Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Mimo koncept – náhodná poselství o čase války
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Mimo koncept – náhodná poselství o čase války

Ve své pravidelné recenzi Norman Lebrecht hodnotí tento týden novinkové album ukrajinské klavíristky Marie Narodytské.

Lebrecht Norman
Published: 25/08/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Maria Narodytská (foto Tetiana Verevska)
Maria Narodytská (foto Tetiana Verevska)

Obecně nemám rád desky, které vnucují společný koncept nesouvisejícím skladbám z různých míst a epoch. V tomto případě jde o východní Evropu v letech 1814 až 2024.

Těžko bychom mohli tvrdit, že Masky Karla Szymanowského z roku 1915 jsou válečnými básněmi, zvláště když uvážíme, že skladatel nikdy nenosil uniformu a že skladby jsou nazvány podle Šeherezády, šaška Tantrise a Dona Juana. Stejně tak jsou sotva militaristické dvě Chopinovy Polonézy op. 40 a to bez ohledu na to, jak moc se klavíristka Marie Narodytská snažila rozpohybovat prsty a jak temně podbarvila basovou linku.

Mezi skladby na tomto albu, které se zabývají současným konfliktem na Ukrajině, patří After, minimalistická meditace Narodytské, která se narodila v Kyjevě, po níž následuje skutečně zásadní Válečný zápisník jejího krajana Artěma Liakhovyče. Tato sbírka kulturních aforismů cituje kohokoli od J. S. Bacha a Fryderyka Chopina až po obyvatele Umaně, místa svatých a vizí. Samotná nahodilost odkazů svědčí o tom, jak fragmenty hudby vstupují do našeho vědomí v čase a místě války.

Narodytská provádí skladby s empatií, která hraničí s hyperintenzivitou. Závěrečnou skladbou je Druhá sonáta Dmitrije Šostakoviče a celé album najednou začne dávat smysl. Tato depresivní sonáta z roku 1943 říká vše, co nemohl Šostakovič vyjádřit slovy. Jen hudba dokáže vyjádřit stav člověka v tak vypjaté situaci.

Maria Narodytská má bezchybnou techniku a obal CD je úchvatný.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

War Poems

Karol Szymanowski: Masky (3), Op. 34 (Sheherazade, Tantris the Buffoon, Don Juan’s Serenade)
Fryderyk Chopin: Polonézy (2), Op. 40 (č. 1 A dur, č. 2 c moll)
Maria Narodytská: After
Artěm Liakovych: 24 Postludes for piano “War Notebook” (č. 2 F dur – č. 3 g moll – č. 4 B dur, č. 5 c moll – č. 6 Es dur, č. 8 As dur)
Dmitrij Šostakovič: Sonáta č. 2 h moll, op. 61 (Allegretto, Largo, Moderato)

Maria Narodytska – klavír

Label: Somm
Datum vydání: 16. srpna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

TAGGED:Maria NarodytskaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Staroboleslavská zvonkohra (zdroj Poutní místo Stará Boleslav) Ve Staré Boleslavi obnovují historickou zvonkohru, lidé darovali přes 280.000 Kč
Next Article Trio Bohémo (foto Andrej Grilc) Debutové album Tria Bohémo: První nahrávka Supraphonu ve formátu Dolby Atmos
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up