmuta Lachenmanna a Adriána Demoče. První koncert se uskuteční 6. dubna 2023 v sále pražského Atria.

PRSuma Justyna
Published: 09/03/2023
Share
3 Min Read
SHARE
Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)
Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)

Výjimečnost cyklu spočívá zejména ve zvoleném repertoáru. Jak vysvětluje jeho dramaturg a interpret, Miroslav Beinhauer: „Hlavní myšlenkou je uvést dramaturgicky různorodou klasickou hudbu, která se jinde téměř neobjevuje. Atrium disponuje velmi kvalitním koncertním křídlem, proto jsem zvolil klavírní program, respektující zároveň akustická specifika barokní architektury.“

Každý z koncertů bude samostatnou hudební kapitolou. Úvodní koncert představí vrcholná díla renomovaných žijících skladatelů. Zazní první „velká“ virtuózní kompozice amerického skladatele Johna Adamse Phrygian Gates a křehká Ein Kinderspiel německého skladatele Helmuta Lachenmanna, přičemž se nejedná o cyklus určený dětem, jak by se dle názvu mohlo zdát. Českou premiéru bude mít klavírní verze skladby Ma fin est mon commencement Adriána Demoče a pražskou premiéru kompozice No. 4 Petra Bakly, který přislíbil svou účast na koncertě.

Další koncerty mají recitálovou formu. V květnu Atrium na Žižkově rozezní klavírní kompozice Milana Knížáka, které sám autor popisuje jako „změť hudebních vzpomínek“ psaných „na sucho, u stolu, bez jakýchkoliv hudebních nástrojů“. Nesou překvapivé názvy, jako Trampská sonátka (2021), Želé (2022) či Ukradeno Ježkovi a Satiemu, přesypal a dosypal Milan Knížák (2022). Většina z nich bude uvedená vůbec poprvé. Na podzim pak posluchači uslyší nezaslouženě pozapomenuté skladby jednoho z nevýznamnějších českých skladatelů 20. století, Aloise Háby.

„Pro možnost rozšíření hudební nabídky programu Atria o soudobou hudbu jsme se vyloženě nadchli, neboť se jedná o jedinečnou příležitost, jak oslovit širší okruh posluchačů. Rádi bychom ji postupně do našeho programu začleňovali více a tímto nenásilně návštěvníky přesvědčili, že i toto klasické odvětví stojí za pravidelný poslech a přispět tak k jeho popularizaci,“ říká programová manažerka Atria Jana Gajová.

Interpretace se ujme přední český klavírista a odborník na soudobou hudbu a hudbu 20. století Miroslav Beinhauer. Na svém kontě má spolupráci s renomovanými světovými skladateli jako Klaus Lang, Bernhard Lang, Georg Friedrich Haas či Marc Sabat a účast na mnoha festivalech jako například musikprotokoll, Struny podzimu či Ostravské dny. Zároveň je jediným na světě, kdo dokáže hrát na unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby.

TAGGED:Atrium na ŽižkověMiroslav BeinhauerSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Richard Wagner: Lohengrin – The Metropolitan Opera New York (zdroj Aerofilms) Do českých kin míří Lohengrin z MET v režii Françoise Girarda
Next Article Claudio Monteverdi: L’Orfeo – Opéra Comique (zdroj Mezzo) Televize Mezzo slaví 25. výročí
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up