Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Miroslav Beinhauer objevuje Hábův paralelní vesmír
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Miroslav Beinhauer objevuje Hábův paralelní vesmír

Norman Lebrecht, nepřehlédnutelná osobnost světové hudební kritiky, oceňuje českého skladatele Aloise Háby a Hábova dnešního interpreta Miroslava Beinhauera. Hába je znám především jako průkopník mikrointervalové hudby, ovšem značná část jeho klavírního díla vznikla v tradičním půltónovém systému – a zůstala neprávem opomíjená. Miroslav Beinhauer nyní tuto kapitolu Hábovy tvorby znovu otevírá – a na dvojalbu pro Supraphon představuje klavírní tvorbu tohoto originálního skladatele v neexperimentálním ladění.

Lebrecht Norman
Published: 20/07/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Hába: Kompletní dílo pro klavír (zdroj Supraphon)
Hába: Kompletní dílo pro klavír (zdroj Supraphon)

V době, kdy Arnolda Schönberga přestala bavit atonalita a přešel k serialismu, se tehdejší český skladatel bez většího renomé rozhodl, že budoucnost je v mikrotónech. Alois Hába, voják rakouské armády za první světové války, zkusil štěstí se třemi fugami pro dva klavíry, laděné po čtvrttónech. Téměř nikdo však nepoznal rozdíl oproti běžné hudbě – a život šel dál, jako obvykle.

Hába vstoupil do komunistické strany, navázal přátelství s Hannsem Eislerem a věčně zvídavý Ferruccio Busoni jej povzbuzoval, aby komponoval v šestitónovém systému. Vytvořil tak smyčcové kvartety a upravoval klavíry tak, aby zvládly zahrát mikrointervaly, uvedl čtvrttónovou operu Matka, kterou snad ani lidské hlasivky nebyly schopny přesně zazpívat. Nacisté ho zakázali a po válce ke svému zděšení zjistil, že ani komunisté nemají pro jeho experimenty pochopení. Téměř zapomenut zemřel v roce 1973.

I proto působí nahrávka jeho klavírní hudby v podání Miroslava Beinhauera jako zjevení – a zároveň, zcela nečekaně, překvapivě zábavný zážitek. První CD přináší skladby z let 1914 až 1919, které Hába napsal ve svých dvaceti, včetně dvou klavírních sonát, jejichž potenciál zůstává spíše nenaplněn. Nejde však o nic, co by posluchače vyvedlo z míry.

Skutečná zábava začíná rokem 1920. Pod maskou intelektuála se skrývá rošťák. Ve čtvrté ze šesti klavírních skladeb z tohoto období jsem zaslechl známou dětskou říkanku. Dva valčíky z roku 1921 jsou, pokud je to vůbec možné, ještě ponuřejší než ty Ravelovy.

V tanečních kusech pro klavír najdeme i špetku blues s příměsí tanga – jako kdyby se Kurt Weill potkal s Ástorem Piazzollou. Přes svou brutální technickou náročnost působí tyto skladby při poslechu překvapivě přirozeně. Začněte si tiše podupávat – a než se nadějete, zvuk vás odnese jinam. Klavír při těchto skladbách však měl standardní ladění. Miroslav Beinhauer, pro mě doposud neznámé jméno, je vynikající klavírista. Rozhodně stojí za poslech.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

Hába: Kompletní dílo pro klavír

Alois Hába: Sonáta pro klavír es moll (I. Andante con duolo, II. Scherzo, III. Tempo di menuetto, IV. Rondo)
Alois Hába: Tři fugy pro klavír (I. Allegretto, II. Andante, III. Allegro scherzando)
Alois Hába: Variace na kánon Roberta Schumanna op. 1b
Alois Hába: Dva kusy pro klavír op. 2 (I. Scherzo. Allegro, ma non troppo, II. Intermezzo. Andante cantabile)
Alois Hába: Sonáta pro klavír op. 3 (I. Allegro moderato, II. Andante cantabile, III. Allegro non troppo) Alois Hába: Šest skladeb pro klavír op. 6 (I. Allegro agitato, II. Andante cantabile con molta espressione, III. Allegretto leggiero, IV. Tempo di marcia, V. Lento. Dolce con molta espressione, VI. Allegro risoluto)
Alois Hába: Dvě groteskní skladby pro klavír (I. Intermezzo. Tempo comodo, II. Tempo di Polka,
Alois Hába: Romance, Valčík (Romance. Moderato cantabile, Valčík. Tempo di valse)
Alois Hába: Čtyři moderní tance pro klavír op. 39 (I. Shimmy-Blues. Moderato, II. Blues. Moderatro, III. Boston. Valse moderato, IV. Tango. Moderato)
Alois Hába: Shimmy-Fox
Alois Hába: Toccata quasi una fantasia pro klavír op. 38
Alois Hába: Šest nálad pro klavír op. 102 (I. Allegro energico, II. Andante cantabile, III. Allegro molto pesante, IV. Allegretto scherzando, V. Moderato cantabile, VI. Allegro risoluto)

Miroslav Beinhauer – klavír

Label: Supraphon
Datum vydání: 11. dubna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: *****

TAGGED:Miroslav Beinhauer
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Gerhard Grenzing (zdroj ČT 24) Svatovítská katedrála získá druhé varhany, oba nástroje se rozezní příští léto
Next Article Ensemble Polyharmonique, 17. července 2025, Kostel Panny Marie a slovanských patronů, Emauzy, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby) Operní panorama Heleny Havlíkové (532) – Letní slavnosti staré hudby zahájila spřízněnost rodu Bachů – špičkově
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up