Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Album týdne Normana Lebrechta: Mahlerova Sedmá už nezní jako reklama na olej do auta
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Mahlerova Sedmá už nezní jako reklama na olej do auta

Britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht si tentokrát vybral jako Album týdne novou nahrávku Sedmé symfonie Gustava Mahlera v podání Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu pod taktovkou Sira Simona Rattlea.

Lebrecht Norman
Published: 26/01/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Přebal CD Gustav Mahler: Symphonie Nr. 7 – Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks a Sir Simon Rattle (zdroj BR-Klassik)
Přebal CD Gustav Mahler: Symphonie Nr. 7 – Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks a Sir Simon Rattle (zdroj BR-Klassik)

Mahlerova Sedmá symfonie patří mezi nejméně pochopené a také nejméně nahrávané. Bruno Walter, Mahlerův nejbližší apoštol, ji nikdy nedirigoval. Další v řadě, Otto Klemperer, ji protáhl v délce o dvacet minut navíc. V jeho 75minutové stopáži může symfonie zcela vyčerpat trpělivost publika.

Symfonie má pět vět, z nichž dvě nesou název „Noční hudba“, nikoli však v mozartovském smyslu. Partitura vyžaduje takové nástroje, jako je tenorový roh, kravské zvonce, kytaru a mandolínu. Arnold Schönberg pochopil tyto klimtovské odstíny jako základní paletu modernismu a použil dva naposledy zmíněné nástroje pro svou zlomovou Serenádu, op. 24. Dirigent Hermann Scherchen, který pořídil první nahrávku symfonie v roce 1953, byl s výsledkem tak nespokojen, že nechal vydat její čtyři opravné verze. 

Žádný z mahleriánů však symfonii správně nepochopil. Bernsteinova nahrávka je epizodická, Kubelíkova příliš pastorální, Haitinkova neutrální. Divokost Klause Tennstedta je vždy nádherná, když je trochu nesoudržná. Abbado a Chailly zvolili zlatou střední cestu.

Nahrávky Sira Simona Rattlea s Birminghamem, Londýnským symfonickým orchestrem a Berlínskou filharmonií jsou trochu zatěžkané v místech, kde by měly tančit. Jeho nejnovější počin se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu však smetl všechny tyto výhrady ze stolu. Mnichov byl dlouho přístavem pro české hudebníky, kteří posunuli tempa až na hranici propasti. Jejich dirigent s nimi sdílí touhu riskovat v ostrých zatáčkách. Výsledkem je koncert, který nás se scénickým požitkem provede mahlerovskou krajinou. První z Nočních hudeb už nezní jako reklama na olej do auta, a druhá je zarámována houslovým sólem, které je zároveň lákavé i napomínající: tahle krajina nepotrvá navěky. Ve finále jde jen o zábavu, žádný hlubší motiv. 

Architektura symfonie je protentokrát přesně taková, jaká má být, a hráčské výkony jsou vynikající. Uspokojivější Mahlerovu Sedmou symfonii nikde na nahrávce nenajdete. Stala se mým osobním favoritem. Ať je i vaším.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

Gustav Mahler: Symphonie Nr. 7

Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Sir Simon Rattle – dirigent

Label: BR-Klassik
Datum vydání: 17. ledna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: *****

TAGGED:BR-KlassikSEZSimon RattleSymphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Luigi Cherubini: Médea, Stavovské divadlo – Médea: Arnheiður Eiríksdóttir, Marcell Bakonyi, Světlana Aksenová (foto Petr Neubert) Cherubiniho Médea v Národním divadle šokovala scénou plnou odpadků
Next Article Intergram logo Intergram přijme specialistu komunikace
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up