Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Preparované klavíry a magické houbičky
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Preparované klavíry a magické houbičky

Norman Lebrecht si pro svou pravidelnou recenzi tentokrát vybral sbírku skladeb rakouského skladatele Thomase Larchera, které nahrál Münchener Kammerorchester pod vedením Clemense Schuldta.

Lebrecht Norman
Published: 03/12/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Thomas Larcher: The Living Mountain (zdroj ECM)
Thomas Larcher: The Living Mountain (zdroj ECM)

Kdysi platívalo zásadní pravidlo nahrávání: Nikdy nevydávat neznámou skladbu, pokud ji nepřednesl mezinárodně uznávaný interpret. Jít proti tomuto pravidlu znamenalo obchodní sebevraždu. Pokud si vzpomínám, žádná velká značka tuto zásadu nikdy neporušila. Porušovala je pouze malá nezávislá vydavatelství s nízkými režijními náklady, která si vytvořila okruh nadšených stoupenců, kteří každý jejich počin podporovali se stejnou oddaností, jako věrné ovečky své indické guruy. Nejvyšším maharišim tohoto periferního kultu býval Manfred Eicher z ECM – a ten v Mnichově vzkvétá i po 54 letech a dělá si věci po svém, podporuje obskurní partitury od středověkého Moralese po Meredith Monk s umělci stejně málo známými jako věci, které hrají.

Poslední vydaná nahrávka je dalším Eicherovým krokem do neznáma. Rakušan Thomas Larcher je skladatel s esoterickými sklony. Jeho nejnovější titul, tajemný až do morku kostí, obsahuje violoncellový koncert pro komorní orchestr s obligátním klavírním, zarámovaný dvěma sólovými vokálními úpravami enigmatických anglických textů Nan Shepherdové a W. G. Sebalda. Jediným známým jménem na této desce je sólová violoncellistka Alisa Weilersteinová a v poznámkách na přebalu se píše cosi o „sdíleném dechu“ a „šepotu listů“. Název skladby Ourobouros odkazuje na hada požírajícího svůj vlastní ocas.

Začnete poslouchat s pobavenou tolerancí, a nakonec vás uchvátí hudba s hypnotickou silou, která vás žene vstříc nevyhnutelnému osudu. Obrázek na obalu navádí představivost posluchače k ekologické perspektivě, ale orchestrální rukopis titulní skladby čerpá z Matky přírody jen málo. Cinká a zvoní jako zvonky, akordeon dodává barevný podkres a soprán (Sarah Aristidou) se vznáší, ale zřídkakdy létá. Neptejte se mě, co to všechno znamená. Sebaldův cyklus pro vysoký bariton je návratem k preparovaným klavírům a kouzelným houbičkám Johna Cage, modernismus tak pozdní, že je téměř trendový. Desku The Living Mountain jsem si poslech z povinnosti, ale nakonec se mi zalíbila natolik, že jsem si ji poslechl ještě dvakrát. Nové pravidlo nahrávacího průmyslu v posledním tažení zní: Žádná pravidla neexistují.

Jen si to představte. Hudební produkty Manfreda Eichera nyní streamuje mainstreamový Deutsche Grammophon.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

Thomas Larcher: The Living Mountain

Nan Shepherd, Thomas Larcher: The Living Mountain (Introduction, At first, mad to recover the tang of height, As I reach the highest part of my dark moor, In September dawns I hardly breathe, Once, on a night of such clear silence, Further up, is all snow)
Thomas Larcher: Ourobos (Allegretto, Allegro infuriato, Adagio ma non troppo)
W. G. Sebald, Thomas Larcher: Unerzählt (Plinius sagt, Die roten Flecken, Wenn die Blitze herabfuhren, Gleich einem Hund, Am 8. Mai 1927, Mitten im Schlaf, Venezianisches Wachspräparat, Es heißt daß Napoleon, Aus dem Vorderschiff des Gehirns, Blaues Gras, Zuletzt werden bloß soviel überbleiben, So glitt ich lautlos, So wird, wenn der Sehnerv zerreißt)

Sarah Aristidou – soprán
Alisa Weilerstein – violoncello
Aaron Pilsan – klavír
Luka Juhart – akordeon
Andrè Schuen – baryton
Daniel Heide – klavír
Münchener Kammerorchester
Clemens Schuldt – dirigent

Label: ECM
Datum vydání: 6. října 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Alisa WeilersteinAndrè SchuenMünchener KammerorchesterSarah AristidouSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Amadeus Brno 2023 (zdroj Amadeus Brno) Dětská klavírní soutěž Amadeus Brno 2023: Vítězem je Alexandr Kothera z Prahy
Next Article Moravské divadlo Olomouc přijme garderobiéra
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up