
V době, kdy Arnolda Schönberga přestala bavit atonalita a přešel k serialismu, se tehdejší český skladatel bez většího renomé rozhodl, že budoucnost je v mikrotónech. Alois Hába, voják rakouské armády za první světové války, zkusil štěstí se třemi fugami pro dva klavíry, laděné po čtvrttónech. Téměř nikdo však nepoznal rozdíl oproti běžné hudbě – a život šel dál, jako obvykle.
Hába vstoupil do komunistické strany, navázal přátelství s Hannsem Eislerem a věčně zvídavý Ferruccio Busoni jej povzbuzoval, aby komponoval v šestitónovém systému. Vytvořil tak smyčcové kvartety a upravoval klavíry tak, aby zvládly zahrát mikrointervaly, uvedl čtvrttónovou operu Matka, kterou snad ani lidské hlasivky nebyly schopny přesně zazpívat. Nacisté ho zakázali a po válce ke svému zděšení zjistil, že ani komunisté nemají pro jeho experimenty pochopení. Téměř zapomenut zemřel v roce 1973.
I proto působí nahrávka jeho klavírní hudby v podání Miroslava Beinhauera jako zjevení – a zároveň, zcela nečekaně, překvapivě zábavný zážitek. První CD přináší skladby z let 1914 až 1919, které Hába napsal ve svých dvaceti, včetně dvou klavírních sonát, jejichž potenciál zůstává spíše nenaplněn. Nejde však o nic, co by posluchače vyvedlo z míry.
Skutečná zábava začíná rokem 1920. Pod maskou intelektuála se skrývá rošťák. Ve čtvrté ze šesti klavírních skladeb z tohoto období jsem zaslechl známou dětskou říkanku. Dva valčíky z roku 1921 jsou, pokud je to vůbec možné, ještě ponuřejší než ty Ravelovy.
V tanečních kusech pro klavír najdeme i špetku blues s příměsí tanga – jako kdyby se Kurt Weill potkal s Ástorem Piazzollou. Přes svou brutální technickou náročnost působí tyto skladby při poslechu překvapivě přirozeně. Začněte si tiše podupávat – a než se nadějete, zvuk vás odnese jinam. Klavír při těchto skladbách však měl standardní ladění. Miroslav Beinhauer, pro mě doposud neznámé jméno, je vynikající klavírista. Rozhodně stojí za poslech.
Album na Spotify:
Ukázka na YouTube:
Hába: Kompletní dílo pro klavír
Alois Hába: Sonáta pro klavír es moll (I. Andante con duolo, II. Scherzo, III. Tempo di menuetto, IV. Rondo)
Alois Hába: Tři fugy pro klavír (I. Allegretto, II. Andante, III. Allegro scherzando)
Alois Hába: Variace na kánon Roberta Schumanna op. 1b
Alois Hába: Dva kusy pro klavír op. 2 (I. Scherzo. Allegro, ma non troppo, II. Intermezzo. Andante cantabile)
Alois Hába: Sonáta pro klavír op. 3 (I. Allegro moderato, II. Andante cantabile, III. Allegro non troppo) Alois Hába: Šest skladeb pro klavír op. 6 (I. Allegro agitato, II. Andante cantabile con molta espressione, III. Allegretto leggiero, IV. Tempo di marcia, V. Lento. Dolce con molta espressione, VI. Allegro risoluto)
Alois Hába: Dvě groteskní skladby pro klavír (I. Intermezzo. Tempo comodo, II. Tempo di Polka,
Alois Hába: Romance, Valčík (Romance. Moderato cantabile, Valčík. Tempo di valse)
Alois Hába: Čtyři moderní tance pro klavír op. 39 (I. Shimmy-Blues. Moderato, II. Blues. Moderatro, III. Boston. Valse moderato, IV. Tango. Moderato)
Alois Hába: Shimmy-Fox
Alois Hába: Toccata quasi una fantasia pro klavír op. 38
Alois Hába: Šest nálad pro klavír op. 102 (I. Allegro energico, II. Andante cantabile, III. Allegro molto pesante, IV. Allegretto scherzando, V. Moderato cantabile, VI. Allegro risoluto)
Miroslav Beinhauer – klavír
Label: Supraphon
Datum vydání: 11. dubna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: *****