Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Antonín Dvořák jako interpret (9)
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Antonín Dvořák jako interpret (9)

Šupka Ondřej
Published: 05/09/2011
Share
6 Min Read
SHARE

Violista

V posledním dílu našeho seriálu se zaměříme na Dvořáka jako violistu. Jestliže jsme v předchozích pokračováních, věnovaných Dvořákově činnosti dirigentské, klavíristické a varhanické, sledovali skladatele jako sólového nebo komorního interpreta, v případě Dvořáka violisty je tomu přesně naopak. Dostupné prameny neuvádějí jediný případ, kdy by skladatel vystoupil jako sólový violista a pouze dva ojedinělé případy, kdy skladatel vystoupil jako komorní hráč (bude jim věnována pozornost později). Téměř čtrnáct let však v Dvořákově životě pokrývá období, kdy u violového pultu působil jako orchestrální hráč.

Zatímco se hrou na klavír nebo varhany se mladý Dvořák seznámil poměrně brzy, s violou je jeho jméno spojováno teprve od roku 1857, kdy vstoupil do orchestru Cecilské jednoty v Praze. Předpokladem byla v jeho případě bezpochyby znalost hry na housle. S nimi se Dvořák seznamoval již od dětských let v Nelahozevsi pod vedením místního kantora Josefa Spitze a velký kvalitativní vzestup jistě znamenalo školení u Liehmanna ve Zlonicích. Liehmann, který považoval housle za základ pro každého hudebníka, věnoval Dvořákově přípravě na zvládnutí tohoto nástroje prvořadou péči. Proč Dvořák ve svých šestnácti letech usedl v orchestru Cecilské jednoty k violovému a nikoli houslovému pultu, není známo, snad tu sehrál roli tradiční nedostatek violových hráčů. Setrval zde následující dva roky.

Po absolvování varhanické školy přijal Dvořák místo v kapele Karla Komzáka a zřejmě vzhledem k předchozí praxi opět jako violista. Roku 1862 byla celá Komzákova kapela angažována jako základ operního orchestru právě vzniklého Prozatímního divadla. Dvořák zde setrval po dobu devíti let, smlouvu s divadlem rozvázal teprve v létě 1871. Pro srovnání tehdejších poměrů se současnou praxí lze uvést, že Dvořák byl v divadelním orchestru nejprve jediným (!), později prvním ze dvou violistů.
Prozatímní divadlo

Léta 1857 až 1871 tedy v Dvořákově životě představují období intenzivního kontaktu s „živou“ hudbou, seznamování se s širokým repertoárem od barokních mistrů až po tvorbu skladatelových současníků. Není proto bez zajímavosti povšimnout si konkrétních autorů a děl, na jejichž provádění se Dvořák jako člen orchestrů podílel. Zakladatel a dirigent orchestru Cecilské jednoty Antonín Apt uváděl především díla svých současníků: na programech koncertů byli dnes již polozapomenutí autoři jako Ferdinand Hiller (1811 – 1885), Joachim Raff (1822 – 1882), Louis Ehlert (1825 – 1884) či Václav Jindřich Veit (1806 – 1864), ale také Richard Wagner, z jehož díla byl uveden např. závěr třetího jednání opery Rienzi nebo Das Liebesmahl der Apostel pro mužský sbor a orchestr. Zastoupen byl také Robert Schumann (Der rose Pilgerfarht) či Beethoven (Egmont). Ze starších autorů byl prováděn zejména Händel (Samson a Dalila, závěrečný sbor z Mesiáše).

Během devítiletého působení v orchestru Prozatímního divadla měl pak Dvořák možnost zblízka poznat široký operní repertoár italský, francouzský i slovanský. Podílel se na provádění děl Donizettiho (Lucie z Lammermooru, Linda di Chamounix, Maria di Rohan), Rossiniho (Lazebník sevillský, Vilém Tell, Popelka, Othello, Semiramis), Belliniho (Norma), Verdiho (Trubadůr, Rigoletto, Ernani, La Traviata), Cherubiniho (Vodař), Aubera (Němá z Portici, Fra Diavolo), Gounoda (Faust a Markétka, Romeo a Julie), Halévyho (Židovka), Meyerbeera (Hugenoti, Robert ďábel), Flotowa (Marta), Webera (Čarostřelec), Glucka (Orfeus a Eurydika, Armida), Mozarta (Kouzelná flétna, Don Giovanni, Figarova svatba), Glinky (Život za cara, Ruslan a Ludmila) či Moniuszka (Halka). Z českého operního repertoáru měl Dvořák možnost poznat Škroupova Dráteníka, Skuherského Vladimíra, Šeborovy Templáře na Moravě, Blodkovo V studni, Rozkošného Svatojánské proudy a především první opery Smetanovy – Branibory v Čechách, Prodanou nevěstu a Dalibora.

V rámci svého angažmá v orchestru Prozatímního divadla se Dvořák zúčastnil i řady orchestrálních koncertů, na jejichž provedení se divadelní orchestr podílel. Dvořák tak měl možnost poznat např. Berliozovu dramatickou symfonii Romeo a Julie nebo Lisztovo oratorium Legenda o svaté Alžbětě. A zcela mimořádnou událostí tehdejší Prahy byl koncert z díla Richarda Wagnera řízený samotným autorem. Na programu bylo několik vokálních částí oper, ale i čistě instrumentální hudba, jako předehra Faust a předehry k operám Tristan a Isolda, Mistři pěvci norimberští a Tannhäuser. Zda i při této příležitosti Dvořák zasedl k violovému pultu v orchestru, už dnes lze jen stěží prokázat.

Dvořákova viola

Zdroje uvádějí pouze dva případy, kdy Dvořák jako violista vystoupil z anonymity orchestru a podílel se na provedení komorního díla. V prvním případě se jedná koncert soukromého charakteru, ale zaslouží si zmínku vzhledem ke skutečnosti, že se jednalo o první provedení Smetanova smyčcového kvartetu Z mého života v domácnosti Dvořákova přítele, hudebního nadšence Josefa Srba-Debrnova v dubnu 1878. Podruhé se Dvořák představil publiku jako komorní hráč 23. 9. 1880 v Chrudimi, kde interpretoval violový part svého Smyčcového sextetu A dur.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Salvatore Licitra (1968-2011)
Next Article Operní panorama Heleny Havlíkové (39)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up