Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Mezi barokem a jaderným věkem – proč se Foss neproslavil
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeZ domova

Album týdne Normana Lebrechta: Mezi barokem a jaderným věkem – proč se Foss neproslavil

Norman Lebrecht si pro svou pravidelnou recenzi tentokrát vybral nové CD hudby blízkého soukmenovce Bernsteina Lucase Fosse.

Lebrecht Norman
Published: 16/06/2024
Share
2 Min Read
SHARE
Lukas Foss (zdroj Society of Fellows American Academy in Rome)
Lukas Foss (zdroj Society of Fellows American Academy in Rome)

Lukas Foss byl spolužákem Leonarda Bernsteina na Curtisově institutu a celoživotním přítelem, i když se mu nikdy nevyrovnal. Zatímco Bernstein v roce 1944 vystřelil na výsluní, Foss v tichosti psal svou První symfonii v pastorálním klidu MacDowellovy kolonie. Jeho učitel Fritz Reiner ji uvedl o rok později v Pittsburghu, ale bez většího ohlasu. Fossův americký styl zněl zastarale a imitativně. Mnohem lépe a o deset let dříve to dokázal Aaron Copland. Foss toho roku napsal také tři balety, ale chyběla mu bezstarostnost Bernsteinova Ve městě (1949) a jeho talent být ve správný čas na správném místě.

Foss působil v letech 1963–1970 jako hudební ředitel v Buffalu, poté v Brooklynské filharmonii a Milwaukee Symphony, což jsou všechno dobré orchestry, ne-li světové špičky. Toto skvělé album Buffalské filharmonie, které je poctou Fossovi, diriguje JoAnn Falletta. Podává velmi energický přednes jeho symfonie a intenzivní čtení Ódy na oběti války a Třech amerických kusů. Všechny jsou příjemné na poslech. Renesanční koncert pro flétnu a orchestr, který se pokouší spojit myšlenky barokní a jaderné epochy, vyznívá naprázdno. Přitom je to nádherně zkomponované hudební dílo. Člověk si až přeje, aby v ní bylo více drsnosti. Se svým vřelým vztahem k Bernsteinovi se nijak neskrýval. Tyto partitury jsou však sotva vlažné.

Album na Spotify:

Lukas Foss: Symphony No. 1; Renaissance Concerto; Three American Pieces; Ode

Lukas Foss: Ode
Lukas Foss: Renaissance Concerto
Lukas Foss: 3 American Pieces (version for violin and orchestra)
Lukas Foss: Symphony No. 1 in G Major

Buffalo Philharmonic Orchestra
JoAnn Falletta – diritent

Label: Naxos
Datum vydání: 24. května 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

TAGGED:Buffalo Philharmonic OrchestraJoAnn FallettaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Národní divadlo - logo Národní divadlo přijme pracovníka recepce
Next Article Lovísa Ósk Gunnarsdóttir (foto Tale Hendnes) Léčivá síla tance v obýváku: Rozhovor s Lovísou Ósk Gunnarsdóttir
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up