Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Analog: S jako sólo a samota
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Analog: S jako sólo a samota

Optikou posledních událostí se zpětně vyjevuje hloubka některých inscenačních děl s ještě větší naléhavostí. V předvečer schylující se opravdové války, na kterou zde věřil jen málokdo, se v prostoru Jatka 78 odehrála dvě očekávaná představení hostujícího berlínského souboru Analog pod jednotným názvem Analog Goes Solo. Dva zahraniční umělci uvedli své práce v žánru nového cirkusu, jednu volající po domově, druhou mapující stav deprese.

Strejčková Hana
Published: 26/03/2022
Share
5 Min Read
SHARE
Florian Zumkehr – Wilt and Shine (zdroj: Jatka 78, foto Andreas Schwalbe)

Jak vizionářské bylo programové zařazení inscenace volající po domově, klidu a míru – sóla Wilt and Shine akrobata a hudebníka Floriana Zumkehra. Nejenže artista všechny přítomné udivoval svou zdatností a akrobatickými výkony, zaujal také, a to především divadelním zpracováním tématu. Umně s pomocí světel a zvukomalby odkryl velmi křehké téma člověka na cestách, člověka s touhou zabydlet se a zastavit se u sebe, člověka sice odhodlaného, ale také s potřebou mít své místo na zemi. Navíc s minimem jevištních prostředků modeloval jednotlivá prostředí, například transformoval prostor velké scény do miniaturních rozměrů připomínajících pokoj či maringotku a mysl diváka pak stěhoval s sebou. Oči publika ho následovaly, ať dělal cokoli – od sezení u stolu, balancování na opěrce židle, pokoušení zavěšeného pařezu, po stoj na rukách na vratkých trámcích…

Florian Zumkehr – Wilt and Shine (zdroj: Jatka 78, foto Andreas Schwalbe)

V úvodu představení se na scéně objevil muž s židlí na zádech namísto batohu. Tento multifunkční kus nábytku vytěžil do posledního „dřívka“ a v symbolistní rovině nejenže připomínal břímě, ale se stal domovem, jeho dveřmi, či dokonce schodištěm. A přitom šlo stále o židli, s níž nepřestával Zumkehr udivovat. Performer střídavě komunikoval i pohledem, dvakrát se doprovázel na kytaru, precizně dával důležitost několika málo objektům a každý prvek zasazený do struktury zpevňoval poetickou architekturu jeho díla. Neodehrávala se zběsilá artistická čísla, ale herecké akce s využitím akrobacie jakoby mezi řádky prodchnuté vzpomínkami a přáním o domově. Neodbytně tepající melancholie podsouvala pro celek označení melodram. Původem švýcarský umělec se ale neutápěl v emočních trhlinách nestability kočovného života, naopak se mu podařilo najít překvapivé až udivující obrazy, a to jak svou ryzí prostotou, tak důmyslností. O jeho citlivém přístupu k tématu svědčily takové prvky, jako například stínový obrys domu, rozebíratelná jevištní platforma z fošen, jež se proměnily ve stálky, na nichž představení vygradovalo, či zavěšený pařez na laně, provokující a svou vahou táhnoucí se k zemi. Dlouhé, ale nezdlouhavé ani neprolongované představení se do prostoru propisovalo i vůní čerstvě rozpuklého popcornu, čímž silnou audiovizuální linii ještě podpořil smyslově aktivizujícími nuancemi. Sólo Wilt and Shine si plynulo v čase ve svém tempu, až se zdálo, že Florian Zumkehr všem seřídil hodinky podle svých.

Carlos Zaspel – Stick to Me (zdroj: Jatka 78, foto PanRay Photography)

Zatímco se pod tlakem doby vyjevují základní kategorie dobra a potěžkávají se lidské hodnoty, deprese se u mnohých zařezává do kostí. Druhý artista večera – Carlos Zaspel se v rámci umělecké práce pod názvem Stick to Me ponořil do zkoumání deprese a za hlavní prostředek si zvolil tyč. A ta mi okamžitě asociovala třísku v srdci, anebo páteř, jež tlačí člověka tak, až ho tlačí k zemi, nebo hůl, která pod tíhou potřeb podjíždí… tyč a lano zavěšené shora vyplňovaly jinak prázdný prostor.

Carlos Zaspel – Stick to Me (zdroj: Jatka 78, foto PanRay Photography)

Akrobat s tyčí zapíchnutou do límce kabátu sváděl urputný dialog o stabilitě a disbalanci. Nadstavba těla připomínala nadbytečnou končetinu, která podtrhávala ty přirozené. Limitující i provokující, kontrastní materiál k živému tělu, eskaloval artistu k postupnému vyčerpání. Jednotlivé situace gradoval zaváděním obtížnějších prvků, jako byla salta nebo přemety vzad. Vedla k nim však vždy poměrně dlouhá cesta, osázená nejprve základy manipulace s tyčí a až poté lemovaná komplexními variacemi, v nichž Zaspel uplatňoval náročnější prvky pozemní akrobacie. Patrně nejzajímavější situaci autor přinesl, když tyč zavěsil a choreografie se přenesla ze země do vzduchu. Pro překvapivé variace hledal způsoby letu i pádů, pohyboval se od lyricky melancholického proudění vzduchem po nevyhnutelné přitažení gravitací. Sólo Stick to Me nastínilo boj s tyčí, souboj sama se sebou, ale ve své ryzí snaze jít až na dřeň občas zapomnělo na hlediště. Divák přihlížel utrpení mladého muže, jenž toužil po svobodě a pokoji v duši, ale stále nenacházel východiska, jen tyč, bez které by to zase nebyl on sám.

Hostování berlínského Analogu osvěžilo vody tuzemské produkce a poukázalo na narůstající trend sólových projektů, které však mají potenciál hovořit vícehlasně.

Wilt and Shine
Scénář, námět, vystupující umělec: Florian Zumkehr
Režie: Shay Govhary
Choreografie: Sebastian Zuber
Hudba: Lukas Thielecke
Scénografie a rekvizity: Daniele Drobny
Ilustrátorka: Ekaterina Koroleva
Světelný design: Ondřej Kyncl, Karel „Karlos“ Šimek
Zvukový design: Jindřich Kravařík

Stick to Me
Námět, režie, vystupující umělec: Carlos Zaspel 
Režie a choreografie: Chris Jäger
Hudba: Lukas Thielecke
Světelný design: Karel „Karlos“ Šimek
Choreografie: Anna Shvedkova
Kostýmy: Jana Januschewski-Moze

Psáno z představení dne 20. 2. 2022 v divadle Jatka 78, Praha.

TAGGED:AnalogCarlos ZaspelFlorian ZumkehrJatka78 Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Sergio Azzolini (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK) Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připravil komorní večer Zelenkových triových sonát
Next Article Žánrový koktejl (zdroj Divadlo F. X. Šaldy) Divadlo F. X. Šaldy namíchalo Žánrový koktejl
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up