Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Aprílové baletní mládí s Bohemia Baletem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Aprílové baletní mládí s Bohemia Baletem

Duben patřil také baletnímu mládí. Velmi aktivní byl Bohemia Balet, soubor složený z mladých absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, kteří uvedli mimo jiné nový program v prostoru Divadla Na Rejdišti. Skromné jeviště stěží pojme energii mladých tanečníků, o některých z nichž snad v budoucnu ještě uslyšíme.

Kocourková Lucie
Published: 14/04/2022
Share
6 Min Read
SHARE

Bohemia Balet – Premiéra 2022 (1. 4. 2022, foto Martin Roedl)

Propojit tanec s vědeckou inspirací se Bohemia Baletu podařilo ještě před pandemií, v roce 2020, kdy soubor, respektive choreografka Marika Blahoutová, vytvořila premiérový kus (v ještě o trochu delší verzi) k poctě ČVUT a první uvedení proběhlo v rámci slavnostního shromáždění Centra pokročilých aplikovaných přírodních věd CAAS. Inspirace fyzikou má několik zdrojů, pohybem zřetelně vyjádřených, a moderní tanec v duchu československé tradice (chvílemi možná spíš neoklasický), mladým tanečníkům sedí.

Pasáž Křídla gravitace rozehrává motiv přitažlivosti země a vzdorování její tíze, což je velmi vstřícný element, s nímž se dá pracovat, protože kdo jiný než právě tanečníci vyvolávají v publiku často pocit vlastní beztíže. Křídly jsou tu především elegantní paže první dívky (Sandra Jiříková). Choreografii není třeba hluboce analyzovat, ačkoli nabízí sledovat i jakousi narativní strukturu, stačí jen uznat, jak příjemně se proplouvá prostorem tanečníkům. V choreografii nacházejí oporu v její geometričnosti, která stále evokuje odkaz ke svým kořenům, výraznému gestu souměrnosti. Působí v prostém slova smyslu tradičně, plynulá, s jemnocitným baletním nádechem, je jaksi… ogounovská, jako kdyby se z šedesátých let vyloupla.

Dvěma křehkým dívkám jsou spoluhráči dva páry, jejichž oděv evokuje právě technické prostředí a zázemí jakoby laboratoře. Celá čtyřdílná choreografie vlastně působí jako demonstrace vědeckého experimentu a vlastně by to vůbec nemusel být špatný způsob, jak okořenit výklad fyziky a ukázat skryté síly přírody na tančících tělech. (V současném tanci se tak také mimochodem děje – v projektu Tanec a fyzika pro nejmenší diváky z produkce okruhu divadla Ponec.) Pozitiv a Negativ stojí na oblíbeném motivu kontrastu černého a bílého kostýmu a hře s rekvizitou – černou a bílou kostkou – a jistou mírou situační komiky, kterou mezi sebou rozehrávají tanečnice (Denisa Vopěnková a Lucie Matějová) v mírném soupeření o své vzájemné atributy. Hravost k mládí patří a stále je všudypřítomná geometričnost a souměrnost pohybů. Může to být záměr, jak připomenout, že v každém materiálu nebo síle lze vysledovat pravidelnost, byť až třeba na úrovni atomové mřížky. Sólový Kvantový prvek (Michael Dembický) je tancem nejmenší částice pod úrovní atomu, míhající se prostorem a rozechvívající se vnitřně podle antagonisticky přitažlivých a odpudivých, neviditelných sil. Mimořádně disponovaná Izabela Gracíková v poslední části tančí na špičkách laserový paprsek. Je spoutána pružným lanem, z jehož sevření se za pomoci souhry s ostatními tanečníky vymaňuje, a přitom svým tělem vykresluje stopu jako proudem světla a fyzickou dráhu lemuje rozvinutá pružná šála jako síť. Tady je ostrá geometrie pohybu a paží namířených jako šípy namístě. A tanečnice by se skvěle vyjímala, kdyby s ní někdo nastudoval Hirošimu.

Bohemia Balet – Premiéra 2022 (1. 4. 2022, foto Martin Roedl)

Choreografie Paridův soud kmenové pedagožky taneční konzervatoře Aleny Drapalíkové se nese rovněž v duchu tradice taneční moderny tuzemské provenience. Charakteristiky tří dívek soupeřících o přízeň chlapce i trofej určuje energie a dynamika jejich pohybu, víc než jeho tvarosloví vedené v esteticky uměřených křivkách baletní miniatury. Určující je motivace pohybu, ať už je to energičnost a bojovnost, manipulativní majetnická převaha, anebo jemnost a grácie té, která má zvítězit.

Bohemia Balet – Premiéra 2022 (1. 4. 2022, foto Martin Roedl)

Vděčným je na taneční scéně vždy humor a parodie. Na komiku sází Mozartissimo Mariky Blahoutové, hra na škádlení a soupeření mladých tanečník, kteří skutečně mají v komorním divadle tak tak prostor pro své variace a nejsou od skutečného boje o místo na slunci daleko. Ostatně nejen v této choreografii jde někdy o centimetry, především, když jde o nějakou tu diagonálu nebo skoky, kde potřeba bezpečná dráha. Rozmarné soutěžení mezi tanečními styly je trvalou inspirací, stejně tak jako hraná rivalita, již tolik spojujeme právě s baletním prostředím. Stereotypizace je oblíbený zdroj komiky, a tak tu máme uvěřitelný výčet situací, vzájemného hecování, zlehčování konkurenční techniky, karamboly a srážky, jakých se stanou na jevišti i na sále desítky, protože jinak by umění nebylo živé. Nechybí ani námluvy a trocha toho provokování ani tajné kouzlo. Především je ve hře esprit mládí a tanečníci se sami dobře baví narážkami a nevážnými úlohami. Nutno podotknout, že v rámci veselí nezanikne ani technika. Jen prostor by opravdu potřebovali jiný a větší, a pak by se ji možná dostalo i početnějšího publika…

Bohemia Balet – Premiéra 2022 (1. 4. 2022, foto Martin Roedl)

Bohemia Balet: Premiéra 2022

Inspirace fyzikou
Choreografie: Marika Blahoutová
Kostýmy: Pavel Knolle

1. Křídla gravitace
Hudba: David Israel
Tančí: žena: Sandra Jiříková, anděl: Aneta Pašková, dále tančí: Michael Dembický, Ota Frühauf, Lucie Matějová, Denisa Vopěnková

2. Negativ a Pozitiv
Hudba: Fryderyk Chopin
Tančí: pozitiv: Denisa Vopěnková, negativ: Lucie Matějová, dále tančí: Michael Dembický, Ota Frühauf

3. Kvantový prvek
Hudba: Alva Noto
Tančí: Michael Dembický

4. Laser
Hudba: Philip Glass, Gidon Kremer
Tančí: laser: Izabela Gracíková, dále tančí: Sandra Jiříková, Aneta Pašková, Lucie Matějová, Michael Dembický, Ota Frühauf

Paridův soud
Hudba: Craig Armstrong
Choreografie: Alena Drapalíková
Kostýmy: Josef Jelínek
Tančí: Michael Dembický, Denisa Vopěnková, Sandra Jiříková, Lucie Matějová

Mozartissimo
Choreografie Marika Blahoutová
Kostýmy: Josef Jelínek
Hudba: W. A. Mozart
Tančí: Aneta Pašková, Izabela Gracíková, Sandra Jiříkovská, Denisa Vopěnková, Lucie Matějová, Michael Dembický, Ota Frühauf

Uvedeno: 1. 4. 2022, Divadlo Na Rejdišti

TAGGED:Alena DrapalíkováBohemia BaletDivadlo Na Rejdišti PrahaMarika BlahoutováTaneční konzervatoř hlavního města Prahy
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jiří Vodička (zdroj Jiří Vodička) Český spolek pro komorní hudbu zveřejnil plány na 128. sezonu
Next Article Johann Sebastian Bach: Janovy pašije – Collegium 1704, Collegium Vocale 1704, 12. dubna 2022 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská) Janovy pašije: Špičkový Sebastian Kohlhepp zastínil všechny ostatní
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up