Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Skryté koncertní poklady Benjamina Brittena
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenzeSoudobá Hudba

Album týdne Normana Lebrechta: Skryté koncertní poklady Benjamina Brittena

Tento týden hodnotí Norman Lebrecht ve své recenzní řadě smyčcové koncerty Benjamina Brittena v podání houslistky Baiby Skride a violisty Ivana Vukčeviće, které doprovází Vídeňský rozhlasový symfonický orchestr pod vedením Marin Alsop.

Lebrecht Norman
Published: 03/03/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Baiba Skride (foto Marco Borggreve)
Baiba Skride (foto Marco Borggreve)

Instrumentální koncerty jsou mezi monumentálními počiny Benjamina Brittena přehlíženy. Skladby pocházejí z druhé dekády jeho života a prozrazují vídeňské vlivy, zejména hranice tonality a intenzivní citovou vypjatost Alana Berga či expanzivní deklamace Gustava Mahlera. Existují celkem dva klavírní koncerty, jeden pouze pro levou ruku, jeden pro housle a posmrtně dokončený dvojkoncert. O hluboce zakořeněné typicky anglické nechuti svědčí i to, že je londýnské orchestry jsou schopny je nezařadit do svých programů i několik let.

Houslový koncert, zkomponovaný v letech 1938–1939, poprvé provedl španělský sólista Antonio Brosa poté, co Jascha Heifetz ztratil zájem. Hrála Newyorská filharmonie, kterou řídil Sir John Barbirolli. Koncert nese na svých útlých ramenou veškerou tíhu světa roku 1940. Úvodní rachocení tympánů dává tušit svět v předvečer zkázy, úzkost, která se prohlubuje ve druhé větě, jež sólistovi téměř strhává nehty.

To hlavní zůstává zatajeno až do finále, kdy přebírá otěže mahlerovská tragédie a předzvěst Brittenovy průlomové opery Peter Grimes. Koncert neměl okamžitý úspěch a Britten jej třikrát přepracoval – v letech 1950, 1954 a 1965 – než byl konečně spokojen. Jednomu z přátel se svěřil, že si ukousnul příliš velké sousto. Tento koncert však obstál ve zkoušce času – podle mého názoru lépe než třeba koncert Williama Waltona – a díky lotyšské houslistce Baibě Skride vyznívá široký emocionální rozsah. Dokážu si představit, jak populární by byl na BBC Proms.

Brittenův Dvojkoncert pro housle a violu pochází z roku 1932, byl exhumován a dokončen skladatelem Colinem Matthewsem v roce 1997. Jedná se o poutavé dílo, kompetentně sestavené, i když trochu postrádající přesvědčivou myšlenku. Bezchybnou Baibu Skride doprovází violista Ivan Vukčević a Vídeňský rozhlasový symfonický orchestr pod vedením Marin Alsop. Vídeňský tón je nezaměnitelný, až poněkud přehnaný. Člověka by na první poslech nenapadlo, že jde o dílo anglického skladatele. Když však rapsodickou část ovládne smutek, slyšíme šumění drsného moře a jeho nesčetné nářky.

Album na Spotify:

Britten: Violin Concerto & Double Concerto

Benjamin Britten: Violin Concerto in D Minor, Op. 15
Benjamin Britten: Double Concerto for Violin and Viola

Baiba Skride – housle
Ivan Vukčević – viola
RSO Wien
Marin Alsop – dirigent

Label: Orfeo
Datum vydání: únor 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

TAGGED:Baiba SkrideIvan VukčevićMarin AlsopSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: Moravské dvojzpěvy, 27. února 2024, Kostel sv. Šimona a Judy – Simona Šaturová (foto Petr Dyrc) Příjemný večer v duchu „venkovských“ skladeb Antonína Dvořáka
Next Article Filharmonie Brno: Bedřich Smetana 200, 28. února 2024, Janáčkovo divadlo, Brno – Michel Tabachnik (foto Jakub Joch) Filharmonie Brno: Smetanovské výročí s pouhou čtvrthodinou Smetany
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up