Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Piazzolla – Cien Años
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenzeSoudobá Hudba

Album týdne Normana Lebrechta: Piazzolla – Cien Años

Norman Lebrecht tento týden hodnotí album „Piazzolla: Cien Años“, které vyšlo k oslavě 100. výročí skladatelova narození a obsahuje Piazzollův koncert pro bandoneon a orchestr společně se čtyřmi světovými premiérami tangové hudby.

Lebrecht Norman
Published: 19/09/2021
Share
3 Min Read
SHARE
Ástor Piazzolla (foto Pupeto Mastropasqua)
Ástor Piazzolla (foto Pupeto Mastropasqua)

Mezi četné oběti koronavirového lockdownu bohužel patří i dlouho připravované oslavy 100. výročí narození Ástora Piazzolly (1921-1992), argentinského skladatele, jehož hudba perfektně vystihuje existenční melancholii moderní doby. Piazzolla bývá silně spojován s Buenos Aires a na jeho vliv ve světě se často zapomíná, ale byl skutečně světově významným umělcem.

Jako malý vyrůstal se svými italskými rodiči v jižním Manhattanu, kde si zamiloval jazz, cikánskou hudbu a židovské divadlo. Hudebně se zprvu vzdělával u Rachmaninovova žáka maďarského původu, posléze se vrátil do rodného Buenos Aires, kde studoval u Alberto Ginastery a Raúla Spivaka, a nakonec odcestoval do Paříže, kde mu Nadia Boulanger vštípila obdiv k Stravinskému, Bartókovi a Monteverdimu. Tato směsice vlivů vedla k Piazzolově nespoutané vášni pro tango, kterou vyjádřil skrze sípavé zvuky pro žánr typického nástroje – bandoneonu. Piazzola strávil celý zbytek života komponováním tanga v Buenos Aires, s výjimkou sedmi let dobrovolného exilu v Itálii během období argentinské armádní diktatury (1976-1983). Jeho hudba je na poslech ihned identifikovatelná (o kolika skladatelích tohle můžete upřímně říct?) a její převládající nálada je nejistá a zároveň vzrušující šedá. V podání Rostropoviče a Kremera zněl jako kouřem zahalený Šostakovič.

Na tomto album naleznete dvacetiminutový koncert pro bandoneon a orchestr z  Piazzollova exilového období a čtyři světové premiéry vybrané z hory rukopisů, které za sebou skladatel zanechal. Gisèle Ben-Dor diriguje bostonský komorní orchestr Pro Arte, sólistou je bandoneonista Juanjo Mosalini. Společně vezmou posluchače na prohlídku Piazzollovy hudební kariéry – se zaměřením na jeho proměnlivý vztah k Buenos Aires a postupnou elevaci tanga z pouhé taneční hudby na umění hodné muzejních ploch.

Je to působivá hodinová pocta, nahraná jen pár týdnů před začátkem covidové pandemie. Můj doktor mi doporučil toto album konzumovat jen po malých dávkách, maximálně dvacet minut v kuse. Mezi vedlejší účinky patří silný pesimismus a náhlá touha po lahvi temně rudého vína.

CD: Piazzolla - Cien Años (zdroj Centaur Records)
CD: Piazzolla – Cien Años (zdroj Centaur Records)

Ástor Piazzolla: Cien Años
Juanjo Mosalini – bandoneon
Gisèle Ben-Dor – dirigentka
Pro-Arte Chamber Orchestra Boston

Label: Centaur Records
Datum vydání: 6. srpna 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TAGGED:Ástor PiazzollaGisèle Ben-DorSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Siegfried Matthus (zdroj Interklang Musikverlag) Ohlédnutí za kariérou zesnulého operního skladatele Siegfrieda Matthuse
Next Article Propustné vzpomínky na vodu a záblesk smrti – dvojí vtažení diváka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up