Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Vynikající Rachmaninov Sergeje Babayana
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaPostřehyRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Vynikající Rachmaninov Sergeje Babayana

Britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht si pro dnešní recenzi vybral nahrávku děl Sergeje Rachmaninova v podání arménsko-amerického pianisty Sergeje Babayana.

Lebrecht Norman
Published: 30/08/2020
Share
2 Min Read
SHARE
CD: Sergei Babyan – Rachmaninoff: Préludes, Études Tableaux, Moments musicaux (zdroj Deutsche Grammophon)

Objev tohoto naprosto podivuhodného alba mě donutil porušit svůj (nereálný) příslib, že budu během koronavirové pandemie psát recenze jen na pozapomenuté skladatele. O Rachmaninovi nemůže nikdo tvrdit, že je pozapomenutý, ale mohu říci, že v době bez pravidelného přísunu živé hudby s živým, dýchajícím obecenstvem, je tato nahrávka recitálu sólových skladeb až šokující svou novotou – o to víc, když je sólistou arménský umělec Sergei Babayan ve svém sólovém debutu u přední nahrávací značky Deutsche Gramophon.

Babayan (59) je známý hlavně jako učitel Daniila Trifonova a jako občasný spoluhráč čtyřručních skladeb s Marthou Argerich. Bydlí v New Yorku a na hvězdných turné je nenápadným člověkem. Jeho Rachmaninov je neuvěřitelný svou absencí nápadné virtuosity. Babayanova interpretace nekřičí, tak jak bývá u zvykem: „Hleďte, zahraju to s jednou rukou za zády a u toho sním pomeranč.” Žádné pomrkávání po imaginárním davu fanoušků. Žádné zbytečné kudrlinky.

Toto je Rachmaninov ve své nejkonverzačnější podobě – slovo do ouška, malé vyprávění. Byl jsem upoután od začátku Preludia as dur, po chvějící se Etudes-tableaux, po temné, stinné Preludium h moll, které vyjadřuje zasmušilou náladu, kterou většina klavíristů neztvární s potřebnou autenticitou. Víme, že Rachmaninov míval deprese. Ale byl to také společenský tvor, muž, který byl rád zván na hollywoodské večeře a který si rád zažertoval, tedy pokud byla ruština použitým jazykem a vodka nápojem.

To je to, co Babayan zachycuje v tomto nesmírně poutavém albu, které věnoval paměti svého učitele, Georgyho Saradjeva. Poslední stránky Preludia h moll jsou mistrovským kurzem v umění upřednostňovat hudbu. Koncert se konal v Hamburku v prosinci roku 2009 a já se ptám: proč trvalo tak dlouho, než ho vydali?

Sergei Vasilyevich Rachmaninov – Préludes, Études Tableaux, Moments musicaux

Sergei Babayan – klavír
label: Deutsche Gramophon
datum vydání: 7. srpna 2020

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TAGGED:Norman LebrechtSergei BabayanSergej RachmaninovSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article S Florentem Golfierem o choreografii i lingvistice (2) – taneční klaun plný vnitřních rozporů
Next Article Opera Národního divadla kvůli karanténě ruší představení Libuše
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up