Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Sjednocený lid nikdy nebude poražen!
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Sjednocený lid nikdy nebude poražen!

Tento týden si Norman Lebrecht vybral k recenzi čerstvě vyšlé album ukrajinského klavíristy Vadyma Kholodenka, který pro Quartz Music nahrál již v září minulého roku soubor všech Rzewského variací na chilskou populistickou předvolební píseň.

Lebrecht Norman
Published: 13/11/2022
Share
3 Min Read
SHARE
Frederic Rzewski (zdroj Ostravské centrum nové hudby)
Frederic Rzewski (zdroj Ostravské centrum nové hudby)

Svržení chilského prezidenta Salvadora Allendeho v roce 1973 podnítilo amerického skladatele Frederica Rzewského (který až do své loňské smrti žil v Itálii) ke složení šestatřiceti variací na populistickou předvolební píseň padlého režimu El pueblo unido jamás será vencido. 

Přestože skladba trvá téměř hodinu a obsahuje epizody atonální zuřivosti, byla brzy a často nahrávána, nejprve v roce 1976 Ursulou Oppens, jíž byla věnována, a později německým klavíristou Igorem Levitem. Celkem existuje tucet nahrávek. Žádná z nich mě však nezaujala tak podmanivě jako tato nová nahrávka, jehož autorem je ukrajinský klavírista (a výherce Van Cliburnovy soutěže z roku 2013) Vadym Kholodenko.

Rzewského partitura rozšiřuje klasickou metodu témat a variací vložením dvou dalších politicky příbuzných skladeb – italské Bandera Rossa a Písně solidarity Hannse Eislera. Obě, coby Variace č. 13 a 26, přerušují původní téma, zpochybňují stávající texturu a zároveň ji rozvíjejí. Hudba přechází od téměř schubertovské jemnosti k webernovským disonancím, které by přiměly i polomrtvou kočku zamyšlení. Variace č. 15 připomíná atmosféru tulácké ukolébavky Arla Guthrieho. Variace č. 18 je čistý kabaret.

Kholodenko je prvním klavíristou, kterého jsem slyšel pojímat Rzewského cyklus jako celek a interpretovat jej jako lineárního potomka Beethovenových Diabelliho variací, k nimž přidává vášeň a zuřivost. Přestože nahrávku pořídil před rokem v Petrohradě, nelze v ní neslyšet předtuchy současného šílenství mezi Ruskem a Ukrajinou. Šestatřicetiletý Kholodenko poznal za posledních deset let více osobních triumfů a tragédií než většina z nás za celý život. Hraje jako o život.

Rzewského variacím předchází Beethovenův soubor 12 variací A dur na ruský tanec, napsaný pro manželku šéfa carské rozvědky ve Vídni. Tvrdit, že Kholodenko nedosahuje úrovně Ashkenazyho či Brendela neznamená, že bych chtěl snižovat jeho kvality. Naopak, řadí jej to mezi elitu klasických klavíristů se zářnou budoucností. Nikdy jste o něm neslyšeli? Stačí si poslechnout Rzewského.

Album na Spotify:

 

The People United Will Never Be Defeated!
Ludwig van Beethoven: 12 variací na ruský tanec (balet Dad Waldmädchen)
Frederic Rzewski: The People united will never be defeated!
Alexej Kurbatov: Three Last Minutes

Vadym Kholodenko

Label: Quartz Music
Datum vydání: 4. listopadu 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Frederic RzewskiSEZVadym Kholodenko
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article MacMillan – Mozart – Šostakovič, 10. listopadu 2022, Koncertní síň Slovenské filharmonie – Pablo Barragán a Slovenská filharmónia (foto Alexander Trizuljak) Pablo Barragán na koncertě se Slovenskou filharmonií vyrazil posluchačům dech
Next Article Giacomo Puccini: Madam Butterfly (zdroj Pannonia Entertainment) Operní panorama Heleny Havlíkové (389) – Operní přenosy: Covent Garden versus MET? Ne – MET plus Covent Garden!
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up