Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Promiň, Justine. Tenhle Biber umí víc než refrény
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Promiň, Justine. Tenhle Biber umí víc než refrény

Skladatel Heinrich Ignaz Franz von Biber se narodil 12. srpna 1644 ve Stráži pod Ralskem a osobně se znal se s Pavlem Josefem Vejvanovským. Jeho nejstarší skladba Salve Regina pro soprán, housle, violu da gambu a varhany se datuje do roku 1663. Během druhé poloviny 17. století byl spolu se skladateli drážďanské školy považován za jednoho z nejlepších a nevlivnějších houslistů v Evropě.Ve svých skladbách pro housle často využíval nekonvenční ladění. Jeho technika levé ruky a smyčce byla mnohem vyspělejší než u italských skladatelů té doby a vynikal také v kontrapunktu. Císař Leopold I. jej za jeho skladby roku 1690 povýšil do šlechtického stavu. Jeho dílo i obliba specifických harmonických postupů do jisté míry předznamenaly pozdější směry v barokní hudbě.

Lebrecht Norman
Published: 18/05/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Rachel Podger (zdroj Brecon Baroque Festival)
Rachel Podger (zdroj Brecon Baroque Festival)

Kdybyste mi na začátku týdne řekli, že v pátek budu ještě pořád poslouchat Bibera, nejspíš bych odsekl něco nepublikovatelného. Hudební tvorba střední Evropy před Johannem Sebastianem Bachem ve mně zpravidla vzbuzuje zájem podobný tomu, jaký vyvolává vymačkaná tuba zubní pasty. Svět Heinricha Bibera, salcburského houslisty tvořícího v italském duchu, byl prakticky odsouzen k zapomnění už narozením Bacha a Händela v roce 1685. Biber komponoval až do roku 1704, dost dlouho na to, aby sám poznal, že ho zastínil opravdový génius. Z toho, co jsem slyšel, je jeho hudba neškodně příjemná, ale postrádá odvahu a po čase začne nudit. Mé ucho si žádá větší rozmanitost. Stručně řečeno: není to můj šálek kávy.

Můj názor na toto album zásadně změnil hravý a svižný styl houslistky Rachel Podger a ansámblu Brecon Baroque hrajícího na dobové nástroje. Vsadil bych se, že hrají ve stoje – jinak si tu pružnost v v Biberových šesti sonátách neumím vysvětlit. Takhle živě jsem Bibera ještě neslyšel. Najednou zní svěže, energicky, s hravým nádechem a sem tam s náznakem drsnosti což udržuje posluchačovu pozornost mezi hladivými akordy. Podger je náročná vedoucí, která má vlastní myšlenky a je vždy ve střehu. Slyšel jsem, že v příští sezóně povede barokní soubor Simona Rattla v Mnichově.

Zmínil jsem již humorný rozměr? Na albu zazní několik povedených žertovných momentů a název jako by odkazoval na jistého kanadského zpěváka, který byl v poslední době zastíněn národní politikou. Co víc si přát?

Just Biber

Heinrich Ignaz Franz von Biber: Houslová sonáta č. 5 e moll
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Houslová sonáta č. 1 A dur, C. 138
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Houslová sonáta č. 2 d moll, C. 139
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Sonáta pro sólové housle A dur, C. 146
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Houslová sonáta č. 6 c moll, C. 143
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Houslová sonáta č. 3 F dur, C. 140

Rachel Podger – housle
Brecon Baroque

Label: Channel Classics/Outhere Music
Datum vydání: 4. července 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

TAGGED:Brecon BaroqueRachel PodgerSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pasáž Alfa, Brno (zdroj Brno Contemporary Orchestra) Brno Contemporary Orchestra v květnu: Skladby pro prezidenty i hudba v pasáži
Next Article Eszter Salamon a Erzsébet Gyarmati (foto Michal Hančovský, Divadelní Flora 2025) Divadelní Flora 2025 (4): Advokacie pomalosti a provokace tichem. Ještě na kus řeči s Eszter
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up