Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Proč orchestry ignorují hudební perly? Hrůša a Bamberger Symphoniker
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Proč orchestry ignorují hudební perly? Hrůša a Bamberger Symphoniker

Norman Lebrecht si pro svou pravidelnou recenzi tentokrát vybral nové album Bamberských symfoniků pod vedením Jakuba Hrůši. Sólistou je německý houslista Frank Peter Zimmermann.

Lebrecht Norman
Published: 19/01/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Frank Peter Zimmermann (zdroj BIS Records)
Frank Peter Zimmermann (zdroj BIS Records)

Stravinskij dnes není každodenní součástí koncertních programů. S výjimkou baletní hudby dnes už orchestry skladatele – kdysi oslavovaného jako největšího svého století – nepovažují za kasovní tahák a pomalu jej vyřazují z dramaturgie. O správnosti tohoto rozhodnutí lze polemizovat, nikoliv však o důkazech: Kdy naposledy jste slyšeli Symfonii in C?

Jednou z nejkreativnějších kompozic Stravinského neoklasicistního období je Houslový koncert v D dur z roku 1931, který nejenže vznikl na objednávku amerického virtuosa Samuela Dushkina, ale je v něm patrný značný Dushkinův vliv. Německý houslista Frank Peter Zimmermann jej za doprovodu Bamberských symfoniků a Jakuba Hrůši přetváří v zádumčivou pozdně romantickou skladbu plnou stesku po ztraceném mládí, vlasti a sebevědomí. Tiše hraná druhá část, árie má výrazný teskný aspekt. S přehledem jde o nejpromyšlenější interpretaci, jakou jsem za poslední roky slyšel – a také nejsympatičtější.

Co se vám nelíbí na dvou Bartókových houslových rapsodiích z roku 1928? Jsou to skotačivé balkánské folklorní tance. Koncertantní suita Bohuslava Martinů z roku 1944 patří k jeho nejméně hraným dílům a já jsem nadšen, že se s ní mohu seznámit. Hrůša z ní vynáší na světlo bamberskou českou DNA – orchestr založili totiž pováleční čeští uprchlíci – a Zimmermann jí propůjčuje virtuózní lesk. Martinů sní jako Josef v Egyptě a tančí jako sám ďábel. Proč se na taková mistrovská díla zapomíná? Proč si orchestry nevidí dál než na špičku nosu? Mimochodem, poznámky v bookletu (práce Rebeccy Schmid) jsou na dnešní dobu nezvykle informativní a je radost je číst.

Album na Spotify:

Album na YouTube:

Stravinsky, Bartok, Martinu – Works for Violin & Orchestra

Béla Bartók: Rapsodie pro housle a orchestr č. 1, BB94b
Béla Bartók: Rapsodie pro housle a orchestr č. 2, BB96b
Bohuslav Martinů: Koncertantní suita pro housle a orchestr, H276
Igor Stravinskij: Koncert D-dur pro housle a orchestr

Frank Peter Zimmermann – housle
Bamberger Symphoniker
Jan Hrůša – dirigent

Label: BIS
Datum vydání: 12. ledna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***
*

TAGGED:Bamberger SymphonikerFrank Peter ZimmermannJakub HrůšaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ilustrační foto (zdroj Česká filharmonie) Česká filharmonie se vrací s Mahlerem do Baden-Badenu, pořídí také nahrávku
Next Article komorní filharmonie Pardubice Logo Komorní filharmonie Pardubice vypisuje konkurz na hráče na pozici 2. fagotu s povinností 1. fagotu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up